قرمز، نارنجی، زرد

فعلا از تعطیلی کامل خبری نیست؛ شهرها رنگی شدند

شهروندآنلاین| بالاخره جلسه شنبه ستاد ملی کرونا تشکیل شد. جلسه مهمی که بعضی منتظر خروجی نهایی آن بودند. قرار بود دراین جلسه درباره تعطیلی تهران و شهرهای بزرگ به دلیل شیوع بالای کرونا، تصمیم‌گیری شود، اما ظاهرا این درخواست طیف وسیعی از فعالان و تصمیم‌گیران حوزه و بهداشت و درمان که مدت‌ها از مطرح‌شده آن گذشته، همچنان بلاتکلیف است یا حداقل در هفته جاری خبری از تعطیلی کامل پایتخت و شهرهای بزرگ نیست. هرچند سخنگوی ستاد ملی کرونا سعی کرد توضیحاتی درخصوص جزئیات طرح جدید این ستاد ارایه کند، اما صحبت‌های او هم گره‌ای از ابهامات مربوط به تعطیلی تهران باز نکرد.

ضرر کاهش اعتماد مردم به ستادملی کرونا

حجت‌الاسلام حسن روحانی که ریاست این جلسه را برعهده داشت، با تأکید بر لزوم اعمال محدودیت‌های بیشتر، شنبه هفته آینده را زمان آغاز این محدودیت‌های جدید اعلام کرد: «از شنبه اول آذر طرحی اجرا می‌شود که مربوط به کل کشور است و البته در هر شهر بنا بر اقتضائات آن شهر اجرا می‌شود و کلیت آن تا پایان کرونا ادامه دارد.»
او در صحبت‌‎هایش ضمن تشریح شرایطی که کرونا برای کشور به ‌وجود آورده، به این نکته هم اشاره کرد که اوضاع با فروردین و اردیبهشت‌ماه متفاوت است و ویروس کرونا هم رفتارش را تغییر داده است.
رئیس‌جمهوری درصحبت‌هایش به موضوع اعتماد مردم به ستادملی کرونا و تأثیر آن بر اجرای پروتکل‌ها هم اشاره کرد: «به صحبت‌های کسانی که در داخل یا در رسانه‌های خارجی مصاحبه می‌کنند و انتقادهای ناپخته‌ای را بیان می‌کنند، ندارم اما هرچیزی که اعتماد مردم را به ستاد ملی کرونا و به قرارگاه و وزارت بهداشت کاهش دهد، به ضرر ماست، به محض اینکه اعتماد کم شود، دقت مردم برای اجرای مصوبات کم می‌شود.»
او البته توضیحات بیشتر درخصوص جزئیات مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را به سخنگوی این ستاد سپرد.
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا هم دقایقی پس از پایان جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به توضیح مصوبات این ستاد پرداخت.
او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «محدودیت‌هایی که از سه هفته پیش در ۴۶ شهرستان اعمال شد، کارساز بوده است. تصمیمات ستاد بر این اصول استوار است که مردم می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها و کاهش تردد و تجمعات قطعا باعث شوند که میزان شیوع بیماری پایین بیاید، اما وقتی مصوبات رعایت نمی‌شود، میزان ورودی به بیمارستان‌ها غیرقابل کنترل می‌شود. به همین دلیل طرح جامعی آماده شد و امروز مورد بررسی قرار گرفت.»

