وزیر آموزش و پرورش گفت: باید قدر معلمان را بدانیم و دو عنصر و دو مؤلفه مهم مدرسه و معلم را بر صدر بنشانیم. باید به نحوی عمل کنیم که معلم هیچ دغدغهای نداشته باشد.
به گزارش شهروند آنلاین؛علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه دومین رویداد بینالمللی الف تا گفت: اگرچه جسته و گریخته در برخی از بخشها و در قالب برنامههای مختلف شاهد نشان دادن الگوهای جزئی بودیم، هرگز این الگوها در سراسر کشور دیده نمیشد.
کاظمی با تاکید بر اینکه میتوانیم اتفاقات خوبی را در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنیم، گفت: با یک فکر و ایده خوب و با یک معلم خلاق و توانمند و با یک مدیر با انگیزه نشان میدهیم که فکر و انگیزههای خوب تا چه حد میتواند همه نداشتههای ما را پر کنند.
او با تاکید بر اینکه باید قدر معلمان و مدیران الگو و نمونه خود را بدانیم، اظهار کرد: اگر قرار است قلهسازی و نمونهسازی اتفاق بیفتد صرف برگزاری یک رویداد الف تا این امر محقق نخواهد شد.
او با اشاره به لزوم انتقال تجربهها و انتشار دستاوردهای رویداد الف تا در بدنه نظام تعلیم و تربیت گفت: به نظر میرسد برای آنچه مقام معظم رهبری در این زمینه اندیشیده و طرح کردهاند؛ راهی طولانی در پیش و نیاز به همفکری و هماندیشی بیشتری داریم.
اگر میخواهیم اقدام بزرگی در نظام تعلیم و تربیت ایجاد کنیم باید قدر معلمان را بدانیم و دو عنصر و دو مؤلفه مهم مدرسه و معلم را بر صدر بنشانیم. ما باید به نحوی عمل کنیم که معلم هیچ دغدغهای نداشته باشد.
او گفت: به عنوان یک معلم این افتخار نصیبم شده است که در خدمت جامعه معلمان، دانشآموزان و خانوادههای آنان و مجموعه نظام تعلیم و تربیت باشم، اما همه میدانیم این نظام تعلیم و تربیت با انباشتی از مسائل و مشکلات گوناگون مواجه است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: زمانی میتوانیم به آموزش و پرورشی پیشرو و تمدنساز دست پیدا کنیم که آموزش و پرورش دغدغه و مساله اصلی همه ملت باشد. اما متأسفانه آنچه که تاکنون دیده و شنیدهایم؛ انباشتی از مسائل حل نشده است؛ با وجود همه تأکیدات مقام معظم رهبری این آرزوی دیرینه ایشان در بخشهای مختلف محقق نشده و آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود نرسیدهاست و معلمان هنوز مرجعیت علمی خود را در جامعه پیدا نکردهاند.
او با بیان اینکه باید نظام تعلیم و تربیت را در مسیر اصلی خود حرکت دهیم، گفت: نگاه کوچکانگارانه به نظام تعلیم و تربیت باید از بین برود. تربیت پیچیدهترین عمل در نظام هستی است و اگر پیچیدهترین مساله و مهمترین مأموریت جامعه بشریت تربیت است پس باید مهمترین مأموریت یک حکومت باشد.
همه باید به اجرای سند تحول بنیادین پایبند باشند
وزیر آموزش و پرورش افزود: آنچه قرار است با همه توان و در کنار هم همدلانه آن را دنبال کنیم؛ پایبندی همه ما به میثاق است و آن میثاق چیزی نیست جز تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. برای تحقق سند تحول بنیادین مجموعهای از اقدامات باید رقم بخورد.
او با بیان اینکه برای تحقق سند تحول مأموریتهای گوناگونی بر عهده ماست گفت: بخشی از مأموریتها ناظر به طراحی بخشی ناظر به اجرا و بخشی ناظر به پشتیبانی است؛ اما یکی از مهمترین و مؤثرترین بخشها همین الگوسازی و نمونهسازی است که در رویداد الف تا میبینیم.
مهمترین مخاطب رویداد «الف تا» معلمان و مدیران مدارس هستند
کاظمی با اشاره به اینکه مهمترین مخاطب رویداد الف تا معلمان و مدیران هستند،گفت: زمانی میتوانیم این تجربیات را به دوردستترین نقاط کشور برسانیم که زمینه دسترسی همه معلمان و مدیران را به این تجربیات به معنای واقعی فراهم کنیم. اگر قرار است این اتفاق بیفتد باید سال آینده رویداد الف تا را به دل استانها و شهرستانها ببریم و با دو رویکرد (منطقهای، استانی) و ملی دنبال کنیم. البته باید از موازی کاری و هدر رفت منابع در حوزههای مختلف پرهیز کنیم.
او خطاب به حجتالاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما باید به عنوان متولیان نظام تعلیم و تربیت کاری کنیم که از توان مدیریتی این الگوهای مدیریت در بالاترین سطوح مدیریت کشور هم استفاده کنیم. ما باید نظام مدیریتی آموزش و پرورش را به افراد محدودی منحصر نکنیم. باید زمینه را برای حضور گسترده و مؤثر این نخبگان حوزه تعلیم و تربیت در عرصههای علمی و تربیتی و مدیریتی و اجرایی مهیا کنیم.
کاظمی در پایان ابراز امیدواری کرد با عنایات خداوند متعال و اهل بیت عصمت و طهارت و و با همکاری و همفکری همه صاحب نظران اتفاقات خوبی در عرصه انتقال تجربیات رقم بزنیم.
در دومین نمایشگاه الفتا ۱۰۸ هزار اثر در دو قالب مدارس پیشتاز و تکتجربهها، ایدهها، تجربهها و هنر خود را به نمایش گذاشتند./خبرگزاری صداوسیما
انتهای پیام