تحولی عظیم در آگاهیبخشی به مردم
«شهروند» از دستاوردها و پیشرفتهای سه سال اخیر آموزشهای همگانی هلالاحمر گزارش میدهد
سیما فراهانی| هلالاحمر ازجمله ارگانهایی که همیشه در زمینه آموزش پیشگام بوده و همواره در آگاهی دادن به مردم و افزایش اطلاعات در رابطه با سلامتی و نحوه مواجهه با مخاطرات طبیعی پیشقدم بوده است. این جمعیت در این راستا علاوه بر اینکه با آموزشهای تخصصیاش، نیروها و کارکنان خود را تقویت میکند، آموزشها و دورههای خاصی را برای تمامی افراد بهصورت همگانی برگزار میکند. از حضوری گرفته تا مجازی؛ آموزشهای هلال احمر تا الان تأثیر بسیار زیادی در کاهش تلفات و خسارات در سوانح داشته و مردم را در این زمینه آگاهتر کرده است. این آموزشها همیشه تقویت و بهروزرسانی میشود تا آگاهیبخشی و اثربخشی آن نیز افزایش یابد. در سه سال اخیر اما این آموزشها و آگاهیبخشیها در جمعیت افزایش چشمگیری پیدا کرده و در این حوزه هلالاحمر، یک دسترسی واحد، با نظم و محتواهای درخشان را در اختیار مردم قرار داده است. به طوریکه میتوان گفت جمعیت هلالاحمر، تقریبا در هر زمینهای از بیماری گرفته تا بلایای طبیعی، محتوا دارد و در دسترس مردم است. با ورود دکتر کولیوند به جمعیت، تحول عظیمی در بحث آموزش و آگاهیبخشی به مردم صورت گرفت.
نواب شمسپور، مدیرکل آموزشهای همگانی معاونت آموزشوپژوهش و فناوری جمعیت هلالاحمر، در گفتگو با خبرنگار «شهروند» به برخی از این دستاوردها در آموزشهای هلال احمر اشاره میکند و در اینباره میگوید: «یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این سه سال رخ داد، بحث جایگاه مربیان بود. ما قبلا نزدیک به هزار مربی در کشور داشتیم که حالا این عدد به ده هزار مربی رسیده است. هفت هزار از این مربیان، به صورت فعال و با ساعتهای آموزشی بسیار بالا با ما همکاری دارند. برخی نیز پارهوقت هستند.
مربیان فعال ما هر روز و هر هفته در حال آموزش و فعالیت هستند. افزایش تعداد مربیان، بسیار قابل توجه بوده که در سه سال اخیر رخ داده است. همچنین ما در کلاسهای درس نیز پیشرفتهای چشمگیری داشتیم. کلاسهای آموزشی ما افزایش داشت. در حال حاضر هر خانه هلال یک مرکز آموزشی محسوب میشود و ما حالا چیزی حدود هفت هزار خانه هلال داریم که میتوانند آموزش دهند. همین مساله یعنی افزایش بسیار چشمگیر کلاسهای آموزشی جمعیت؛ ما در آموزش همگانی، از نظر تعداد مراکز آموزشی رو به توسعه رفتهایم. در مراکز و محلههای مختلف کشور، جاهایی را داریم که دسترسی به آموزشهای ما راحتتر شده است. در همه مناطق به خصوص مناطق محروم همه از آموزشهای هلالاحمر بهره میبرند.
درواقع از دو هزار و 20 محله کم برخوردار، تقریبا همه محلات دسترسی به این آموزشها دارند. همچنین برای اینکه دسترسیها و فضاها برای آموزش بهتر شود، پایگاه آموزشی راهاندازی کردیم که حالا سه میلیون عضو دارد. در این پایگاه افرادی که نتوانند به ما مراجعه کنند، در هر زمانی که دو ست داشته باشند میتوانند به این پایگاه مراجعه کنند و هر آموزشی که دوست دارند را ببینند. گواهینامه نیز دریافت میکنند. این پایگاه آموزشی قبلا هم بود، ولی هیچوقت در این حجم از محتوا نبود. درواقع با این گستردگی که الان دارد تقریبا از اول مدیریت دکتر کولیوند شروع شد و به این صورت همگانی شد. حالا دیگر دسترسیها برای آموزشهای ما خیلی بیشتر و راحتتر شده است. هرکس در هر نقظه از کشور میتواند آموزش ببیند. حتی حالا بحث بینالمللی این پایگاه هم مطرح شده و داریم اقدامی انجام میدهیم که فقط برای فارسی زبانان نباشد. قبلا یکی دو دوره آموزشی بیشتر روی سایت نبود، الان حداقل 70 دوره آموزشی در سایت است که مردم از آن استفاده میکنند.»
