ایرانی‌های ضیافت کیت بلانشت، دنیل دی‌لویس و ایزابل هوپر!

لیلا حاتمی و پیمان معادی در فهرست ۵۰ بازی برتر 10 سال اخیر

ایندی‌وایر، وبگاه خبری فیلم‌های مستقل در بازنشر یکی از جدیدترین نظرسنجی‌هایش درباره 50 بازی برتر سینمای جهان نام دو بازیگر ایرانی را نیز در فهرست بهترین‌هایش ذکر کرده است.

 شهروندآنلاین: در سال‌های اخیر موفقیت‌های جهانی سینمای ایران بیشتر با «اصغر فرهادی» رخ داده که دو جایزه اسکار و چند جایزه مهم از فستیوال‌های مطرح جهانی را برای سینمای ایران به ارمغان آورده است. با این حال، سینمای ایران در این چند سال چهره‌های مطرح دیگری هم داشته، از جمله «جعفر پناهی» با خرس طلای جشنواره برلین و البته بازیگرانی چون «لیلا حاتمی»، «پیمان معادی» و حتی «شهاب حسینی» که نه‌تنها در برخی از مراسم و فستیوال‌ها دیده شده‌اند که اخیرا شاهد حضورشان در یک‌سری پروژه مطرح جهانی نیز بوده‌ایم- با اینکه اینان نیز بیشتر در کارهای اصغر فرهادی توجه سینمای دنیا را به خود جلب کرده‌اند!

یک موفقیت «غیر فرهادی»

یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های «غیر فرهادی» سینمای ایران در یک دهه اخیر حضور «پیمان معادی» و «لیلا حاتمی» در فهرست 50 بازی برتر دهه 2010 است. ارزش کار این بازیگران زمانی آشکارتر می‌شود که در نظر داشته باشیم سینمای ایران تاکنون بیشتر به دلایل مضمونی مورد توجه قرار گرفته و حالا حضور این دو بازیگر در بین بهترین‌های بازیگری جزو معدود مواردی است که در آن سینمای ایران از نظر فن و تکنیک و هنر هم توجهی به سوی خود جلب کرده است. نکته باارزش دیگر هم این‌ است که این فهرست توسط یکی از معتبرترین نشریات سینمایی دنیا انتخاب شده- که معمولا در چنین فهرست‌هایی از ملاحظه‌کاری‌ها یا نگاه‌های سیاسی که گاه در بعضی فستیوال‌ها شاهدشان بوده‌ایم، خبری نیست. این نشریه در روزهای اخیر این نظرسنجی را یک بار دیگر بازنشر کرده است.

لیلا و پیمان ما

فهرست‌ ۵۰ بازی برتر دهه 2010 را «ایندی‌وایر» منتشر کرده. وبگاه خبری جامعه فیلم‌های مستقل در حال حاضر 22 سال است که به صورت روزانه اخبار، تحلیل و گفت‌وگوهایی را درباره فیلم‌های مستقل منتشر می‌کند. این وبگاه در یکی از جدیدترین نظرسنجی‌هایش در بین 50بازی برتر سینمای جهان در 10 سال گذشته نام دو بازیگر ایرانی را نیز در فهرست بهترین‌هایش ذکر کرده است.
این دو بازیگر ایرانی «لیلا حاتمی» و «پیمان معادی» هستند که به خاطر بازی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی «اصغر فرهادی» در رده‌های سی‌وششم و سی‌وهفتم برترین بازی‌های دهه قبل قرار گرفته‌اند. به نظر نویسنده ایندی‌وایر که «لیلا حاتمی» را سی‌وششمین نقش‌آفرینی برتر دهه ۲۰۱۰ می‌داند، «بازی لیلا به مثابه مرکز فرماندهی جدایی نادر از سیمین است که بُعدی اثیری به نقش می‌دهد.»
نویسنده ایندی‌وایر درباره بازی «پیمان معادی» هم نوشته که «تا امروز هیچ بازیگری بهتر از او نتوانسته انسان‌گرایی خشک و خشنی را که همه آثار فرهادی را به نتیجه می‌رساند، منتقل کند.»

فهرست جذاب

از نظر نویسندگان ایندی‌وایر در 10 سال گذشته «فیلیپ سیمور هافمن» در فیلم «مرشد» بهترین بازی را به نمایش گذاشته است و بعد از او هم شاهد حضور «کیت بلانشت» برای فیلم «کارول» و «دنیل دی‌لویس» بازیگر فیلم «لینکلن» در جایگاه‌های دوم و سوم هستیم. «ایزابل هوپر» بازیگر فیلم تحسین‌شده «او»، «ماهرشالا علی» برای فیلم «مهتاب» و «سیرشا رونان» بازیگر فیلم «لیدی‌برد» نیز سه بازیگر دیگر صدر جدول هستند.
در رده‌های هفتم تا دهم نیز شاهد «ساندرا هولر» بازیگر فیلم «تونی اردمن»، «لوپیتا نیونگو» بازیگر فیلم «۱۲ سال بردگی»، «رالف فاینس» بازیگر «هتل بزرگ بوداپست» و «اسکار آیزاک» هستیم که از نظر منتقدان در فیلم «درون لوین دیویس» درخشیده است.
در رتبه‌های بعد از لیلا حاتمی و پیمان معادی هم بازیگران سرشناسی مانند «وایولا دیویس» بازیگر فیلم «حصارها»، «تیموتی شالامی» بازیگر «مرا به نام خودت صدا بزن» و «امانوئل ریوا» بازیگر فیلم «عشق» حضور دارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.