داوطلبان دریافت واکسن ایرانی کرونا آماده باشند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران زمان انجام آزمایش انسانی واکسن را اواخر آذرماه اعلام کرد

واکسن ایرانی کرونا، گام به گام جلو می‌رود و حالا ظاهرا نوبت به تست نمونه انسانی آن رسیده است. اینکه چه افرادی برای نخستین‌بار واکسن روی آنها آزمایش می‌شود، پرسشی است که شاید بعضی حداقل در ایران دوستدار دانستن پاسخ آن باشند.

آن‌طور که جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم ‌پزشکی ایران می‌گوید یکی از دو واکسن ساخته‌شده ایرانی، موفق به اخذ کد اخلاق هم شده است و حالا همه منتظر آزمایش‌های انسانی آن هستند.
او درباره نحوه ورود به فاز مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا بر انسان‌ها، گفت: «درحال حاضر در دانشگاه علوم‌ پزشکی ایران با یکی از شرکت‌هایی که در حال ساخت واکسن هستند، قرارداد داریم تا فاز انسانی واکسن توسط ما انجام شود؛ البته درحال حاضر مجوزی برای آغاز مطالعات انسانی اخذ نشده است اما کد اخلاقی برای این واکسن دریافت شده است.»
کوهپایه‌زاده اضافه کرد: «در مورد واکسن دیگری هم با شرکت دیگری مذاکره کردیم و اعلام آمادگی کردیم در مجموعه‌ دانشگاه به صورت پایلوت و نمونه فاز مداخلات انسانی را انجام دهیم. در واقع اعلام آمادگی کردیم که فاز انسانی دو واکسن از مجموعه واکسن‌هایی که در ایران بر آنها فعالیت می‌شود، توسط دانشگاه ما انجام شود.»
به گفته کوهپایه‌زاده، احتمالا تا اواخر آذرماه نمونه به دست آنها می‌رسد. پس از آن یک تا دوماه هم زمان می‌برد تا ترایال انسانی آن انجام شود: «تصور می‌کنیم در مورد این دو واکسن که دانشگاه ما مسئول آن است، تا اواسط زمستان می‌توانیم به انجام فاز انسانی واکسن امیدوار باشیم.»
او درباره افرادی که این واکسن‌ها را دریافت می‌کنند هم، توضیح داد: «با اعلام فراخوان اقدام به جذب داوطلب می‌کنیم و طبیعتا برخی ویژگی‌ها و مشخصات در ترایال انسانی برای داوطلبان تعریف می‌شود تا به‌عنوان مثال کسانی که بیمار نباشند و شرایط سنی مشخص و… داشته باشند، جذب شوند اما اساس کار ما داوطلبانه است.»

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران این را هم گفت که هر واکسنی می‌تواند دارای عوارضی باشد، کسانی که به شکل داوطلب برای تزریق واکسن می‌آیند، به این موضوع هم آگاه هستند. اما عوارض واکسن در فاز حیوانی بررسی می‌شود و اگر در فاز حیوانی عوارض جدی نداشته باشد، در فاز انسانی هم اتفاق عمده و جدی برای انسان نمی‌افتد.
کوهپایه‌زاده درباره زمان تأثیر و ایجاد ایمنی‌زایی واکسن کرونا هم گفت: «چون بیماری هنوز ابعاد ناشناخته‌ای دارد، پیش‌بینی میزان اثرگذاری واکسن خیلی سخت است؛ چون ویروس را خیلی خوب نمی‌شناسیم و با جهش‌هایی که یافته، قضاوت در مورد آن راحت نیست.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
4 دیدگاه
  1. پوریا می‌گوید

    سلام من میخوام داوطلب تست واکسن بشم.ثبت نامش چطوری انجام میشه

  2. ابراهیم می‌گوید

    من میخام داوطلب بشم واسه واکسن ایرانی چکار باید کنم

  3. مهدی احمدی می‌گوید

    من میخواهم داوطلب تزریق واکسن کرونا بشم کحا باید ثبت نام کرد

  4. سیدمجیدحسینی می‌گوید

    سلام دریکسال پیش اتفاقات زیادی در زندگیم بوجود آمده که تصمیم به خودکشی گرفتم ولی با آمادگی خود برای تست کرونا قدم مثبتی برداشته ام وترسی از مردن در این راه ندارم چه انتخاب شوم چه نشوم تا مدتی دیگر من با مرگ روبه رو میشوم خواهش میکنم برای داوطلب شدن راهنمایی کنید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.