تداوم سبزپوشی بورس

دو اتفاق مهم دیروز و سه دلیل افزایشی بازار سرمایه در امروز

تمام داده‌ها نشان می‌دهد بازار سرمایه در یک دوره ۳ تا ۵ ساله بیشترین بازدهی را به سهامداران می‌دهد؛ بازدهی بسیار بیشتر از بازارهای دلار و طلا.

شهروند آنلاین: بورس از ابتدای هفته جاری در مسیر افزایشی قرار گرفت و راه خود را از روند معاملات چند روز گذشته در این بازار جدا کرد. شاخص کل بازار سرمایه امروز هم مانند روز گذشته روندی صعودی داشته است و در ساعات ابتدایی معاملات امروز به یک میلیون و ۲۶۸ هزار واحد نیز رسید. البته این بازار در حالی به کار خود پایان داد که شاخص کل در رقم یک میلیون و ۲۵۷ هزار واحد ایستاد.

شاخص کل بازار سرمایه با ۹۷۱۷ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۲۵۷ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۶۶ واحد افزایش یافت و به رقم ۳۶۹ هزار و ۶۰۰ واحد رسید. در بازار امروز یک میلیون معامله به ارزش ۱۲۶ هزار و ۵۹۶ میلیارد ریال انجام شد.

سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی و در مقابل ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌‌گذاری غدیر، پالایش نفت تهران و معدنی و صنعتی گلگهر نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. همچنین ایران‌خودرو، سایپا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، فولاد مبارکه اصفهان، گسترش سرمایه‌‌گذاری ایران‌خودرو، گروه پتروشیمی سرمایه‌‌گذاری ایرانیان و سرمایه‌‌گذاری سیمان تأمین نمادهای پربیننده بورس بودند.

سه دلیل فعلی سبزپوشی بورس

به اعتقاد برخی کارشناسان سه دلیل فعلی سبزپوشی بورس چنین است:

1- نخستین علت مربوط به عوامل تکنیکالی است که شاخص در کانال نزدیک به یک میلیون و ٢٢٠ هزار واحد در نقطه حمایتی قرار داشت و این منطقه به عنوان کف بازار شناخته شد.

2- روز سه‌شنبه هفته جاری نمایندگان مجلس طرح سوال از وزیر اقتصاد را برگزار خواهند کرد که این موضوع باعث می‌شود تا مدیران مربوطه در بازار سرمایه به تلاش برخیزند، بازار را از حالت رکود خارج و مواردی را برای دفاع از خود مطرح کنند.

3- متضررین بازار سرمایه به صورت خودجوش اعتراضاتی به وضعیت معاملات بازار داشتند که این موضوع مسئولان را به این سمت سوق داد تا واکاوی و ریشه‌یابی‌هایی را برای بهبود شرایط بازار و کاهش نارضایتی‌ها انجام دهند که این موضوع در کنار دیگر عوامل باعث حرکت مثبت و رو به رشد در بازار شد.

دو اتفاق مهم روز گذشته

دو اتفاق مهم در روز گذشته رخ داد که امیدها را به پایان دوران ریزش شاخص‌ کل بیشتر کرده است؛ نخست آنکه برای سومین روز پیاپی نماگر بازار توانست سبزپوشی خود را حفظ کند. اگر چه در نیمه دوم بازار روز گذشته حجم عرضه‌ها افزایش یافت و بسیاری از نمادها که در نیمه ابتدایی صف خرید سنگین داشتند، به محدوده منفی رسیدند اما در مقابل حجم قابل قبولی از تقاضا وجود داشت که نمی گذاشت بازار یک‌دست قرمزپوش شود. با این حال اگر بخواهیم دو روز ابتدایی این هفته را از نظر میزان صف خریدها مقایسه کنیم، بازار روز شنبه وضعیت بهتری داشت. با توجه به این مسأله، حجم سنگین عرضه‌ها در نیمه دوم بازار روز گذشته می‌تواند بر روند معاملات امروز تأثیرگذار باشد.

اما اتفاق مهم دیگر، افزایش قابل توجه ارزش معاملات خرد بود که به بیش از 14 هزار میلیارد تومان رسید که در آبان ماه بی‌سابقه و در سه ماه اخیر کم‌سابقه بوده است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین مولفه بورس نقدشوندگی آن است، مسأله‌ای که در روز گذشته به میزان بسیاری افزایش یافته است. اکنون اگر شرایط بازار بتواند همانند روزهای گذشته معقول باقی مانده و تعادل در بازار پابرجا بماند، می‌توان امید داشت که اعتماد به بازار بازگردد.

با توجه به صحبت‌های شب گذشته رئیس‌جمهوری مبنی بر تعطیلی فراگیر، این شائبه پیش آمده بود که آیا هفته آینده بورس هم تعطیل خواهد بود یا نه. به گفته حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس، با توجه به اینکه فعلا حرفی از تعطیلی بانک‌ها مطرح نشده است و قرار است بانک‌ها با حداقل نیرو کار خود را ادامه دهند، به تبع آن بازار سرمایه نیز تعطیل نمی‌شود.

البته این تنها اظهار نظر مهم رئیس سازمان بورس نبود؛ قالیباف شب گذشته با نمادهایی که بازارگردان ندارند اتمام حجت کرد و گفت که «همه ناشرین مکلف به ایجاد یا استفاده از عملیات بازارگردانی شدند و ممکن است ناشرانی که از تکالیف خود سر باز زنند، پذیرش آنها در بورس و فرابورس لغو و صلاحیت حرفه‌ای مدیران سلب شود.» روی کاغذ داشتن بازارگردان برای هر نماد ضروری است اما شرط کافی آن است که این بازارگردان‌ها بتوانند عملکرد مناسبی چه در زمان هیجان خرید و چه در زمان هیجان فروش از خود نشان دهند.»

آینده بورس

به هر صورت افرادی اگر سهام دارند و تا حالا نتوانسته‌اند آن را بفروشند باید دید یکی دو ساله داشته باشند. تمام داده‌ها نشان می‌دهد بازار سرمایه در یک دوره ۳ تا ۵ ساله بیشترین بازدهی را به سهامداران می‌دهد؛ بازدهی بسیار بیشتر از بازارهایی دلار و طلا. در ضمن بهتر است افرادی که ناوارد هستند، پول‌شان را به صورت غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار کنند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.