اعمال محدودیت‌های جدید از شنبه اول آذر

روحانی: ناچاریم محدودیت شدیدی قائل شویم

رئیس‌جمهوری از تصمیم کلی برای ایجاد محدودیت سراسری از ابتدای آذرماه خبر داد و گفت: از اول آذر این طرح برای کل کشور به شکل هفتگی اجرایی و برای هر شهر مقرراتی تعیین می‌شود

شهروندآنلاین: حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: «نزدیک ۹ ماه است که با معضل شیوع ویروس کرونا روبه‌رو هستیم و متأسفانه موج جدید این ویروس در جهان ظهور و بروز پیدا کرده و مشکلات زیادی را برای کشورها و مردم ایجاد کرده است. خیلی از دولت‌ها ناچار شدند محدودیت‌ها را از نو افزایش دهند، ما هم به همین دلیل در هفته‌های اخیر یک‌بار در ۴۳ شهرستان و یک‌بار در ۴۶ شهرستان؛ حدود ۹۰ شهرستان محدودیت زیادی را ایجاد کردیم؛ از هفته پیش در مراکز استان‌ها محدودیت زیادی ایجاد شد.»

رئیس‌جمهوری افزود: «هدف از این محدودیت‌ها این است که مردم لمس کنند که شرایط فوق‌العاده است و ما از شرایط عادی عبور کردیم، همه باید کمک کنند که بتوانیم از این مسأله با کمترین ضرر عبور کنیم. آنچه مهم است در مرحله اول آموزش است، ما باید سواد سلامت مردم را بالا ببریم. مردم باید به خوبی بدانند علایم این بیماری چیست،  هنوز هم در جامعه افرادی هستند که می‌گویند من علامتی ندارم، فقط یه درد عضلانی دارم. باز هم از او می‌پرسند علامتی داری؟ می‌گوید یک چند روز است که حس چشایی و بویایی کار نمی‌کند، معلوم است آموزش به اندازه کافی به مردم داده نشده است.»

روحانی ادامه داد: «مردم فکر می‌کنند باید تب شدید داشته باشند، فکر می‌کنند در شرایطی باید باشند که مدام سرفه کنند، تا احساس کنند این بیماری سراغ آنان آمده است. ما سطح آموزش را باید بالا ببریم. دوم اینکه مردم باید اعتماد صددرصد به ستاد ملی کرونا و قرارگاه داشته باشند، این اعتماد هر چه کمتر شود، به ضرر ما است.»

او تأکید کرد: «اینها که در داخل یا رسانه‌های خارجی مصاحبه و انتقادهای ناپخته را بیان‌می‌کنند، باید بدانند هر چیزی که اعتماد مردم را به ستاد ملی کرونا، قرارگاه و وزارت بهداشت کاهش دهد، به ضرر ما است، به محض اینکه اعتماد کم شود، دقت مردم برای اجرای مصوبات کم می‌شود. اصل داستان این است که همه باید توجه کنیم برای اینکه پروتکل‌ها اجرایی شود.»

او گفت: «سوم اینکه دولت و آنان که به دولت یاری می‌رسانند، به الزامات پروتکل توجه کنند، وقتی پروتکلی اعلام می‌کنیم، الزاماتی دارد. وقتی می‌گوییم ماسک بزنید، ماسک باید به وفور در اختیار مردم باشد با قیمت کم، البته هم‌اکنون برای تهیه ماسک برای مردم مشکلی نیست، مشکل حل شده است، دولت الکترونیک باید لحظه‌به‌لحظه توسعه یابد. وزیر بهداشت می‌گوید روز برای ما مهم نیست، ساعت مهم است، ما باید هرچه می‌توانیم به فضای دیجیتال و مجازی همه چیز را ببریم که مردم نیازمند این نباشند که به ادارات مراجعه کنند.»

روحانی تأکید کرد: «نیروهای مسلح تجهیزات و امکانات‌شان باید در اختیار باشد که البته در اختیار است. خستگی که برای کادر درمان ایجاد شده است، نیروهای مسلح می‌توانند کاهش دهند.»

روحانی افزود: «همچنین بیمارستان‌ها و تأسیساتی که برای نیروهای مسلح نیست، برای دولت است، ولی مربوط به وزارت بهداشت نیست و مربوط به دستگاه‌های دیگر است، باید همه پای کار بیایند و این کار را انجام دهند.»

