تله‌کابین بلای جان جنگل‌های هیرکانی

310 هزار هکتار از جنگل‌‎های شمال در خطر خروج از فهرست یونسکو قرار دارد

تله‌کابین دست از سر جنگل‌های شمال برنمی‌دارد. چند وقتی است که زمزمه‌های نصب تله‌کابین در چند منطقه از جنگل‌های هیرکانی به گوش می‌رسد. این درحالی است که این پهنه 310 هزار هکتاری سال گذشته به ثبت جهانی رسید و چنین اقداماتی می‌تواند به قیمت خارج‌شدن از فهرست میراث جهانی یونسکو منجر شود.

سال گذشته ۳۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های بکر هیرکانی در شمال کشور پس از ۱۳ سال تلاش در فهرست یونسکو ثبت جهانی شدند و کشور ما موظف شد با همکاری دیگر کشورها از این میراث جهانی بیش از پیش حفاظت کند.

اما حالا و در حالی تنها یک سال از ثبت جهانی این جنگل‌های ارزشمند گذشته است که زمزمه‌های نصب تله‌کابین در بخشی از این میراث جهانی به گوش می‌رسد. بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که نصب تله‌کابین می‌تواند این ۳۱۰ هزار هکتار را از فهرست جهانی یونسکو خارج کند و لازم است که بخش‌های مختلف از جمله شورای‌عالی جنگل با نصب تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی مخالفت کنند.

سرپرست شورای‌عالی جنگل در این می‌گوید: «دستگاه‌های مختلف ازجمله کمیته راهبری ثبت هیرکانی در حال انجام هماهنگی‌های لازم با مراکز بین‌المللی برای نصب تله‌کابین در بخشی از جنگل‌های هیرکانی هستند که ثبت جهانی شده‌اند، چنانچه این مراکز با نصب تله‌کابین مخالفت‌کنند، ما باید طرح گردشگری خود را اصلاح کنیم.»

به گفته ستار بابایی پیش از آنکه بخشی از جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان ثبت جهانی شوند، مجوزهایی برای اجرای طرح گردشگری در پارک جنگلی کبودوال صادر شده و موضوع نصب تله‌کابین نیز پیش از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی مطرح بود، اما اکنون پس از ثبت جهانی ۳۱۰هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی گفته می‌شود که ۹ پایه تله‌کابین کبودوال در منطقه ثبت جهانی شده قرار می‌گیرد که این مسأله می‌تواند شاخص‌های ثبت جهانی را با تهدید مواجه کند.

سرپرست شورای‌عالی جنگل با بیان اینکه اشتباه ما از ابتدا این بود که برای بخشی از جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان دو برنامه متفاوت -ثبت جهانی و اجرای طرح گردشگری- داشتیم، گفت: «مشخص است که این دو برنامه را نمی‌توان همزمان با هم اجرایی کرد و اکنون باید اشتباه خود را جبران کنیم، چراکه نمی‌توانیم به مراکز بین‌المللی بگوییم که ما اشتباه کرده‌ایم و برای یک منطقه، دو برنامه مدیریتی متفاوت از هم داشتیم.»

بابایی در ادامه با اشاره به اینکه به‌هرحال نصب تله‌کابین در کبودوال قرار نیست سبب قطع درختان شود، گفت: «موضوع نصب تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی در دست بررسی است و  کمیته راهبری ثبت هیرکانی باید قبل از صدور هرگونه مجوز هماهنگی‌های لازم را با دستگاه‌های بین‌المللی انجام دهد.»

به گفته او چنانچه موسسات بین‌المللی ازجمله یونسکو مخالفت خود را با نصب تله‌کابین در جنگل‌های ثبت جهانی‌ شده هیرکانی اعلام کنند، ما باید طرح گردشگری خود را اصلاح کنیم.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.