5 خاستگاه شایعات در مورد دولت روحانی

حربه تکراری تاختن به رئیس جمهوری

کرونا و تصمیمات ستاد مقابله با این پاندمی کشنده، تازه‌ترین سوژه شایعه‌پردازان و حاشیه‌سازان علیه دولت است که تا یک هفته پس از شایعه‎سازی پیرامون تصمیمات دلاری و چراغ سبز ساکن تازه کاخ سفید، به تنوع موضوعی در تاختن به دولت برسند.

شهروند آنلاین: بخشى از شایعات به منظور ایجاد ترس و وحشت و نگرانى در جامعه تولید و پخش مى‏‌شوند. علت برخی شایعات ترویج ‏بدبینى و آزار و اذیت نسبت‏ به اشخاص یا گروه‌هاى محبوب یا مقتدر در جامعه است، تعدادی از شایعات بر مبناى اصل «تفرقه‌بینداز و حکومت کن‏» استوار است، برخی برای فریب است و همچون پرده ‏اى از دود است که براى پنهان‌سازى اهداف واقعى دشمن و دست آخر شایعه برای ایجاد حالتى از نگرانى و ترس در بازار مالى یا اوضاع اقتصادى کشور به‌ویژه در زمان بحران‌ها و جنگ‌هاست. این 5 خاستگاه این روزها در مورد تاختن به کابینه روحانی صدق می‌کند.

کرونا و تصمیمات ستاد مقابله با این پاندمی کشنده، تازه‌ترین سوژه شایعه‌پردازان و حاشیه‌سازان علیه دولت است که تا یک هفته پس از شایعه‌سازی پیرامون تصمیمات دلاری و چراغ سبز ساکن تازه کاخ سفید، به تنوع موضوعی در تاختن به دولت برسند.

واکنش‌ها به شایعه استعفا و اختلاف میان دولتمردان

همزمان با تلاش‌های دولت برای اتخاذ بهترین تصمیم در شرایط کنونی، گروهی تلاش کردند از یک‌سو نشان دهند میان مردان دولت درباره شیوه مقابله با کرونا و اعمال محدودیت‌های تازه اختلاف‌نظرهای عمیقی وجود دارد که این اختلاف‌نظرها استعفای سعید نمکی وزیر بهداشت را در پی داشته است. وجه دیگر این تلاش‌ها معطوف به شایعه مخالفت رئیس‌جمهوری با تعطیلی دوهفته‌ای تهران بود. شایعه‌ای که در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران هم مورد توجه قرار گرفت. انتشار این شایعات واکنش رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، وزیربهداشت، مشاور رئیس‌جمهوری، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا را در پی داشت.

«محمود واعظی» ضمن رد مخالفت رئیس‌جمهوری با تعطیلی تهران، حاشیه‌سازان را دعوت کرد تا در بحبوحه نبرد سرنوشت‌ساز کشور با بیماری کرونا که از قضا با تحریم‌های بسیار دشوار و ظالمانه خارجی نیز همراه است، با توجه به منافع ملی، از حاشیه‌سازی و دامن‌زدن به برخی مباحث بی‌اساس بپرهیزند.

«سعید نمکی» وزیر بهداشت هم با تأکید بر اینکه اهل ترک‌کردن صحنه نیست، تصریح کرد: «امروز توسط جریان شناخته‌شده‌ای شایعه شده بود که وزیر بهداشت استعفا کرده است، اما با عهد و پیمانی که با مردم این سرزمین بسته‌ام، گرچه ممکن است جاهایی بر مواضعم بایستم و برای موضوعی چانه بزنم، اما تا جان در بدن دارم و تا جایی که جان‌آفرین این توفیق را خواهد داد، اهل ترک‌کردن صحنه‌ای به ضرر مردم نیستم.»

«حسام‌الدین آشنا» هم در توییتی به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی درباره شایعه مخالفت رئیس‌جمهوری با تعطیلی تهران کنایه‌ای زد و نوشت: «مدت‌هاست که جلسات ستاد ملی کرونا در اواسط هر هفته از شبکه خبر پخش ‌می‌شود. لازم نیست بی‌بی‌سی برای اخبار جعلی به منابع دم‌دستی خود هزینه اضافی بپردازد.»

«علیرضا معزی» هم در صفحه توییتر خود با انتشار تصویری از گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت، نوشت: «درحالی ‌که صبح امروز طرح جامع مدیریت کرونا شامل تدابیر و محدودیت‌ها تا پایان سال در ستاد ملی به تصویب رسید و قسمت عمده‌ این طرح نیز در وزارت بهداشت و درمان تهیه شده، صحبت از استعفای وزیر بهداشت و… چیزی فراتر از اخبار جعلی نیست.»

«علیرضا رئیسی» هم تأکید کرد: «مخالفت روحانی با تعطیلی تهران کذب محض است و رئیس‌جمهوری نه‌تنها با این طرح مخالفت نکردند بلکه با حمایت این طرح تأکید کردند در جلسه امروز نیز این طرح مطرح و سایر اعضا نظرات اصلاحی خود را دادند؛ مثلا ستاد نیروهای مسلح نظری داشت که اصلاح شد، دادستان کل کشور نظری داشتند که در طرح لحاظ شد.»

شایعه استعفای یکی از وزرای کابینه نخستین‌بار نیست که رسانه‌ها منتشر شده و مورد تحلیل قرار می‌گیرد، شایعه استعفای وزیربهداشت هم با توجه به مسئولیت سنگین و دشوار روزهای کرونایی، بیشتر از دیگر وزرا طی ماه‌های گذشته در محافل حاشیه‌ساز منتشر می‌شود. از اسفند ۹۸ تاکنون، نمکی چندین‌بار در رسانه‌های این گروه به دروغ استعفا کرده و حتی با رئیس‌جمهوری درگیری هم پیدا کرده است!

تاختن به رئیس‌جمهوری هم طی ماه‌های گذشته به قدری تکرار شده و تنوع موضوعی داشته است که اگر روزی گعده‌های سیاسی حاشیه و شایعه تازه‌ای نسازند، باید تعجب کرد. اخبار جعلی این روزها که دامنه آن از شایعه ارزپاشی دولت تا گروگانگیری معیشت مردم، از استعفای وزیربهداشت تا مخالفت رئیس‌جمهوری با تعطیلی شهرها گسترده است. هجمه‌ها و شایعاتی که به تعبیر رئیس‌جمهوری گره‌زدن منافع کشور به رقابت‌های انتخاباتی و سیاسی بوده و بیش از هر موضوع دیگری، روان و آرامش جامعه و افکار عمومی کشور را نشانه رفته است. شرایطی که کرونا و تحریم مردم را آزرده‌خاطر و هراسان ساخته، شایعه استعفای مسئول یا مسئولان مستقیم مقابله با ویروس کرونا- تحریم یا قراردادن آنها در مقام تقابل با مردم، هیچ دستاورد دیگری جز ناامیدی بیش از پیش جامعه نخواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.