زیاد نخوابید، ضرر می‌کنید

برای انجام هرکاری باید حد تعادل را رعایت کنید، حتی اگر این کار خوابیدن و استراحت‌کردن باشد. البته ضرر و زیان این کار در دوران سلامت است و وقتی شما بیمار هستید یا در دوران کرونا در خانه استراحت می‌کنید، تنها کار پرفایده برای شما همان خوابیدن است.

خداوند سیستم بدنی انسان‌ها را به‌گونه‌ای در کنار هم قرار داده که بشر باید پس از انجام کار و فعالیت بخوابد تا با استراحت اعضای بدن دوباره قوای کار و فعالیت را کسب کند. در کل هر فردی یک‌سوم عمرش را صرف خوابیدن می‌کند اما برخی از افراد در میزان خواب زیاده‌روی می‌کنند و نمی‌دانند این کار تا چه اندازه می‌تواند برای آنها مضر باشد.

سردرد صبح‌ها ناشی از خواب زیاد است

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که صبح‌ها با سردرد از خواب بیدار شده باشید یا ساعت‌های اول صبح سرتان درد داشته باشد. خیلی وقت‌ها هم این سردردها ممکن است ما را به فکر انواع و اقسام بیماری‌ها انداخته باشد اما چندساعتی که از صبح می‌گذرد، سردردتان کاهش پیدا می‌کند و آنجاست که متوجه می‌شوید این سردرد به دلیل خوابیدن زیاد است. ممکن است سردرد علایم هشدار یک بیماری باشد، اما زمانی که به ساعت نگاه می‌کنید، متوجه خواهید شد که سردردتان ناشی از خوابیدن زیاد است. زمانی که افراد بیش از حد طبیعی در شبانه‌روز می‌خوابند، تعادل سروتونین به‌هم‌ریخته، که این تغییرات در نهایت منجر به سردرد‌های صبحگاهی خواهد شد.

ضعف بدن

وقتی در رختخواب می‌خوابید، احساس می‌کنید عضلات بدن‌تان ریلکس می‌شود و این حس خوبی را به افراد منتقل می‌کند اما وقتی مدت زمان زیادی از حضور شما در رختخواب می‌گذرد، ماهیچه‌هایتان به مرور ضعیف می‌شود، زیرا وقتی بدن تحرک ندارد، استقامت بدن کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه سبب می‌شود که شما در طول روز مدام احساس خستگی می‌کنید.

پوکی استخوان

وقتی زیاد می‌خوابید، به این معناست که زمان کمتری برای ورزش و تحرک دارید و این سبب می‌شود که به مرور استخوان‌های شما تحلیل برود. در واقع می‌توان گفت استخوان‌ها 40 تا 70درصد تراکم اولیه خود را از دست می‌دهند. در واقع بی‌تحرکی را می‌توان یکی از عوامل موثر در افزایش بازجذب مواد درون استخوان‌ها دانست که در نهایت این امر می‌تواند منجر به بروز پوکی استخوان شود.

مشکلات قلبی با خواب زیاد تشدید می‌شود

طبق مطالعات صورت‌گرفته، هر دو روز بی‌تحرکی یک‌بار در قیقه ضربان قلب فرد را افزایش می‌دهد، هرچند این یک‌بار افزایش شاید در ابتدا اهمیت چندانی نداشته باشد، اما تکرار و افزایش تعداد دفعات ضربان قلب سبب خواهد شد تا میزان حجم خون در بدن فرد کاهش یابد و به دنبال آن مقدار خون حامل اکسیژن در بدن نیز کم شود که این امر می‌تواند برای فرد مشکلات قلبی را به دنبال داشته باشد.

اما اینها تنها تأثیرات خواب زیاد نیست. افزایش استرس، افزایش خطر ابتلا به بیماری سنگ کلیه و التهابات ریوی را می‌توان برای زیاد خوابیدن درنظر گرفت. خواب طولانی‌مدت عوارض جبران‌ناپذیری به همراه دارد، پس بهتر است مدت زمانی که در رختخواب می‌مانید را کاهش دهید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.