کاهش ۱۴درصدی مرگومیر حوادث ترافیکی در ایام کرونا
رئیس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت خبر کرد
رئیس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت اعلام کرد که آمار تصادفات در دوران کرونا کاهش 14درصدی داشته است.
شهروند آنلاین: علیرضا مغیثی در نشست خبری به مناسبت هفته یادواره قربانیان ترافیکی با موضوع یکدهه اقدام برای پیشگیری از حوادث ترافیکی، که روز دوشنبه در سالن جلسات وزارت بهداشت برگزار شد، از کاهش ۱۴درصدی مرگومیر حوادث ترافیکی در ایام کرونا خبر داد و گفت: «بررسی پیشگیری از حوادث راهها در ۱۰سال گذشته در ایران و دنیا شروع شد و ادامه آن تا سال ۲۰۳۰ تمدید گشت. بعد از فعالیتها و کارهایی که کشورها انجام دادند، به هرحال سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نخستین دهه برای ایمنی راهها درنظر گرفته شد که هدف کاهش مرگ ناشی از حوادث ترافیکی بود.»
3هزار و700 نفر روزانه بر اثر تصادف در دنیا میمیرند
او افزود: «درحال حاضر ما یکمیلیون و ۳۵۰هزار مورد مرگ را در جهان سالانه ثبت میکنیم که تقریبا 3هزار و۷۰۰ نفر روزانه بر اثر حوادث ترافیکی فوت میکنند و از این بابت هشتمین علت مرگ در دنیاست که در گروه سنی کودکان، جوانان و نوجوانان که مولد جامعه هستند نیز، اولین علت مرگ است.»
۵۵درصد قربانیان عابران پیاده و موتورسیکلتسواران هستند
رئیس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت گفت: «قربانیان معمولا از افراد کمدرآمد و ضعیف جامعه هستند و نزدیک ۵۵درصد قربانیان عابران پیاده، دوچرخهسواران و موتورسیکلتسواران هستند.»
او گفت: «با توجه به سنی که جامعه به سمت آن پیش میرود، متأسفانه آمار این موضوع در عابران پیاده و افراد سالمند کشور هم مشاهده میشود و این موضوع شاید نیاز به یک بازنگری داشته باشد.»
کاهش 25درصدی مصدومان تصادفات
او ادامه داد: «از اول شروع اپیدمی کرونا، ما در حوادث ترافیکی کاهش داشتیم و ۱۴درصد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی و تقریبا ۲۵درصد مصدومیت ناشی از حوادث ترافیکی کاهش پیدا کرده است، البته این ناشی از کاهش ترددهاست و الان فرصتی است که بتوانیم از فعالیتهای که از یکدهه گذشته انجام شده، حفاظت کنیم و برای دهه آینده و بهخصوص زمان بعد از کرونا زیرساختها و آمادگی لازم را داشته باشیم.»
آماری از مصدومان حمله گاندو نداریم
رئیس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد نقض عضو افراد در سیستانوبلوچستان به دلیل حمله گاندو در پی برداشت آب گفت: «آماری از نقص عضو به علت مشکل آب سیستانوبلوچستان ندارم، چون این یک مسأله خیلی محلی است و مطمئنا در قالب شهر و جامعه ایمن چنین موضوعاتی اولویت خواهد بود، در این صورت اگر نیاز به آموزش به افراد باشد، باید آموزش داده شود و اگر نیاز به همکاری برای مداخلهای در این موضوع باشد، حتما انجام خواهد شد.»
یکدرصد افزایش سرعت،۴درصد خطر مرگ را در تصادفات اضافه میکند
او ادامه داد: «یکدرصد افزایش سرعت، ۴درصد خطر مرگ را در تصادفات اضافه میکند و همینطور اگر یک خودرو با سرعت ۶۵کیلومتر با یک عابر تصادف کند، ۴برابر شانس فوت شدن آن بیشتر از زمانی است که همین خودرو با ۵۰کیلومتر حرکت کرده باشد.»
او گفت: «مرجع آمار تصادفات پزشکی قانونی است و مرگ ناشی از تصادفات به آن مربوط است که در سال گذشته ما تقریبا ۱۶هزار و ۹۴۶ مرگ را ثبت کردیم که در 6ماهه امسال ما 7هزار و۸۹۱ مرگ را از پزشکی قانونی استخراج کردیم که اگر مشابه این ۶ماه را در سال ۹۸ درنظر بگیرید، تقریبا ۱۶درصد در این 6ماه کاهش داشته است. تصادفات جادهای سومین علت مرگ در نظر گرفته شده که حدود ۵ تا ۶درصد طبق مطالعات مختلف، میزان خسارت حوادث ترافیکی از درآمد ناخالص ملی است.»
۱۰۰درصد از راههای تازهتأسیس باید حداقل استاندارد ایمنی را داشته باشند
مغیثی افزود: «در دهه آینده یکی از اولویتها به ایمنی راه مربوط بوده و هدفی که گذاشته شده است، ۱۰۰درصد از راههای تازهتأسیس باید حداقل استاندارد ایمنی را داشته باشند و تا سال ۲۰۳۰ باید ۷۵درصد کل ترددها در راههای ایمن انجام شود، که این دو هدف ایمنی فیزیکی راه را تأمین میکند.» او بیان کرد: «در ایران ۲۰ الی ۲۵درصد افراد ساکن روستا هستند، این تعداد ۴۰درصد حوادث ترافیکی را به خود اختصاص میدهند و نیاز به تمرکز بیشتری در این زمینه دیده میشود.»