مرگبار‌تر از سیل و هولناک‌تر از زلزله

گزارش «شهروندآنلاین» به‌ مناسبت روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای

به این آمارها توجه کنید: «روزانه به ‌طور متوسط ٤٣ ایرانی جان خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند. این یعنی در هر هفته بیش از 300 نفر.» بگذارید مسأله را طور دیگری عنوان کنم؛ زمین‌لرزه کرمانشاه ٦٢٠ کشته بر جا گذاشت. در حادثه هواپیمایی یاسوج در بهمن‌ماه 97، ٦٥ نفر از هموطنان جان خود را از دست می‌دهند. بیایید این آمارها را با آمار و ارقام حوادث رانندگی مقایسه کنیم. تقریبا حوادث رانندگی در هر دو هفته به میزان یک زمین‌لرزه خسارات جانی به کشور تحمیل می‌کند. در هر هفته تقریبا بیش از چهار برابر آمار کشته‌شدگان حادثه‌ سقوط هواپیمایی آسمان افراد جان خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند. حالا شاید شما هم موافق باشید که در جاده‌ها در هر ثانیه ما با یک بحران رودررو هستیم. با یک فاجعه. «شهروندآنلاین» به‌ مناسبت روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای به این مسأله پرداخته است. آنچه در ادامه می‌آید شرحی از این گزارش است.

کارشناسان «خطای انسانی» را مهم‌ترین عامل تصادفات جاده‌ای در کشور اعلام می‌کنند. خطاهایی همچون توجه نداشتن راننده به فاصله خودرو جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و به‌خصوص خستگی و خواب‌آلودگی و سرعت بالا. راهکار هم در این‌باره از زبان مسئولان و کارشناسان گفته شده است: «تغییر رفتار در نحوه رانندگی.» گزاره‌ای که نزدیک به 20 سال است که جوانان و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر آن را با جدیت دنبال می‌کنند.

ارتقای آگاهی و تغيير نگرش شهروندان

جاده‌های ایران بحران‌سازند. خودروهایی هم هستند که آن‌طور که باید ایمنی لازم را برای سرنشینان فراهم نمی‌کنند و درنهایت، خطاهای انسانی منجر به وقوع حوادث ناگوار می‌شود. اما در این بین می‌توان با رعایت نکاتی از وقوع حوادث جاده‌ای و فرهنگ‌سازی ترافیکی جلوگیری کرد. در مورد طرح‌های ایمنی سلامت مسافران صحبت می‌کنم، طرحی که  به دنبال ارتقای آگاهی و تغيير نگرش شهروندان برای كاهش رفتارهای پرخطر در مسافرت و افزايش بهداشت جسمی و روانی خانواده‌ها در طول سفر است.

نمايش توان عملياتی تيم‌های بشردوستانه این سازمان در حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها، استفاده ‌از فناوری‌های نوين در تأمين ‌امنيت ‌روانی ‌و کاهش ‌تلفات ‌انسانی مسافران، ﺗﺮوﻳﺞ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از طریق ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ آﮔﺎﻫی‌ﻫﺎی ﻋﻤﻮمی مردم در اﻣﺮ ﺣﻮادث و ﺳﻮاﻧﺢ کشور، مشاركت حداكثری جوانان در ارتقای كيفيت و اثرگذاری فعاليت‌های طرح در بين هموطنان. معرفی قابليت‌ها و ظرفيت‌های سازمان در ارایه خدمات امدادی و بشردوستانه در سطح ملی و بین‌المللی از دیگر اهداف مطرح‌شده در این طرح است. این طرح نزدیک به دو دهه است که در جمعیت هلال‌احمر دنبال می‌شود.

ضرورت فرهنگ‌سازی

تصادفات جاده‌ای در ایران سال‌های‌سال است که چالشی بزرگ در بخش‌ها و زیربخش‌های صنعت، راه‌‌وشهرسازی و نیروی انتظامی به وجود آورده است. موضوع اصلی این است که وضع جاده‌ها و صنایع ایران نمی‌تواند به طور دفعی تغییر معناداری داشته باشد. ارتقای سطح ایمنی جاده‌ها آن‌طور که بارها گفته شده است، به بودجه‌های بسیار سنگین نیاز دارد.

