«پرچم»، نماد سر به آسمان ساییده و رنگین

پرچم‌ نشانه‌ای برای شناسایی کشورها، سازمان‌ها یا گروه‌ها قلمداد می‌شود

تفکر پشت این اشکال و رنگ‌های نقش بسته بر پارچه‌ها، خصوصا وقتی پای پرچم یک کشور در میان است، کمی پیچیده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

هر کدام از اشکال به ‌کار رفته در پرچم‌ها معنایی دارد.

ستاره و هلال ماه

ترکیه

هلال ماه و ستاره، سمبل‌ شناخته‌شده‌ اسلام است و بعضی از کشورهای مسلمان از این اِلِمان در پرچم‌هایشان استفاده می‌کنند. این نماد قبل‌ها در پرچم امپراتوری عثمانی استفاده می‌شد، اما حالا در جمهوری آذربایجان، ترکیه، تونس و مالزی هم به کار گرفته می‌شود.

صلیب

در اغلب پرچم‌ها صلیب نماد مسیحیت است. نمادهای زیادی برای نشان‌دادن مسیحیت وجود دارد، اما صلیب متداول‌ترین آنهاست. سوییس، انگلستان، گرجستان، نروژ، سوئد و دانمارک هم از این قاعده پیروی کرده‌اند و خیلی از کشورهای اسکاندیناوی هم همین‌طور.

حیوانات

اکوادور

در پرچم اکوادور پرنده‌ای به نام کُندُر طراحی شده که نماد ملی این کشور است. کشورهای زیادی هستند که برای القای حس شجاعت و قدرت از حیواناتی مثل شیر یا حیوانات افسانه‌ای در طراحی پرچم‌هایشان استفاده کرده‌اند؛ مثلا کشور ولز از اژدها و آلبانی از یک عقاب دو سر در پرچم‌شان استفاده کرده‌اند.

رنگ‌ یا تاریخ یک سرزمین

مراکش

رنگ پرچم‌ها هم از گذشته‌های دور و دراز سرزمین‌ها حکایت دارد. قرمز، آبی و زرد از رنگ‌های پرتکرار در پرچم‌هاست.
قرمز: در بیشتر پرچم‌ها ردی از این رنگ دیده می‌شود؛ مثلا پرتغالی‌ها برای نشان‌دادن خون‌های ریخته‌شده در راه‌ حفظ کشورشان و مراکشی‌ها برای نشان‌دادن شجاعت و قدرت مردم‌شان از آن استفاده کرده‌اند.

اوکراین

آبی: رنگ آبی برخلاف تصور عام، معنای آسمان یا دریا نمی‌دهد. آبی سمبل صلح و آزادی ا‌ست.
زرد یا طلایی: زرد یا طلایی نشان‌ ثروت، انرژی و نور است.
سبز: سبز در پرچم نشانگر طبیعت غنی و کشاورزی یک کشور است. گاهی نیز می‌تواند نماد جوانی و امید باشد.

رنگ‌های نادر

دومینیکا

بنفش در میان‌رنگ‌ پرچم‌ها چندان متداول نیست. فقط دو کشور نیکاراگوئه و دومینیکا از آن استفاده کرده‌اند. ساخت و نگهداری‌اش هم آسان و کم‌هزینه نیست که شاید علت تاریخی‌ کم استفاده بودن این رنگ برای پرچم هم همین باشد. بنفش نماد سلطنت و ثروت است.

پرچم از همه‌رنگ

بلیز

خیلی از پرچم‌ها رنگارنگ‌ هستند. با طرح‌ها و نقاشی‌های پیچیده رویشان. مجموع رنگ‌های به‌ کار رفته در پرچم بلیز ١٢ رنگ است. این نماد رنگارنگ‌ در بیست‌ویکم سپتامبر ١٩٨١ به رسمیت رسیده است.

پیرترین پرچم‌

دانمارک

پرچم دانمارک سن‌وسال‌دارترین پرچم دنیاست که برای نخستین‌بار در ‌سال ١٦٢٥ برافراشته شد و هنوز هم که هنوز است، برجا مانده است.

پرچم نوجوان

سودان جنوبی

سودان جنوبی جدیدترین پرچم جهان را دارد که طرح آن در نهم جولای ٢٠١٠، بعد از پایان دومین جنگ داخلی تصویب شد. رنگ‌های بکار رفته در این پرچم سبز، قرمز، سیاه، آبی و یک ستاره‌ زردرنگ است.

پرچم‌ها، رنگ‌ها و الگوها

پرچم‌ها معمولا از الگوها و رنگ‌های مشخصی پیروی می‌کنند.

رنگ‌های پان‌اسلاویک

کرواسی

کشورهایی که در شرق اروپا واقع شده‌اند و در پرچم‌شان از رنگ‌های قرمز، سفید و آبی استفاده می‌کنند. اغلب آنها زمانی متحد اتحاد جماهیر شوروی بودند. کشورهایی مثل کرواسی، چک، روسیه، صربستان، اسلواکی و اسلوونی.

رنگ‎‌های پان‌آفریقایی

کامرون

این کشورها همه در آفریقا هستند و رنگ‌ پرچم‌هایشان قرمز، زرد و سبز است. مثل بنین، کامرون، جمهوری کنگو، اتیوپی، غنا، گینه، گویان، مالی، موزامبیک، سنگال، توگو، زامبیا و زیمبابوه.

رنگ‌های پان‌عربی

اردن

این کشورها عمدتا در خاورمیانه مستقرند و در پرچم‌هایشان از سفید، قرمز، سبز و سیاه استفاده می‌کنند. عراق، اردن، کویت، سودان، سوریه، امارات متحده‌ عربی و صحرای غربی از این گروه هستند.

پرچم‌هایی که شمشیر از رو بستند

موزامبیک

پرچم‌هایی هستند که رویشان نقش تبر، توپ، شمشیر، خنجر، سپر، نیزه و غیره وجود دارد اما فقط چهار پرچم وجود دارد که طرح سلاح گرم دارند.
موزامبیک: پرچم موزامبیک در اول ماه می‌١٩٨٣ به رسمیت شناخته ‌شد. اسلحه‌ روی این پرچم نماد چابکی و چالاکی مردم این کشور است.

هائیتی

گواتمالا: پرچم گواتمالا که در ١٨٧١ به تصویب رسیده، طرح دو سلاح متقاطع پشت یک کتیبه است که تمایل گواتمالایی‌ها به دفاع از خود و کیان کشورشان را نشان می‌دهد.‌

هائیتی: طرح و معنای سلاح روی پرچم‌ هائیتی با موزامبیک و گواتمالا تفاوت زیادی دارد. این پرچم سمبل استقلال مردم ‌هائیتی ا‌ست. آنها از بیست‌وششم فوریه ١٩٨٦ این پرچم را در کشورشان برافراشته‌اند.
برگردان از فکت سایت

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. محمد حسین شرفی می‌گوید

    با سلام واحترام از مطالب این سایت استفاده کردم بسیار مفید بود سپاسگذارم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.