گرمای شدید سدی در برابر پیشرفت آموزش در سراسر جهان
سازمان ملل: حداقل ٨٠ میلیون کودک در سال ٢٠٢٤ فقط به دلیل گرمای شدید از تحصیل بازماندهاند
«نیویورکتایمز» در مطلبی با عنوان «چگونه گرمای شدید پیشرفت آموزش در سراسر جهان را تهدید میکند»، نوشت: «کودکان امروزه با مخاطرات شدید آبوهوایی بسیار بیشتری روبهرو هستند که ممکن است دستاوردهای جهانی در آموزش را تضعیف کند.»
شهروندآنلاین: به گزارش «نیویورکتایمز»، «ادامه سوزاندن سوختهای فسیلی باعث تعطیلی مدارس در سراسر جهان برای روزها و گاهی هفتهها شده و تهدیدی برای تضعیف یکی از دستاوردهای بزرگ جهانی دهههای اخیر یعنی آموزش کودکان است. بر اساس دادههای یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل، کودکان امروز روزهای گرم غیرعادی بیشتری را نسبت به پدربزرگها و مادربزرگهای خود پشت سر میگذارند. در مجموع، ٤٦٦ میلیون کودک در سراسر جهان امروز در مناطقی زندگی میکنند که حداقل دو برابر بیشتر از پدربزرگ و مادربزرگهایشان روزهای بسیار گرم -دمای بالای ٣٥ درجه سانتیگراد- را تحمل میکنند. هرچند این شکاف برای کودکان کشورهای با درآمد کم و متوسط شدیدتر است، اما کشورهای ثروتمند را نیز دربرمیگیرد. تخمین زده میشود که ٨٥ درصد از کودکان در فرانسه و ٧٦ درصد در یونان در مقایسه با دهه ١٩٦٠ دو برابر روزهای گرم شدید را از سر میگذرانند. همچنین پیشتر گزارش سازمان جهانی «Save the Children» مستقر در انگلیس، بر اساس مدلهای آب و هوایی دریافت که کودکان متولد سال ٢٠٢٠ تقریبا هفت برابر بیشتر از متولدین سال ١٩٦٠ امواج گرما را در طول زندگی خود تجربه خواهند کرد. این تحلیل نشان میدهد که کودکان کشورهای با درآمد کم و متوسط -بخشهایی از جهان که کمترین تقصیر را در انتشار گازهای گلخانهای که باعث تغییرات اقلیمی میشود، دارند- خطرناکترین تاثیر را میپذیرند.»
تعطیلی مدارس، از آمریکا تا بنگلادش
«نیویورکتایمز» در ادامه آورده: «در آمریکا، روزهای گرم باعث تعطیلی مدارس یا ترک زودهنگام در سال تحصیلی گذشته شد و برآوردها نشان میدهد که روزهای تعطیل به دلیل گرمای هوا بهسرعت در حال افزایش است، بهگونهای که از حدود سه روز در چند سال پیش به دو برابر این تعداد در حال حاضر رسیده و انتظار میرود تا اواسط قرن بیشتر و بیشتر شود. همچنین پاکستان مدارس را برای نیمی از دانشآموزان خود، یعنی ٢٦ میلیون کودک، به مدت یک هفته کامل در ماه می که دمای هوا به بیش از ٤٠ درجه سانتیگراد رسید، تعطیل کرد. بنگلادش در موج گرمای ماه آوریل، مدارس نیمی از دانشآموزان خود را تعطیل کرد که بر ٣٣ میلیون کودک تأثیر گذاشت…»
٨٠ میلیون کودک در سال ٢٠٢٤ فقط به دلیل گرمای شدید از تحصیل بازماندهاند
این روزنامه آمریکایی نوشت: «بهطور خلاصه، امواج گرما، که با تجمع گازهای گرمکننده زمین در جو تشدید میشود، یادگیری را سختتر میکند. تحقیقات نشان میدهد حتی اگر مدارس باز باشند، دمای بسیار بالا، بهویژه طی چند ساعت، بر نتایج یادگیری از جمله نمرات آزمون تأثیر میگذارد. هیچ داده جهانی جامعی درباره روزهای تعطیلی مدارس به دلیل وضعیت بد آب و هوا وجود ندارد. با این حال، سازمان ملل متحد اخیراً تخمین زده است که حداقل ٨٠ میلیون کودک در سال ٢٠٢٤ فقط به دلیل گرمای شدید از تحصیل بازماندهاند.»
نیمی از مناطق آموزش و پرورش آمریکا نیاز به نصب یا تعمیر سیستمهای تهویه مطبوع دارند
«نیویورکتایمز» با اشاره به اینکه دانشمندان میگویند تنها راه مقابله با افزایش دمای کره زمین دوری از سوختهای فسیلی است که محرک اصلی گرمایش جهانی است، افزود: «حتی اگر این اتفاق بیفتد، که شواهد کمی وجود دارد که با سرعت و مقیاس مورد نیاز رخ دهد، مدارس باید چگونگی مقابله با گرما را دریابند. یکی از این راهها تهویه مطبوع است که برای بیشتر مدارس دور از دسترس و لوکس مینماید. به گفته دفتر پاسخگویی دولت آمریکا، حتی در این کشور حدود نیمی از همه مناطق آموزش و پرورش نیاز به نصب یا تعمیر سیستمهای تهویه مطبوع دارند.»
//انتهای پیام