اشتباهاتی که کرونا را کُشنده می‌کند

ویروس کرونا با هرکسی بر اساس مقاومت بدن و ایمنی‌اش یک نوع برخورد دارد. بعضی حتی متوجه نمی‌شوند بیمار شده‌اند و تنها ناقل هستند. در برخی از افراد، علایم بالینی بروز می‌کند اما به مرحله حاد نمی‌رسد اما همین ویروس چند میکرونی در عرض چندماه قاتل بیش از یک‌میلیون در انسان شده است، به همین دلیل نباید با توصیه‌های اشتباه حتی از سر دلسوزی جان بقیه افراد را به خطر بیندازیم.

در بسیاری از موارد برخی افراد توصیه‌هایی را با اطمینان مطرح می‌کنند که اجرای انها برای یک بیمار دیگر نه‌تنها مفید نیست بلکه ممکن است جان بیمار کرونایی را نیز به خطر بیندازد.

دکتر علیرضا رجبیان، متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص توصیه‌هایی که امروزه در فضای مجازی زیاد هم با آنها روبه‌رو می‌شویم، می‌گوید: «اینکه کرونا گرفتیم و با یک دارو خوب شدیم، به این معنا نیست که همه با خوردن این دارو حال‌شان خوب می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «در اکثر موارد راه درمان کرونا خوردن مایعات و استراحت است. اگر فردی به خاطر خوردن دمنوش یا دارویی حالش خوب شده، احتمالا بدون خوردن این دارو و دمنوش‌ها نیز حالش بهبود می‌یافته و خوب می‌شده است.»

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه می‌دهد: «90درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، نیاز به بستری‌شدن ندارند و تنها 10درصد افراد کارشان به بیمارستان کشیده می‌شود که این افراد در  شرایط سخت این بیماری قرار دارند؛ اینکه به دیگران توصیه کنیم که به بیمارستان نروند زیرا هرکسی در بیمارستان بستری می‌شود، جانش را از دست می‌دهد. نتیجه‌گیری اشتباهی است، زیرا گاهی با این توصیه جان فردی را که می‌توانست با یک اکسیژن‌گیری ساده حالش  بهتر شود را با توصیه بیجا در مسیر مرگ قرار داده‌ایم.»

به اعتقاد این متخصص، بالارفتن ایمنی بدن با ایمنی در برابر کرونا فرق دارد. با رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای ایمنی‌مان در برابر کرونا بالا می‌رود اما این موضوع به این معنا نیست که در برابر کرونا ایمن شده‌ایم. در واقع با این کار اگر کرونا بگیریم، راحت‌تر از پس آن برمی‌آییم اما همچنان ناقل هستیم.

او معتقد است که اگر کسی در حیطه ورزش و هنر موفق است، لزوما در حیطه پزشکی موفق نیست و باید حرف‌های هرکسی را در حیطه تخصصی خودش بپذیریم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.