حراج کفش ابریشمی ملکه

کفش آخرین ملکه فرانسه و تابلوی پادشاه خورشید به فروش می رسد

کفش ابریشمی ملکه فرانسوی ماری آنتوانت برای فروش در ورسای به فروش می‎‌رسد. این کفش نام ماری آنتوانت را روی پاشنه دارد و تصور می‌شود که او آن را مرتبا در قصر می‌پوشید.

ملکه‌ای که در جریان انقلاب فرانسه اعدام شد، نمادی از افراط در سلطنت فرانسه است. اوسنات مدیر حراجی اوزنا Osenat گفت: «این حراج در حالی برگزار می شود که مردم فرانسه در مورد ارزش‌های خود با اطمینان‌نداشتن واقعی روبه‌رو هستند و بسیاری از آنها به تاریخ فرانسه چسبیده‌اند.

همچنین یک تابلوی نقاشی با عنوان «مولیر، میهمان سفره پادشاه خورشید» است که فرانسوا ژان گارنری، از نقاشان بنام فرانسوی آن را خلق کرده است و کفشی ظریف و سفیدرنگ متعلق به ملکه ماری آنتوانت که از نخ ابریشم و پوست گوزن ساخته شده، روز یکشنبه نوامبر در شهر ورسای فرانسه به حراج گذاشته می‌شوند.

این تابلو که از معدود آثار هنری است، در آن لوئی چهاردهم پادشاه و مولیر، نویسنده و نمایشنامه‌نویس فرانسوی در کنار یکدیگر به تصویر کشیده شده‌اند. قیمت پایه برای فروش این اثر شاخص ۴۰ تا ۶۰هزار یورو تعیین شده است.

حراجی اوزنا Osenat در شهر ورسای ضمن اعلام این خبر قیمت پایه تعیین‌شده برای کفش شیک متعلق به آخرین ملکه فرانسه پیش از انقلاب کبیر در این کشور را ۸ تا ۱۰هزار یورو عنوان کرده است.

کفشِ سفیدرنگ ملکه ماری آنتوانت ۲۲.۵ سانتی‌متر طول دارد و کف آن چرمی است. قسمت جلو و روی پنجه آن از ابریشم و قست‌های کناری و پشت آن از پوست گوزن ساخته شده است. قسمت بالای پنجه نیز با چهار روبان چین‌‌دار که به شکل ظریفی روی هم دوخته شده، تزیین شده است. ارتفاع پاشنه این کفش ۴.۷ سانتی‌متر است و قسمت ابریشمی اگر چه اندکی فرسوده نشان می‌دهد اما شرایط خوبی دارد.

گفته می‌شود که ملکه ماری آنتوانت این کفش را به ماری امیلی لوشوَن یکی از دوستان نزدیک مادام کامپان، خدمتکار اول خود هدیه داده بود. کفش به حراج گذاشته‌شده در ورسای سپس توسط نوادگان این زن از اواخر قرن هجده تاکنون حفظ و نگهداری شده بود.

در حراجی روز یکشنبه که عنوان «سلطنت در ورسای» برای آن انتخاب شده، اشیا و آثار ارزشمند تاریخی دیگری متعلق به دوران پیش از برچیدن نظام پادشاهی در فرانسه به فروش گذاشته خواهد شد که کفش ملکه ماری آنتوانت یکی از شاخص‌ترین آنهاست.

شخصیت ماری آنتوانت، آخرین ملکه فرانسوی با اصالت اتریشی که در کوران انقلاب کبیر فرانسه در میدان کنکورد پاریس گردن زده شد، همچنان برای بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ فرانسه جذابیت دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.