قطار سریع السیر مشهد ردیف بودجه گرفت

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این که در گذشته برای احداث قطار سریع‌السیر مشهد کار عملیاتی انجام نشده بود گفت: برای اولین بار در بودجه، ردیف اعتباری برای آن ایجاد کردیم تا روند اجرای آن سرعت بگیرد.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از خانه ملت، محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: برای این مهم طرحی آماده کردیم که با امضای نمایندگان در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس است. اما طبق گفت‌وگو‌های انجام شده، رئیس جمهور در شرایط کنونی موافق تفکیک این وزارتخانه نبود‌ه و معتقد است این امر موجب درگیری هر دو وزارتخانه طی ۴ سال آینده می‌شود. در حالی که قرار نیست ساختار و نیروی انسانی به این دو مجموعه اضافه شود.

او افزود: در حال حاضر وضعیت حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای کشور نیازمند توجه ویژه است. به عنوان مثال سرعت حمل بار به دلایل متعدد از جمله فرسودگی واگن‌ها کمتر از ۵ کیلومتر است که باید ارتقا پیدا کند. همچنین برنامه ساخت مسکن، تامین زیرساخت‌ها و جبران کمبود‌ها نیازمند تمرکز یک وزیر واحد است. هر کسی امروز وزیر راه و شهرسازی می‌شود باید ۱۸ معاونت و ۵ سازمان را مدیریت کند که کار بسیار دشواری است. فهم عمیق در خصوص مشکلات هر معاونت دست کم ۶ ماه زمان نیاز دارد و از سویی عملکرد این وزارتخانه نیز تاثیر بسیار مستقیمی بر زندگی مردم دارد و اساسا جنس حوزه‌های راه و مسکن از یکدیگر کاملا متفاوت است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه خشن و کارگاهی است و کاندیدای این وزارتخانه باید پروژه‌محور و معتقد به بازدید‌های میدانی باشد. همچنین وزیر پیشنهادی باید تمامی حوزه‌های زیرمجموعه را بشناسد و توانمندی مدیریت آن را داشته باشد. البته ما در کمیسیون عمران و مجلس تمام تلاش خودمان را برای موفقیت وزیر راه در تحقق اهداف تعیین شده خواهیم داشت.

او سپس با اشاره به عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن عنوان کرد: بانک‌ها برای ساخت مسکن همکاری لازم را نداشته و تنها ” بانک مسکن” پای کار بود. بخشی عمده از بار پرداخت تسهیلات بر دوش این بانک است. از سوی دیگر ما شکایتی را برای استنکاف بانک‌ها از اجرای قانون در پراخت تسهیلات به حوزه مسکن تنظیم و به قوه قضاییه ارسال کردیم.

رضایی کوچی گفت: وزارت راه برای اجرای ساخت و ساز مسکن شیوه‌های ساده را نظیر الحاق زمین به محدوده شهر‌ها را انتخاب کرده و با وجود طراحی بسته تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ساخت و ساز چندان عملکرد مناسبی نداشته است. برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه هفتم توسعه نیازمند توجه ویژه‌تری به حوزه ساخت و ساز مسکن هستیم.

او با اشاره به موضوعات مورد توجه در شهر مشهد و تردد تعداد زیاد زائران گفت: این شهر متعلق به همه مردم جهان اسلام است از این رو باید به تقویت امکانات زیرساختی و حمل و نقلی آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. یکی از این موضوعات بسیار مهم و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب احداث قطار سریع‌السیر مشهد بود که کار عملیاتی برای آن انجام نشده بود؛ لذا برای اولین بار در بودجه ردیف اعتباری برای آن ایجاد کردیم تا روند اجرای آن سرعت بگیرد. در حوزه راه و جاده و نقاط حادثه خیز نیز شهر مشهد وضعیت خوبی ندارد که باید کمک کنیم تا مسیر تردد خودرو‌ها از مسیر‌های منتهی به شهر هموارتر شود./خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.