بودجه‌هایی که به دلیل اولویت‌های دیگر دولت ممکن است به این زودی تخصیص پیدا نکند. این عقیده وجود دارد که باید با همین ویژگی‌ها برنامه‌های آموزشی‌ در نظر بگیریم که توجه مردم به مخاطرات موجود در جاده‌ها جلب شود. این آموزش‌ها باید طوری باشد که سطح تطبیق‌پذیری با محیط را در میان مردم افزایش دهد، به این معنا که اقشار و گروه‌های سنی مختلف بدانند در فلان جاده نمی‌توان با سرعت ٢٠٠ کیلومتر در ساعت خودرو را برانند. اینها موضوعاتی است که در صورت رعایت می‌شود امید داشت میزان تطبیق‌پذیری جامعه افزایش خواهد یافت.

سال گذشته ۱۶هزار و ۹۴۷نفر در تصادفات جاده‌ای جان باختند

رئیس سازمان امدادونجات در پیامی به ‌مناسبت روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای نوشت: «روز هفدهم نوامبر به ‌عنوان «یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای» نام‌گذاری شده تا با مرور آلام خانواده‌های داغ‌دیده، بر عوامل کاهش تلفات ناشی از تصادفات تأکید شود. یکی از این موارد فرهنگ‌سازی است. درواقع آموزش باید از کودکی آغاز شود تا بتوانیم فرهنگ درست رانندگی و احترام به قوانین را در جامعه گسترش دهیم و شاهد کاستن از آمار تلفات ناشی از تصادفات باشیم.»

متن پیام مهدی ولی‌پور به شرح زیر است: سال گذشته ۱۶هزار و ۹۴۷نفر در حوادث جاده‌ای جان باختند. در زمان وقوع تصادف ۴۳.۳درصد از افراد راننده‌ وسیله‌ نقلیه، ۲۰.۸درصد عابرپیاده و ۳۵درصد سرنشین یا ترک وسیله‌ نقلیه بوده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که تصادفات جاده‌ای سومین‌عامل مرگ‌و‌میر در ایران است.

البته این موضوع یک بحران جهانی محسوب می‌شود. با توجه به آمارهای بین‌المللی، مرگ‌های جاده‌ای ۲۵درصد از کل مرگ‌های ناشی از جراحت‌ها به‌حساب می‌آیند. هر سال بیش ‌از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. این رقم‌ها زمانی بحرانی‌تر به‌نظر می‌آید که متوجه شویم تعداد جوانان بین پانزده تا بیست‌ونه ساله که هر سال به‌ علت تصادفات کشته می‌شوند، در مقایسه با مرگ بر اثر بیماری‌هایی مثل اچ‌آی‌وی، ایدز، مالاریا و سل بیشتر است.

افزایش آگاهی از خسارات ناشی از حوادث جاده‌ای

به ‌همین‌ علت روز هفدهم نوامبر به‌عنوان «یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای» نام‌گذاری شده تا با مرور آلام خانواده‌های داغ‌دیده بر عوامل کاهش تلفات ناشی از تصادفات تأکید شود. یکی از این موارد فرهنگ‌سازی است. در واقع آموزش باید از کودکی آغاز شود تا بتوانیم فرهنگ درست رانندگی و احترام به قوانین را در جامعه گسترش دهیم. قطعا با گسترش این آگاهی شاهد کاستن از آمار تلفات ناشی از تصادفات باشیم. به‌ این ‌ترتیب حوادث جاده‌‌ای قابل‌پیشگیری می‌شود. این موضوع با همکاری بخش‌های دولتی و غیردولتی تحقق پیدا می‌کند.

امیدواریم با افزایش آگاهی از خسارات ناشی از حوادث جاده‌ای و پیامدهای دلخراشی که به‌ دنبال دارد، برای حل بحران ایمنی جاده‌ای گام‌های موثری برداریم. قطعا با این فعالیت‌ها باعث نجات جان بسیاری از همنوعان‌مان خواهیم شد.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.