عملکرد درخشان هلال‌احمر در حوزه پدافند غیرعامل

سرپرست ستاد پدافند غیرعامل هلال‌احمر در گفتگو با «شهروند» تشریح کرد

سیما فراهانی| جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یکی از ارگان‌های رسمی و مهم کشور، در هنگام بروز هرگونه سانحۀ طبیعی و غیرطبیعی، باید این آمادگی را داشته باشد تا ضمن حفظ سرمایه انسانی، زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات خود، حمایت از قربانیان جنگی و سوانح طبیعی، حفاظت از افراد غیرنظامی در هنگام جنگ و پشتیبانی نیروهای نظامی را هم عهده‌دار شود. هر چند حوادث انسان ساخت و تهدیدهای نوین رو به افزایش هستند، ولی روش‌های پدافند غیرعامل همچنان از کارسازترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های موجود در راستای کاهش آسیب‌پذیری‌ها و ارتقای کیفیت سازمان‌ها و تشکیلات عرصۀ مدیریت بحران و امدادونجات به‌حساب می‌آیند.

بنابراین لازم است به حوزۀ پدافندغیرعامل، توجه بیشتری شود. اتفاقی که در جمعیت هلال‌احمر، در سه سال اخیر رخ داده و حالا جمعیت، در این حوزه می‌تواند پاسخگوی خوبی باشد. جمعیت هلال‌احمر در این سه سال، توانسته عملکرد درخشانی در این زمینه داشته باشد و تعاملات و ارتباطات موثری را در حوزه پدافندغیرعامل برقرار کند. به طوریکه این حوزه در هلال‌احمر، بسیار جدی گرفته و توجه ویژه‌ای به این موضوع شده است. صبح دیروز با توجه به هفته پدافند غیرعامل، مراسم رونمایی از نظام عملیاتی و برنامه پاسخ جمعیت در مخاطرات و تهدیدات حوزه پدافند غیرعامل، برگزار شد.

در حاشیه این مراسم، مرتضی مرادی‌پور سرپرست ستاد پدافند غیرعامل هلال‌احمر، در گفتگویی با خبرنگار «شهروند» بخشی از دستاوردهای هلال‌احمر در حوزه پدافند غیرعامل را در سه سال اخیر روایت کرد و گفت: «ما در این سه سال، در حوزه پدافند غیرعامل عملکردهای درخشانی داشتیم. تا قبل از سال 1400، در حوزه پدافند غیرعامل، فعالیت آن چنانی وجود نداشت. درواقع این یکی از حوزه‌هایی بود که خیلی به آن پرداخته نمی‌شد.

از زمانیکه دکتر کولیوند به عنوان رئیس جمعیت هلال‌احمر منصوب شد، با توجه به حساسیت‌هایی که همیشه داشته‌اند، یکی از دغدغه‌های او این بود که به این حوزه در حد و اندازه امنیتی که دارد، پرداخته شود. او خیلی تاکید داشت، همانطور که با سازمان مدیریت بحران کشور تعامل خوبی برقرار کرده‌ایم، با سازمان پدافند غیرعامل نیز ارتباط خوبی داشته باشیم و تعاملات در این زمینه افزایش یابد. این تعامل قبلا بسیار کم بود و خیلی جدی به این مقوله پرداخته نمی‌شد و شاید خیلی از این قضیه خیلی استقبال نمی‌شد. اما در سه سال اخیر، یکی از دغدغه‌های مهم این بود که حتما خودمان را در این زمینه پاسخگو بدانیم. حالا در این مدت، تعاملات با سازمان پدافند غیرعامل، گسترش پیدا کرده است.

این تعاملات باعث شده که ما در درجه اول قوانین و مقرارتی که مربوط به جمعیت هلال‌احمر در این حوزه بود را در جلسات کارشناسی با سازمان پدافند تعیین کنیم. همچنین یکی از مسایل مهم دیگر این بود که آموزش‌های لازم، چه تخصصی و چه همگانی، در این حوزه افزایش یافته است. حالا همه این آموزش‌ها را می‌بینند. در جمعیت نیز این آموزش‌ها به صورت تخصصی ارائه می‌‌شود تا خدمات خوبی در این زمینه ارائه شود. با نگاهی به عملکرد سریع جمعیت هلال‌احمر در حوادث تروریستی مشخص می‌شود که ما در این حوزه عملکرد خوبی داشتیم. هم در ورود به این حوزه که توانستیم، خیلی حساب شده و سازمان یافته عمل کنیم و هم در ارائه خدمات. به عنوان مثال در حادثه تروریستی کرمان و یا حادثه تروریستی لبنان، عملکرد خوبی داشتیم.»

افزایش تجهیزات در این حوزه

او در اد امه صحبت‌هایش گفت: «برنامه ما برای آینده، بحث تمرین و افزایش تجهیزات است. قرار است با همکاری سازمان پدافند غیرعامل، تجهیزات تخصصی‌تری تهیه کنیم تا بتوانیم به صورت حرفه‌ای‌تر خدمات خود را ارائه دهیم. در این مدت ما توانستیم شکاف بین عملکرد دستگاه‌ها در حوزه پدافند غیرعامل را از بین ببریم. جمعیت هلال‌احمر به عنوان دستگاه پیشرو توانسته بخش زیادی از این شکاف را از بین ببرد و تعامل در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران ر ا به حداکثر ممکن برساند.

این مساله یکپارچگی عملکرد را در این حوزه بوجود آورد. یکی دیگر از اقداماتی که در سه سال اخیر در این حوزه رخ داد، افتتاح و راه‌اندازی مرکز هوشمند رصد اطلاعات بود. مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، با هدف ایجاد مرکزی کاملا هوشمند و به‌روز که قادر است مدیریت شرایط عادی و اضطراری فعالیت‌های داوطلبانه، بشردوستانه و امدادی هلال‌احمر در سطح ملی و حتی ماموریت‌های برون مرزی را به صورت متمرکز، پایش، اطلاع‌رسانی و مدیریت کند، شکل گرفته است.

طرح‌ریزی مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی جمعیت هلال‌احمر، از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و اردیبهشت امسال نیز افتتاح شد. اکنون در فضایی به مساحت ۵۰۰ متر مربع احداث شده و از نظر استحکام سازه اصلی، استانداردهای لازم در پدافند غیرعامل را کسب کرده است. راه‌اندازی مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی، براساس تجربه موفق هلال‌احمر در راه‌اندازی مراکز عملیات اضطراری (EOC) انجام شده است که مرکزی جامع، مجهز و به‌روز است. همچنین ما تفاهم‌نامه‌ای نیز با سازمان جغرافیایی امضا کردیم که بتوانیم اطلاعات درستی از وضعیت موجود داشته باشیم. ما هرچه اطلاعات بیشتر داشته باشیم، قدرت و سرعت عملکرد بیشتری هم خواهیم داشت و می‌توانیم به موقع ارائه خدمت کنیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.