طرح هوشمند برای رنگی‌کردن شهرها

رئیسی با بیان اینکه طرح جدید ستاد برای اعمال محدودیت‌های بیشتر از اول آذرماه اجرا می‌شود، دلیل این فاصله یک هفته‌ای برای آغاز طرح را هم آموزش به مردم، پرداختن به جزئیات و اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده به مردم برشمرد.
او گفت: «در کشور ما هم میزان موارد ابتلا بسیار بالا رفته و مرگ‌ومیر هم افزایش یافته است، البته ظرفیت تست‌های تشخیص کرونا از روزانه ۲۳هزار تست را به بیش از ۴۰هزار تست در روز رساندیم، به همین دلیل میزان شناسایی بیماران بالاتر رفته است.»
رئیسی درباره جزئیات این طرح گفت: «این طرح هوشمند و پویاست و براساس بررسی‌های وزارت بهداشت از بار بیماری و میزان بستری روزانه بیماران در شهرستان‌ها صورت گرفته است. این طرح شهرستان‌ها را به سطح هشدارهای مختلفی درمی‌آورد. در این زمینه سه سطح هشدار تعریف شد؛ سطح هشدار 3 شامل شهرها و شهرستانهای قرمز، سطح هشدار 2 شامل شهرها و شهرستان‌های نارنجی و سطح هشدار 1 شامل شهرها و شهرستان‌های زرد هستند.»
او ادامه داد: «براساس این رنگ‌بندی‌ها و متناسب با هر وضعیت، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که می‌بایست به‌طور قطع اعمال شود و حدود دوهفته زمان لازم است که ارزیابی کنیم و ببینیم این اعمال محدودیت‌ها تا چه اندازه موثر بوده و بر اساس آن نیاز به تمدید و تشدید یا بالعکس نیاز به تسهیل دارد.»
به گفته رئیسی، در ارزیابی اولیه بیش از ۱۰۰ شهرستان مشمول محدودیت‌های سطح قرمز می‌شوند که اکثر مراکز استان‌ها و از جمله تهران جزو این وضعیت قرمز هستند. در وضعیت نارنجی یا سطح هشدار 2، حدود ۱۵۰ شهر یا شهرستان جزو این محدوده قرار می‌گیرند که محدودیت‌های مشاغل سطح 3 و 4 در آنها اجرا می‌شود که جزئیات دقیق‌تر به اطلاع خواهد رسید. حدود ۱۵۵ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند که سطح شغلی 4 در آنها محدود خواهد شد.

محدودیت مشاغل در شهرهای قرمز

او در صحبت‌هایش گفت که هدف این محدودیت‌ها، تعطیلی کسب‌وکار مردم نیست ولی جاهایی مجبوریم به خاطر رعایت‌نکردن پروتکل‌ها و بار زیاد بیمارستان‌ها اعمال محدودیت کنیم: «به‌طور مثال اگر شهرستانی در وضعیت سطح هشدار 3 قرار گیرد، در این وضعیت به جز مشاغل خیلی ضروری که مربوط به تهیه مایحتاج ضروری مردم، امنیت و سلامت می‌شوند، بقیه مشاغل همه تعطیل هستند. همچنین بر اساس ارزیابی‌های وزارت بهداشت، این تعطیلی ممکن است دو هفته یا کمتر و بیشتر طول بکشد.»
رئیسی درباره فعالیت مشاغل و حضور کارکنان و کارمندان هم توضیح داد: «اگر سطح هشدار 3 و منطقه قرمز وجود داشته باشد، حدود یک‌سوم کارکنان در ادارات حضور پیدا می‌کنند و در سطح هشدار 2 یا نارنجی یک‌دوم کارکنان حضور پیدا می‌کنند و در سطح 1 یا زرد حدود دو سوم کارکنان حضور پیدا خواهند کرد، البته مسئولان ادارات بر اساس ضرورتی که ایجاد می‌شود، تعیین خواهند کرد که چه گروهی سرکار حاضر شوند.»

ممنوعیت ورود و خروج در شهرهای قرمز و نارنجی

به گفته رئیسی، در این طرح به جز محدودیت مشاغل و تردد برای دیگر حوزه هم تصمیماتی اتخاذ شده است: «در حوزه مدارس، آموزش، دانشگاه‌ها و مراسم‌های فرهنگی و مذهبی هم شامل محدودیت خواهند شد. در سطح هشدارهای ذکرشده قرمز، نارنجی و زرد آموزش‌ها به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد و مدارس و دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری خواهند بود و مراسم مذهبی و فرهنگی به مدت حدود دوهفته محدودیت دارند.»
آن‌طور که سخنگوی ستاد مقابله با کرونا می گوید، در این طرح محدودیت ترددها نیز شامل سطح هشدار 2 و 3 است. در مناطق قرمز و نانجی خودروهای بومی خروج از این مناطق را ندارند و برعکس پلاک‌های غیربومی هم نمی‌توانند وارد شهرهای قرمز و نارنجی یا با سطح هشدار ۳ و ۲ شوند. او البته توضیح درباره ضمانت‌های اجرایی این طرح را به فرصت دیگری موکول کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.