دنیا در انتظار زن شگفت‌انگیز

باکس‌آفیس راکد سینمای دنیا در سایه انتخابات

بعد از یکی، دو هفته که صدر جدول باکس‌آفیس بین «رابرت دنیرو»، «لیام نیسن» و «کریستوفر نولان» دست‌به‌دست می‌شد، این هفته «کوین کاستنر» و «دایان لین» هم وارد بازی شدند و صدرنشین گیشه‌های آمریکا لقب گرفتند.

این هفته آمریکا و سینماهایش در سایه انتخابات پرماجرای ریاست جمهوری بودند که باعث شده بود شاهد هفته‌ای راکد و بی‌رمق در سینما باشیم، اما در این میان فیلم «رهایش کن» از راه رسید و با فروشی چهار میلیون دلاری هم تا حدی شوروحالی به اوضاع داد و هم اینکه خودش در صدر فروش گیشه‌های آمریکا قرار گرفت.

اما با این حال، جدول باکس‌آفیس این هفته نشان از فروش ۹ میلیون دلاری پنج فیلم پرفروش هفته دارد. ارقامی که حکایت از این دارند که زمستانی سرد و تاریک و طولانی در انتظار سینماهاست، به خصوص اگر نمایش فیلم «زن شگفت‌انگیز» یک بار دیگر با تعویق مواجه شود- که در آن صورت می‌توان گفت فاجعه‌ای در کمین سینما نشسته است.

رهایش کن

چهار میلیون و صد هزار دلار البته فروش عجیب‌وغریبی نیست، اما در دوران کرونایی سینمای جهان که مجموع فروش هفتگی هالیوود به زحمت به هشت، نه میلیون دلار می‌رسد، برای صدرنشین‌کردن یک فیلم در جدول باکس‌آفیس کافی به نظر می‌رسد.
در فیلم «رهایش کن» کوین کاستنر نقش یک کلانتر بازنشسته را بازی می‌کند که به همراه همسرش، دایان لین، مزرعه خود را رهامی‌کنند تا نوه‌شان را از دست یک خانواده خطرناک نجات دهند.
کوین کاستنر و دایان لین ستارگان کوچکی نیستند و خاطرات زیادی برای سینمادوستان ساخته‌اند، چنانکه اگر حال‌وروز کرونایی سینمای دنیا اجازه می‌داد، بی‌تردید فروش فیلم‌شان حداقل چند برابر این چهار میلیون دلار می‌شد. اما همین هم به هر حال برای این فیلم بد نیست، به خصوص که تولیدکننده فیلم، که بخشی از شرکت یونیورسال پیکچرز است، به خاطر قراردادی که با سینماهای اِی‌اِم‌سی امضا کرده، توانسته در دوران کرونا فعال بماند. این قرارداد به شرکت‌های یونیورسال و فوکوس اجازه می‌دهد فیلم‌های‌شان را بعد از گذشت ۱۷ روز از آغاز اکران سینمایی، در پلتفرم‌های ویدیویی هم پخش کنند- که سود خوبی از این طریق عاید این شرکت‌ها شده است.

بیا بازی کنیم

شرکت «فوکوس»، تهیه‌کننده فیلم «رهایش کن»، این هفته فیلم ترسناک «بیا بازی کنیم» را هم روی پرده سینماها داشت که به شکل جالبی آن نیز پرفروش شد و در جایگاه دوم جدول باکس‌آفیس هفتگی آمریکا قرار گرفت.
«بیا بازی کنیم» که هفته گذشته پرفروش‌ترین فیلم آمریکا بود، این هفته هم یک میلیون و 700 هزار دلار فروخت، تا مجموع فروشش در دو هفته از پنج‌ونیم میلیون بیشتر شود- که برای یک فیلم ترسناک کم‌هزینه و بی‌بازیگر آمار قابل قبولی است.
این فیلم جمع‌وجور 9 میلیون دلاری که نه بازیگر بزرگی دارد و نه آب و رنگ آنچنانی، گزینه خوبی برای اکران کم‌رمق این روزگار است که با توجه به هزینه تولیدش خیلی زود خواهد توانست سرمایه اولیه خود را بازگردانده و به یک سودآوری معقول برسد.
«بیا بازی کنیم» درباره پدر و مادری است که سعی دارند از پسرشان در مقابل یک موجود شرور شبه‌انسانی محافظت کنند.

رابرت دنیرو و لیام نیسن

رتبه سوم جدول باکس‌آفیس هم مثل چند هفته اخیر در اختیار فیلم «جنگ با پدربزرگ» بود. یک کمدی دوست‌داشتنی با بازی رابرت دنیرو که این هفته ۱.۵ میلیون دلار دیگر فروخت تا مجموع فروشش پس از سه هفته به سیزده‌ونیم میلیون دلار رسیده باشد.
«دزد صادق» هم که در آن لیام نیسون در نقش یک سارق کهنه‌کار و کارکشته ظاهر شده، چهارمین فیلم پرفروش هفته بود که در گیشه حدود یک میلیون و صد هزار دلار به دست آورد تا مجموع عایدی‌اش از گیشه سینماهای آمریکا 11میلیون دلار را رد کرده باشد.
در آخر هم می‌رسیم به «تنت» کریستوفر نولان که مدت‌هاست در جایگاه پنجم جدول باکس‌آفیس ایستاده. فیلم جدید کریس نولان این هفته ده، بیست هزار دلار کمتر از یک میلیون دلار فروخت. این فیلم که تاکنون در آمریکا کمی بیشتر از 55 میلیون دلار عایدی داشته، تاکنون در جدول باکس‌آفیس جهان 350 میلیون دلار به دست آورده است.
گفته می‌شود که «تنت» اواخر ماه آینده در شبکه نمایش خانگی نیز عرضه خواهد شد. این فیلم که با هزینه 200 میلیون دلار ساخته شده، کار دشواری برای بازگشت سرمایه و سودآوری دارد.

