گروه «۷۷+ چین» لغو فوری تحریم‌های ایران را خواستار شد

تحریم‌ها تأثیر منفی بر توسعه و رفاه مردم ایران دارد

وزرای گروه ۷۷ به علاوه چین با ۱۳۶ کشور عضو، تحریم‌های یکجانبه اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را که تأثیر منفی بر توسعه و رفاه مردم ایران دارد، مردود می‌دانند و خواستار لغو  فوری این تحریم‌ها هستند

شهروندآنلاین: چهل‌وچهارمین اجلاس وزرای خارجه «گروه ۷۷ به اضافه چین» بر برداشته‌شدن فوری تحریم‌های ضدجمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

در بیانیه سالانه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این گروه که روز گذشته در حاشیه هفتادوپنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، آمده است: «وزرای «گروه ۷۷ به علاوه چین» تحریم‌های یکجانبه اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را که تأثیر منفی بر توسعه و رفاه مردم ایران دارد، مردود می‌دانند و خواستار لغو  فوری این تحریم‌ها هستند.»

در بند دیگری از این بیانیه درباره برجام تصریح شده است: «وزرا بر لزوم حمایت از چندجانبه‌گرایی تأکید می‌کنند و  اعلام می‌دارند که برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و سایر طرف‌ها، نمونه‌ای قوی از چندجانبه‌گرایی موفق برای حل مسائل جهانی است.»

گروه ۷۷ به علاوه چین با ۱۳۶ کشور عضو، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گروه در سازمان ملل متحد به شمار می‌رود. اجلاس وزرای خارجه گروه ۷۷ به علاوه چین سالانه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود و امسال به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

ولکان بازکر، رئیس هفتادوپنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم در این نشست بر لزوم همکاری جمعی برای مقابله با کووید-۱۹ و آثار آن به ویژه در کشورهای در حال توسعه تأکید کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این نشست از چندجانبه‌گرایی گفت و گروه ۷۷+چین را پیشرو در این زمینه دانست.

ناکامی رژیم سعودی

در هنگام تصویب بیانیه گروه ۷۷+چین، سفیر سعودی در سازمان ملل به درج موضوع برجام در بیانیه اعتراض کرد و مدعی شد این موضوع  از چند سال قبل به ناحق در بیانیه وزرای گروه تزریق شده است.

او که کشورش یکی از لابی‌های بزرگ برای خروج ترامپ از برجام بوده است، ادعا کرد با خروج آمریکا از برجام، این برنامه شکست خورده است.

در پاسخ به این ادعاها علی حاجیلاری، نماینده ایران در این نشست، این‌گونه پاسخ داد: «من تعجب می‌کنم از اینکه سفیر عربستان ادعا دارد پاراگراف مربوط به برجام با فشار ایران در متن بیانیه وزرا تزریق شده است.»

او افزود: «هنگامی که این پاراگراف که به زعم‌تان در حال تزریق در بیانیه بود، شما حضور داشتید و هیچ اعتراضی نکردید. این درحالی است که حتی وقتی کودکی را برای تزریق به مطب پزشک می‌برند، این کودک گریه و اعتراض می‌کند! حال آنکه سعودی در هنگام این به اصطلاح تزریق حضور داشته و هیچ اعتراضی هم نسبت به آن نکرده است.»

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «ادعای تزریق پاراگراف به متن بیانیه، بیشتر به شوخی شباهت دارد. ضمن اینکه ادعای بی‌اساس سعودی مبنی بر ارتباط نداشتن موضوع با بیانیه وزرای گروه به نوعی توهین به همه‌ وزرای محترم خارجه‌ گروه است.»

حاجیلاری تأکید کرد: «یعنی شما معتقدید نزدیک به ۱۴۰ وزیر خارجه تشخیص ندادند که موضوع به بیانیه وزرا ارتباط ندارد و تنها عربستان تشخیص داده است؟»

او در واکنش به این بخش از اظهارات سفیر سعودی مبنی بر لزوم درج واقعیات در بیانیه وزرای گروه تأکید کرد: «این عربستان نیست که تعیین می‌کند واقعیات موجود چیست و تجربه هم نشان داده است که سعودی تعریف دیگری از واقعیت دارد.»

نماینده ایران در نشست چهل‌وچهارم گروه ۷۷+ چین یادآور شد: «اصولا واقعیات از دیدگاه سعودی و آمریکا با دیدگاه جامعه‌ بین‌المللی نسبت به آن متفاوت است. تعیین وضعیت برجام برعهده اعضای آن است و دیدیم که یک ماه قبل، اعضای شورای امنیت تلاش مبتنی بر سوءنیت آمریکا برای همراه‌کردن جامعه جهانی در این خصوص را ناکام گذاشتند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.