سوگواران جنازه‌های جنگ قره‌باغ

تبادل اجساد سربازان کشته‌شده میان ارمنستان و آذربایجان

تا کنون بیش از ۲۳۰۰ جسد در پزشکی قانونی ایروان معاینه شده‌اند و مقامات جمهوری آذربایجان تعداد سربازان کشته‌شده این کشور را ۱۳۸۳ نفر اعلام کرده‌اند.

شهروند آنلاین: صلح‌بانان روسی مستقر در قره‌باغ اعلام کرده‌اند که باکو شمار زیادی از سربازان ارمنی کشته‌شده را به ایروان تحویل داده است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان می‌گوید این اجساد متعلق به کسانی است که در جریان تصرف شوشا کشته شدند.

روز شنبه چهاردهم نوامبر، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با تأیید خبر تحویل اجساد نظامیان ارمنستان، اعلام کرد که جنازه‌های تحویل داده‌شده مربوط به سربازانی است که در جریان بازپس‌گیری شهر شوشا جان باخته‌اند.

تعداد سربازان جانباخته ارمنی مشخص نشده اما مقامات ایروان گفته‌اند که جسد 6 سرباز آذربایجان را به مقامات باکو داده‌اند.

مبادله اجساد کشته‌شدگان طرفین یکی از موارد توافق‌شده در مذاکرات آتش‌بس و ترک مخاصمه بود.

وزارت بهداشت ارمنستان در فیسبوک اعلام کرده که تا کنون بیش از ۲۳۰۰ جسد در پزشکی قانونی ایروان معاینه شده‌اند که تعدادی‌شان هنوز احراز هویت نشده‌اند.

مقامات جمهوری آذربایجان تعداد سربازان کشته‌شده این کشور را ۱۳۸۳ نفر اعلام کرده‌اند. ارتش آذربایجان تا کنون و با اتکا به حفظ اسرار نظامی، هیچ آماری از تلفات انسانی خود در جنگ قره‌باغ نداده است.

ایروان و باکو، پس از چند هفته منازعه خونبار، سرانجام در اوایل هفته گذشته با میانجیگری روسیه بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند. طبق این توافق، ۲۰۰۰ سرباز روسی در قره‌باغ مستقر خواهند شد تا ناظر بر رعایت صلح باشند.

اکثر صلح‌بانان هم اینک در منطقه و از جمله در ۱۲ پست بازرسی استپاناکرت حضور دارند. این شهر تحت کنترل ارمنستان است. طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، گشت‌‌زنی پلیس نظامی در مناطق تحت مناقشه نیز شروع شده است.

جمهوری آذربایجان در جنگ سی سال قبل با ارمنستان که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی صورت گرفت، کنترل قره‌باغ کوهستانی با ۱۴۵ هزار جمعیت را از دست داد.

از سال ۱۹۹۴ تا کنون، آتش‌بس شکننده‌ای بین طرفین بر سر این منطقه برقرار بود و باکو در جنگ اخیر بخش‌های وسیعی از منطقه را بازپس گرفت.

جمهوری آذربایجان در این منازعه به حقوق بین‌الملل استناد کرده و از پشتگرمی «دولت برادر» ترکیه برخوردار است. ارمنستان نیز متقابلا به روسیه به عنوان «قدرت محافظ» خود متکی بوده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.