شهادت 25 نیروی مرزبانی پلیس در ‌240 روز

25 پرسنل و سرباز مرزبانی نیروی انتظامی از ابتدای امسال در درگیری با اشرار، سارقان مسلح، تروریست‌ها و قاچاقچیان به شهادت رسیدند.

13 هزار شهید نیروی انتظامی

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تا کنون بیش از 13 هزار شهید و 20‌ هزار جانباز تقدیم نظام، انقلاب و دفاع از مرز و بوم این کشور کرده است. از این تعداد شهدای نیروی انتظامی، حدود هشت ‌هزار شهید در دوران دفاع مقدس و پنج ‌هزار شهید پس از آن به فیض شهادت نائل شده‌اند.

شهادت 20 جانباز و مدافع سلامت

از ابتدای ‌سال جاری تا بیست‌وچهارم آبان، 45 پرسنل و سرباز نیروی انتظامی به فیض شهادت نائل شده‌اند که تعدادی از آنها از جانبازان دوران دفاع مقدس بوده و به ‌دلیل جراحات ناشی از جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند و چند نفر نیز در راه مقابله با کرونا و به ‌عنوان مدافعان سلامت به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. اما از میان این 45 شهید، 25 شهید از مأموران و سربازان مرزبانی بودند که با اشرار، سارقان مسلح، تروریست‌ها و قاچاقچیان درگیر شده بودند.

شهادت 3 مرزبان در عملیات آخر

در آخرین عملیاتی که منجر به شهادت سه مرزبان نیروی انتظامی شد، حدود ساعت 13 و 50 دقیقه روز جمعه عناصر مسلح ضد انقلاب در حوزه گروهان مرزی «تکور» در استان آذربایجان ‌غربی با تعدادی از عوامل مرزبانی به‌ صورت مسلحانه درگیر شدند که با حضور عوامل کمکی در منطقه و با مقاومت کم‌نظیر، رشادت و ایثار نیروهای جان‌برکف مرزبانی ضمن دفع حمله تروریست‌ها از نفوذ آنان به خاک مقدس کشور جمهوری اسلامی جلوگیری شد.

در این درگیری سه نفر از نیروهای مرزبانی به‌ نام‌های استواردوم مسلم جهان‌آرا، استواردوم مالک طاهر و سرباز وظیفه کامران کرامت به درجه رفیع شهادت نائل و دو نفر مجروح شدند.

مرزبانان مجهز هستند؟

ایران گستره جغرافیایی زیادی و هشت‌هزار و 755 کیلومتر مرز دارد که مرزبانان نیروی انتظامی وظیفه پایش و حراست از این مرزها را به ‌عهده دارند اما انتقاداتی درباره عدم تجهیز مناسب و به‌روز مرزبانان مطرح است. حال  این سوال پرسیده می‌شود که آیا مرزبانان ما به‌ درستی تجهیز شده‌اند؟ آیا امکانات لازم و کافی چه از نظر بودجه، اعتبار و چه از نظر تجهیزات به روز و پیشرفته در اختیار مرزبانان قرار دارد؟

سردار قاسم رضایی ‌سال گذشته و در زمانی که فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی را به ‌عهده داشت، با بیان اینکه کمبود اعتبارات و تجهیزات پاسخگوی مأموریت‌های نیروی انتظامی و مرزبانی نیست، گفته بود: «مرزبانی جایگاه ویژه و ملی دارد که قبل از انقلاب هیچ توجهی به آن نشده است؛ نیروی انتظامی در یک دهه گذشته تلاش مضاعفی بر ارتقای شرایط مرزبانی و امنیت مرزهای کشور داشته و بعضی از کمبودها را با ایثارگری جبران کرده است.»

البته سردار حسین اشتری، رئیس‌پلیس کشور، با اشاره به آمادگی مرزبانان برای تأمین امنیت حریم مرزی ایران اسلامی از الحاق تجهیزات نوین و به‌روز به ناوگان نیروی انتظامی، مرزبانی و حوزه دریایی خبر داد و گفت که امیدواریم با آموزش‌های رزمی و تاکتیکی خوب همرزمانم بتوانیم بهتر از مرزها حراست و حفاظت کنیم.

این نکته حایز اهمیت است که در صورت به‌روزشدن تجهیزات مرزبانان در نقاط صفر مرزی و استفاده هر چه بیشتر آنها از این تجهیزات، قطعا شاهد کاهش شهادت مرزبانان غیوری هستیم که تا آخرین قطره خون از حریم مرزی جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنند و در این زمینه نیز نیاز است که مجلس، دولت و ارگان‌های مرتبط بودجه‌ای ویژه برای تجهیز هر چه بیشتر مرزبانان در نظر بگیرند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.