اساس کار این است که تجمع و تردد به حداقل برسد

روحانی درباره ضمانت اجرا اظهار داشت: «اگر مصوباتی تأیید و ابلاغ شود و توسط عده‌ و اقلیتی اجرا نشود، باید با آنها برخورد شود. اگر برخورد نشود، کل کار لنگ می‌شود. بیشترین مسئولیت در این‌باره با قرارگاه است.»

او با تأکید بر اینکه اساس کار این است که تجمع و تردد به حداقل ممکن برسد، تصریح کرد: «اگر تردد و تجمع کم شود، بسیاری از مسائل ما حل می‌شود. در بسیاری از شهرها افزایش ابتلاها به خاطر تجمع غیرضرور و غیرقانونی است. یک تیم فوتبال برنده شده، دلیلی بر تجمع نمی‌شود. هر حادثه بعد از دو هفته مراجعه به بیمارستان زیاد شد و بعد از سه، چهار هفته مراجعه به آرامستان بیشتر می‌شود.»

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «در شهری مانند مشهد، اجتماعی درست می‌شود، رنگ‌وبوی مذهبی داشته، ولی مجوز نداشته است. مشهد در روزهای گذشته در برخی از روزها از نظر آماری وضعیتش از تهران هم بدتر بود و از هر کسی می‌پرسیم، می‌گویند مجوزی نداشتند. اصل تجمع و تردد که هر کدام ضروری نیست، باید کنار بگذاریم مورد توجه ما باشد.»

روحانی مسأله بیماریابی را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: «در جامعه کسانی که مبتلا به ویروس می‌شوند، ۸۰درصد علامت روشن ندارند یا کم است. کسانی که علامت آشکار دارند، ۲۰درصد است. چون این افراد علامت ندارند، فکر می‌کنند سالم هستند و دیگران را مبتلامی‌کنند. باید تست تشخیصی را افزایش دهیم. وزارت بهداشت خود را برای این کار آماده کرده و دولت آماده یاری‌رسانی است. شرکت‌های دانش‌بنیان هم کمک می‌کنند تا کیت‌های تشخیصی که در زمان کوتاه جواب دهند، افزایش دهیم.»

او با تأکید بر جداسازی مبتلایان از افراد سالم ابراز داشت: «فرد مبتلا باید از جامعه جدا شود. برای جداسازی، فرد باید در مکانی قرنطینه شود و اگر این کار رخ نداد، باید با آن فرد برخورد کرد. در ردیابی بیماران وزارت ارتباطات باید کمک کند.»

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: «وقتی این مراحل را پیش می‌بریم، ولی موثر نمی‌شود، ناچاریم محدودیت شدیدی قائل شویم. اکنون در شرایطی هستیم که ناچار به افزایش محدودیت‌ها هستیم. امروز تصمیم کلی درباره محدودیت‌ها گرفتیم که از اول آذر این طرح اجرایی می‌شود.»

روحانی با بیان اینکه تصمیم محدودیت برای کل کشور است و هفتگی بررسی می‌شود، عنوان کرد: «هر شهری بنا به ویژگی‌هایی که دارد، مقرراتی برایش تعیین می‌شود. ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که این هفته تعیین می‌شود. این طرح اساس آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت و قرارگاه و وزارت بهداشت بیشترین مسئولیت را برای آن برعهده دارند.»ا

او با بیان اینکه مردم باید باور کنند این بیماری و ویروس حالا حالا میهمان ناخوانده جامعه ما است، یادآور شد: «ممکن است این ویروس تا سال آینده هم باشد، چون هنوز به درمان و واکسن قطعی نرسیده‌ایم. حرف‌هایی درباره داروهای موثر گفته می‌شود، ولی دارو و واکسن قطعی نیست و تا زمانی که به اندازه کافی به مردم نرسد و استفاده شود، نمی‌شود گفت کرونا تمام شده است.»

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه راهی جز مراقبت از خود، اقوام و خانواده خود نداریم، عنوان کرد: «با این مراقبت پیش برویم و دستورالعمل‌ها را اجرا کنیم تا ابتلا کم ‌شود، ابتلاها زودتشخیص و درمان‌ها زودهنگام انجام شود. هدف این است که فوتی‌ها و مرگ‌ومیر کمتر شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.