اعترافات «حبیب اسیود» روبه‌روی دوربین سیما

‌حمایت مستقیم سرویس اطلاعاتی عربستان از حرکت النضال

حبیب اسیود می‌گوید: با سرویس اطلاعاتی عربستان، اقدامات‌مان را آغاز کردیم و جلسات متعددی با آنان داشتیم. تلویزیون ایران اینترنشنال با پول‌های عربستان کار می‌کند و فقط برای تأسیس این تلویزیون «۳۰ میلیون یورو» صرف شده است

کت سرمه‌ای و پیراهن سفید پوشیده، عینک به چشم دارد و خود را «حبیب فرج‌الله کعب»، مسئول گروه تروریستی «حرکت النضال» معرفی می‌کند. «حبیب فرج‌الله کعب» معروف به «حبیب اسیود»، شهروند پیش‌تر ساکن خوزستان و تبعه سوئد است. او رئیس پیشین گروه تروریستی «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» (الاحوازیه) است که به نام گروه «حرکت النضال» هم شناخته می‌شود.

به گزارش «شهروندآنلاین» به نقل از اعتماد، گروهکی که فعالیت خود را از سال ۸۴ آغاز و هدف خود را استقلال خوزستان و جدایی آن از ایران عنوان کرد. شامگاه بیست‌ویکم آبان‌ماه ۹۹ اما حبیب اسیود در یکی از برنامه‌های صداوسیما ظاهر شد و اعترافاتی را مطرح کرد.

این اعترافات با صحنه‌هایی از حمله به رژه نظامی اهواز در سی‌ویکم شهریور ۹۷ شروع می‌شود. ویدیویی ۲ دقیقه‌ و ۳۹ ثانیه‌ای که به‌گفته راوی آن، قرار است جزئیات جدیدی از حمله تروریستی سی‌ویکم شهریورماه ۹۷ اهواز از زبان سرکرده گروهک تجزیه‌طلب حرکت النضال بیان کند. صبح روز سی‌ویکم شهریور ۹۷ قرار بود مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در اهواز و سراسر کشور همچون سال‌های اخیر برگزار شود. اما هنوز نیم ساعت از شروع مراسم در اهواز نگذشته بود که پنج فرد مسلح از پارکی پشت جایگاه، تماشاگران و مردمی که برای سان دیدن از رژه آمده بودند و نیروهای در حال رژه را به رگبار بستند و مراسمی که قرار بود به رژه نظامی نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز بگذرد، به جنگی تمام‌عیار و خونین بدل شد. بنابر آخرین آمار اعلامی در این حمله، ۲۴ نفر شهید و ۶۸ نفر مجروح شدند.

حادثه‌ای که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، وزارت امور خارجه ایالات متحده، سوریه، پاکستان و روسای جمهور روسیه و افغانستان و برخی کشورها و نهادها و شخصیت‌ها، حادثه‌ای «تروریستی» نام گرفت و به ‌شدت محکوم شد.

بلافاصله پس از این حمله گروهکی موسوم به الاحوازیه در گفت‌وگو با تلویزیون ایران‌اینترنشنال، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت، اما ساعاتی بعد داعش هم به‌ طور جداگانه خود را مسئول حمله معرفی و با انتشار عکسی، اسنادی را منتشر کرد و مدعی شد که مسئول این حمله است. کمی بعد هم با انتشار چند فرد با پوشش و لباس نظامی بر این ادعا تأکید و اعلام کرد که برنامه‌ریزی و انجام این حمله از سوی این گروه تروریستی صورت گرفته است. همان زمان نماینده وقت مردم شهرستان اهواز، حمیدیه و باوی در مجلس در یک اظهارنظر مطبوعاتی گفت در خانه تیمی که از این گروه تروریستی کشف شده، مستنداتی همچون پرچم داعش پیدا شده ‌است.

حالا دو سال و یک ماه و ۲۱ روز از آن اتفاق گذشته و «اسیود» در اعتراف تلویزیونی مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. فرج‌الله کعب در صحنه‌ای از این اعتراف تلویزیونی پشت به پرده‌ای مثل پرده‌های سالن پذیرایی قرار گرفته و می‌گوید که «حبیب نبگان»، «یعقوب نیسی» و «عیسی سواری» در عملیات تروریستی سی‌ویکم شهریورماه ۹۷ اهواز دست داشتند. سه نفری که اسیود از آنها نام می‌برد، اکنون در زندان‌های دانمارک و هلند به سر می‌برند. بهمن‌ماه ۹۸ بود که خبر آمد چهار نفر از اعضای این گروه تروریستی در دانمارک و هلند به جرم جاسوسی برای عربستان و برنامه‌ریزی برای یک یا چند حمله تروریستی در ایران دستگیر شده‌اند.

 اسیود  چه گفت؟

در بخش دیگری از این ویدیو درحالی که تصاویری از حبیب اسود با چشم‌بند و دستبند نمایش داده می‌شود، او از «سرقت یک شرکت پیمانکاری» و «سرقت مسلحانه بانک صادرات در اهواز» به عنوان اقدامات دیگرشان یاد می‌کند. در بخش دیگری از این ویدیو نیز در حالی که اسیود مشغول برداشتن چشم‌بند از چشمانش و آه کشیدن است، صدای راوی را می‌شنویم که می‌گوید این گروهک که تحت ‌حمایت مستقیم سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و رژیم صهیونیستی قرار دارد، با وجود صدور حکم جلب بین‌المللی برای سرکردگان آن، از اروپا عملیات تروریستی در ایران را مدیریت می‌کرد.

