آیدین آغداشلو در کنار مرتضی ممیز و دیگر بزرگان در یک نمایشگاه

حاشیه و جنجال به حاشیه رانده می‌شود

در روزهای سیطره حاشیه و جنجال بر عرصه هنرهای تجسمی شماری از بزرگ‌ترین هنرمندان گرافیک در یک نمایشگاه گرد آمده‌اند

شهروند آنلاین: در شرایطی که در چندماه اخیر فضای هنرهای تجسمی بیشتر زیر سایه حواشی و جنجال‌های ادعایی یکی از اساتید این حوزه بوده، این روزها برگزاری نمایشگاهی از آثار قباد شیوا، آیدین آغداشلو، مرتضی ممیز، بهمن بروجنی، حسین محجوبی، صادق تبریزی، کیخسرو خروش، علی گلستانه، مسعود عربشاهی، علی‌اکبر صنعتی، فرامرز پیلارام و چند تن دیگر از چهره‌های شناخته‌شده دیگر می‌کوشد این فضا را را از حاشیه به متن تغییر دهد

نسل اول گرافیک

در این نمایشگاه که از جمعه بیست‌وسوم آبان به نام «دورنمای معماری در هنر نوگرای ایران» در گالری جاوید افتتاح شده، ۱۸ اثر از ۱۸ هنرمند بزرگ هنرهای تجسمی که در سال‌های آغازین قرن به دنیا آمده‌اند، به نمایش گذاشته شده‌اند. هنرمندانی که شماری مانند زنده‌یادان مرتضی ممیز، مسعود عربشاهی، علی‌اکبر صنعتی و فرامرز پیلارام از دنیا رفته‌اند، اما آثارشان هنوز و همچنان به‌عنوان قله‌هایی در عرصه هنرهای تجسمی و گرافیک می‌درخشد.

اهمیت دورنما

آثار این نمایشگاه، هم آثار معماری و هم آثار ملهم از معماری را شامل است که توسط شایان شعبان گردآوری شده‌اند. او درباره انتخاب آثار نمایشگاه «دورنمای معماری در هنر نوگرای ایران» می‌گوید: «با توجه به تجربه‌ام در زمینه آثار هنری، می‌دانستم چه هنرمندانی درباره این موضوع کار کرده‌اند. با توجه به این مسأله از آثار قبلی هنرمندان استفاده کردم؛ مثلا می‌بینیم که آثار مرتضی ممیز، مسعود عربشاهی، علی‌اکبر صنعتی و فرامرز پیلارام که از دنیا رفته‌اند نیز، در نمایشگاه است».
به گفته شایان شعبان، نام نمایشگاه به دلیل اهمیت و کاربرد فراوان دورنما در هنر و معماری انتخاب شده است. شعبان می‌گوید که به دلیل گستره موضوعی نمایشگاه آثار بیشتری می‌توانستند در نمایشگاه باشند، اما به دلایلی مثل دسترسی‌نداشتن به اثر یا حضور هنرمند در خارج از کشور در نمایشگاه حضور ندارند.

نمایشگاه مجازی

در روزهایی که به دلیل شیوع کرونا بیشتر نمایشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شوند، این نمایشگاه نیز آثارش را به دو صورت مجازی و حضوری به معرض نمایش و فروش گذاشته است.
گفتنی است که نمایشگاه «دورنمای معماری در هنر نوگرای ایران» با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گالری جاوید در خیابان زرتشت تهران برگزار می‌شود.

فیروزه چشم

نمایش یکی از آثار آیدین آغداشلو در این نمایشگاه اولین حضور هنری این هنرمند بعد از جنجال‌های اخیر است. هنرمندی که بسیاری از هنرمندان در روزهای اخیر ازش حمایت کرده‌اند. از جمله یغما گلرویی، شاعر، که چند روز پیش در روز تولد آیدین آغداشلو، هنرشناس و استاد نقاش ایران، سرود: «عاقبت روزی/ تکه‌تکه‌های این کاشی شکسته را/ کنار هم می‌نشانند یک‌به‌یک/ تا شمایل لاجوردی‌ات دوباره/ بر طاقِ حوض‌خانه بخندد،/ اما تو نیستی که ببینی/ رسامِ فیروزه‌چشم/ با برفِ کوه‌های قفقاز/ بر موهایت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.