نمایش فیلم‌های قدیمی

به سیاق هفته‌های اخیر، این هفته هم شاهد بازنمایش شماری از فیلم‌های قدیمی در سینماها بودیم.
مهم‌ترین فیلم اکران مجدد هفته «داستان اسباب‌بازی» بود که ۲۵ سال بعد از اولین نمایش خود 500 هزار دلار فروخت و یک بار دیگر خود را به عنوان یک کلاسیک خانوادگی تثبیت کرد.
«داستان اسباب‌بازی» که در سال‌های اخیر سه دنباله دیگر برایش ساخته شده، یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین مجموعه‌های سینمایی 25 سال اخیر بوده که علاوه بر اکران فیلم‌ها، از طریق فروش محصولات جانبی چون بازی، اسباب‌بازی، لباس، عروسک و رایت‌های مختلف نیز درآمد زیادی عاید کمپانی سازنده کرده است.

سرمای گیشه چین

همان‌طور که داستان بزرگ آخر هفته آمریکا سینما نبود و انتخابات ریاست جمهوری حواس مردم این کشور را پرت کرده بود، در چین هم در قیاس با هفته‌های اخیر شاهد گیشه سردتری بودیم. اما در هر حال پرفروش‌ترین فیلم هفته چین چند برابر پرفروش‌ترین فیلم آمریکا فروخت تا تفاوت رکود حاکم بر این دو سرزمین بهتر جلوه کند.
در جدول باکس‌آفیس چین، این هفته فیلم جنگی کره‌ای «ایثار» یا «قربانی» برای سومین هفته متوالی صدرنشین فروش بود. این فیلم در سومین هفته نمایش خود چهارده‌ونیم میلیون دلار به دست آورد، تا با مجموع فروشی در حدود ۱۴۰ میلیون دلار در جدول باکس‌آفیس جهانی نیز جایگاه بالایی به خود اختصاص دهد.
مهم‌ترین فیلم اکران‌شده در این هفته اما تریلر جنایی خشن و تأثیرگذار «بازگشت به اسکله» بود که حدود هفت میلیون دلار فروخت و در جایگاه دوم جدول باکس‌آفیس هفتگی چین قرار گرفت. کارگردان فیلم «بازگشت به اسکله» لی شیائو فنگ است. کارگردانی که سینما را در سال ۲۰۱۴ با درام تاریخی «نژا» آغاز کرد. این فیلم در آن سال در جشنواره بین‌المللی پوسان به نمایش درآمد و مورد توجه قرار گرفت، اما در گیشه تنها 82 هزار دلار درآمد داشت و حالا به نظر می‌رسد که کارگردانش برای جبران این شکست بزرگ به میدان آمده باشد.
فیلم میهن‌پرستانه «مردم من، سرزمین من» نیز به سیاق هفته گذشته فیلم سوم جدول باکس‌آفیس هفتگی چین است. این فیلم که بیش از یک ماه از آغاز اکرانش می‌گذرد، این هفته در حدود پنج میلیون دلار دیگر فروخت تا در مجموع ۴۱۶ میلیون دلار فروخته باشد. فروشی که این فیلم را به یکی از سه فیلم پرفروش امسال و بیست‌ویکمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای چین بدل می‌کند.

شاهکار مکزیکی‌ها

این هفته در مکزیک هم که اصولا کشوری نیست که اخبار فروش فیلم‌ها چندان به چشم بیاید، خبرهای مهمی بود. از جمله اینکه فیلم «نظم جدید» به کارگردانی میشل فرانکو که جایزه فستیوال ونیز را هم در کارنامه دارد، بیش از 300 هزار نفر تماشاگر داشت و حدود یک میلیون دلار نیز فروش کرد. گیشه داغی که در شرایط عادی نیز می‌توانست قابل توجه باشد، چه رسد به اینکه این تریلر آخرالزمانی تکان‌دهنده که نه در مایه کمدی‌های سرگرم‌کننده خانوادگی است و نه جذابیت ظاهری دیگری دارد، در شرایط کرونایی این روزها روی پرده آمده است.
همین امر هم باعث می‌شود گیشه یک میلیون دلاری این فیلم در مکزیک یک شاهکار خارق‌العاده جلوه کند، به خصوص که سینمای مکزیک هم مثل بیشتر نقاط دنیا هنوز در شوک کرونا به سر می‌برد، بنابراین کارشناسان از هر فیلمی که باعث بازگشت تماشاگران به سینما می‌شود، استقبال می‌کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.