حبیب اسیود می‌گوید: «در همان زمان با سرویس اطلاعاتی عربستان، اقدامات‌مان را آغاز کردیم و جلسات متعددی با آنان داشتیم.» او مسئولیت عملیات تروریستی که در «شهرستان اهواز» انجام شده است، برعهده می‌گیرد. ۳۰ ثانیه آخر این ویدیو، اظهارات اسیود درباره تلویزیون ایران اینترنشنال است؛ او این رسانه فارسی‌زبان را که در ۲۴ ساعت شبانه‌روز پخش می‌شود، «تأثیرگذار» می‌خواند و مدعی است که این رسانه با پول‌های عربستان کار می‌کند و فقط برای تأسیس این تلویزیون «۳۰ میلیون یورو» صرف شده است.

بنابر گفته راوی این ویدیو، گروهک حرکت ‌النضال قصد چندین عملیات بزرگ دیگر در تهران و خوزستان را داشته که با تسلط اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان ناکام ماند. این اعتراف تلویزیونی که گفته می‌شود با پخش مستندی از اعترافات اسیود در آینده ادامه پیدا خواهد کرد، با این جمله رئیس سابق «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» پایان می‌یابد: «توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شدم.»

دستگیری در ترکیه و بازگشت به ایران

اما ماجرای دستگیری حبیب اسیود چه بود؟ فرج‌الله کعب اولین ‌بار از سوی همسرش مطرح شده بود. همسر او در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های فارسی‌زبان ساکن لندن مدعی شده بود که حبیب اسیود از پانزدهم اکتبر (بیست‌وچهارم مهرماه) در استانبول ناپدید شده است. خبر ناپدید شدن او اما به مدت دو هفته منتشر نشد. ظاهرا وکیل او مشغول نامه‌نگاری با مقامات ترکیه تا سوئد بوده تا بتواند در مذاکره با ترکیه از برگرداندن او به ایران جلوگیری کند. اتفاقی که البته به نظر می‌رسد وکیل اسیود در انجامش ناموفق بوده و درنهایت او به ایران بازگردانده شد. بر همین اساس هم بازداشت اسیود اولین ‌بار نهم آبان ‌ماه امسال با بیانیه گروهک موسوم به «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» رسانه‌ای شد.

این گروهک در بیانیه خود مدعی شد که ایران با همکاری کشوری دیگر، حبیب اسیود را در ترکیه ربوده است! پس از آن بود که هدی هواشمی، همسر فرج‌الله کعب در گفت‌وگو با شبکه‌های خبری ادعای ربوده شدن همسرش را اعلام کرد و جزئیاتی درباره آن ارایه داد. او مدعی شد که «وزارت خارجه سوئد اطمینان دارد مأموران اطلاعاتی ایران با همکاری ترکیه و از طریق مرز آذربایجان غربی همسرش را به ایران برده‌اند.» موضوعی که هیچ مسئولی نه در ترکیه و نه در ایران به آن واکنشی نشان ندادند.

درنهایت صداوسیما با انتشار خبر دستگیری حبیب اسیود، این غائله را تأیید کرد. هر چند این خبر دوازدهم آبان از سوی دو نماینده مجلس هم تأیید شد. مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس یازدهم بازداشت او را «هوشیاری شاخه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورمان در خارج از کشور» و نتیجه همکاری «اطلاعات سپاه پاسداران» و «وزارت اطلاعات» عنوان کردند و گفتند که او تحت بازجویی نیروهای امنیتی است.

هر چه بود حدود ۱۱ روز پس از اعلام خبر بازداشت سرکرده گروه «حرکت النضال» و یک روز بعد از پخش اعترافات تلویزیونی فرج‌الله کعب، بالاخره وزارت اطلاعات در بیست‌ودوم آبان‌ ماه با انتشار بیانه‌ای این دستگیری را تأیید کرد. وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای که البته حاوی نکته‌ای تازه بیش از آنچه پیشتر در رسانه‌ها منتشر شده بود، نیست، تأکید کرد که دستگیری سرکرده گروهک تجزیه‌طلب حرکت النضال، نتیجه «اقدامات تخصصی و ترکیبی سربازان گمنام امام زمان (عج)» بوده است. همچنین چنانچه راوی ویدیوی اعتراف تلویزیونی اسیود هم گفته، سرکرده گروهک تجزیه‌طلب حرکت النضال در سال‌های اخیر قصد چندین عملیات بزرگ دیگر را در تهران و خوزستان داشت و حتی اخیرا در حال برنامه‌ریزی برای هدایت عملیات تروریستی جدیدی بود که با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) ناکام ماند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. مصطفی می‌گوید

    ….تو همون محل رژه نظامیان و کشتار مردم شریف اهواز…….مث ((سگ)) اعدامش کنید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.