پیشرفت محتواهای آموزشی
مدیرکل آموزشهای همگانی معاونت آموزشوپژوهش و فناوری جمعیت هلالاحمر، در خصوص بحث محتواهای آموزشی نیز به پیشرفتهای چشمگیر دیگری اشاره میکند و میگوید: «یکی دیگر از مولفههای آموزشی ما ارتباط با اساتید مختلف بود. از طریق این ارتباطات ما کتاب کمکهای اولیه که تقریبا یک کتاب بینظیر است را با همکاری دانشگاه تهران منتشر کردیم. این کتاب محتوای آموزشی استانداردی دارد. در همین راستا کتاب در حوزه مخاطرات و در حوزه داوطلبی نیز نوشته و منتشر شده است.
تقریبا محتوای آموزشی کل کشور یک دست شده است. دستورالعملهایی یکسان اما با نگاهی بومی دارند. مثلا فیلمها و محتواهایی برای مناطق مختلف با زبان بومی همان منطقه داریم. فیلمهای آموزشی به گویش لری، زبان ترکی و لحجه شیرازی ساخته شده و در اختیار استانها قرار گرفته شده است. سعی کردیم با لحجهها و گویشهای مختلف یک بسته آموزشی متنوع از هشت ساعت تا بیست و دو ساعت بسازیم. حتی در شرایط اضطرار نیز پنجاه ساعت آموزش هم داریم. درواقع دورههای ما تکمیلی شده است. یکی دیگر از اقدامات دکتر کولیوند، در حوزه معاونت این بود که خیلی از مواردی که در کمکهای اولیه آموزش داده نمیشد، حالا تکمیل شده و به ریزترین نکات نیز توجه میشود. افرادی که در این دورهها شرکت میکنند تقریبا به همه مهارتها آشنایی پیدا میکنند. درواقع توسعه محتوایی اتفاق افتاده است.»
یک نظم گسترده
او در ادامه صحبتهایش میگوید: «در بحث مجازی، اطلاعرسانی جمعیت هلالاحمر خیلی گسترش پیدا کرده است. پیش از این در سایتهای آموزشی هلالاحمر اگر مثلا یک کلمهای مثل سیل را جستجو میکردیم، مطلب آموزشی زیادی در اینباره پیدا نمیشد. اما حالا تقریبا در هر زمینهای از بیماری گرفته تا بلایای طبیعی، محتوا وجود دارد و در دسترس همه قرار گرفته و در گروهها در حال چرخیدن است. همچنین در بحث تجهیزات آموزشی هم پیشرفت زیادی داشتیم. برای برگزاری کلاسها، تجهیزات کامل شده است. یک نظم گستردهای در این خصوص ایجاد شده است. پروندهها الکترونیکی شده و گواهینامهها مجازی و قابل استعلام است. در فضای مجازی اطلاعرسانی بهتر شده است.
تیمهای باور تشکیل شده که یک باشگاه آموزش و رسانه است و بین آموزشها و رسانهها ارتباط برقرار میکنند. تیمهای باور داوطلبانی هستند که با دانش رسانهای و امدادی خود در عملیاتها اقدام به پوشش خبری میکنند. حالا دیگر در سایت هلالاحمر مطالب آموزشی ارزندهای وجود دارد. قبلا در این سایت، بیشتر صحبتهای رئیس و دبیر و مدیر منتشر میشد. ولی الان سایت جمعیت هلالاحمر 80 درصد آموزشی است. این رویکرد خود دکتر کولیوند بود. او از همان روز اول گفت که من نمیخواهم دیده شوم، باید وظیفه و فعالیت ما دیده شود. حالا دیگر رویکرد روابط عمومی عوض شده و در سایت از بحثهای آموزشی زیادی استفاده میشود. در صداوسیما نیز تحول خوبی داشتیم. هر هفته محتوای آموزشی در صداوسیما داریم که به خاطر تعامل خوب جمعیت در این سه سال بوده است. همچنین حالا تمام سربازان باید آموزشهای هلالاحمر را ببینند. استفاده از هوش مصنوعی و عینکهای بی ار نیز در این دوره اتفاق افتاد است. همچنین مدارس متاورس راهاندازی شد که این اتفاق جدیدی بود.»