تأثیر مثبت بازی‌های رایانه‌ای بر سلامت روان

یک پژوهش آکسفورد: بازی‌‌های رایانه‌ای می‌تواند برای سلامت ذهنی مفید باشد

بازی‌های رایانه‌ای سهم قابل توجهی از اوقات کودکان و نوجوانان و حتی افراد با سنین بالاتر را برای سرگرمی به خود اختصاص می‌دهد. اما مطالعات محققان نشان می‌دهد که از این بازی‌ها می‌توان به خوبی برای روان‌درمانی نیز استفاده کرد.

شهروندآنلاین: اگرچه اکثر تحقیقات روانشناسان در مورد تأثیرات بازی‌های رایانه‌ای بر جنبه منفی آنها همچون آسیب‌های احتمالی مربوط به خشونت، اعتیاد و افسردگی تمرکز داشته‌، ولی توجه به مزایای بالقوه آنها هم تا حد زیادی مهم است، زیرا ماهیت این بازی‌ها در دهه گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده و به‌طور فزاینده‌ای پیچیده، متنوع، واقع‌بینانه، اجتماعی و کاربردی شده‌ است.

در یک سال گذشته و در پی شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم در سراسر جهان، فروش بازی‌های کامپیوتری به‌شدت افزایش یافته و حالا نتایج یک پژوهش دانشگاه آکسفورد نشانگر آن است که بازی‌‌های رایانه‌ای می‌تواند برای سلامت ذهنی مفید باشد.

نتایج این پژوهش قبل از بازبینی علمی برای اولین بار روز دوشنبه شانزدهم نوامبر منتشر شد.

این پژوهش براساس نتایج یک نظرسنجی از میان افرادی انجام شده است که این دو بازی را انجام داده‌اند: پلنتس علیه زامبی‌ها: نبرد برای نیبورویل (Plants vs Zombies: Battle for Neighborville) و عبور حیوانات: افق‌های جدید (Animal Crossing: New Horizons).

به گزارش آسوشیتدپرس، پژوهشگران در مرحله اول این تحقیق از داده‌های دو شرکت سازنده این بازی یعنی الکترونیک آرتس و نینتندوی آمریکا استفاده کردند. در این مرحله، برخلاف پژوهش‌های پیشین که بر میزان احساس رضایت بازیکنان استوار بود، محققان بنا را بر این گذاشتند که افراد جامعه آماری چقدر برای بازی وقت گذاشته‌اند.

پژوهشگران موسسه اینترنت دانشگاه آکسفورد متوجه شدند که زمان صرف‌شده برای بازی، یک عامل هرچند کوچک اما تعیین‌کننده در رضایت افراد است.

به‌علاوه پژوهشگران معتقدند که میزان رضایت کاربران از یک بازی می‌تواند عامل مهم‌تری از صرف زمان بازی در لذت آنها باشد.

نتایج این پژوهش می‌تواند یافته‌های پیشین را که عمدتا نگاهی منفی به بازی‌های کامپیوتری داشت، با تردید مواجه کند. از سال‌ها پیش بسیاری از مطالعات بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان منبع بروز رفتار پرخاشگرانه و تهاجمی معرفی می‌کرد و نسبت به اعتیاد به این‌گونه سرگرمی هشدار می‌داد. با این حال، پژوهشگران آکسفورد می‌گویند که تحقیق اخیر تنها یک بُعد از تأثیر بازی‌های کامپیوتری بر روح و روان را بررسی کرده است.

آندرو پرزیبیلسکی، مدیر پژوهش‌های موسسه اینترنت دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «یافته‌های ما نشانگر آن است که بازی‌های ویدیویی برای سلامت مضر نیستند. عوامل دیگری هم وجود دارد که بر [حس] رفاه (رضایت) افراد موثر است. در واقع بازی می‌تواند آثار مثبتی بر سلامت و بهداشت روان افراد داشته باشد و محدود یا قدغن‌کردن بازی‌های کامپیوتری می‌تواند این آثار مثبت را از مردم دریغ کند.»

دوهزار و ۷۶۵ مشتری بازی (Animal Crossing: New Horizons) در ایالات متحده، بریتانیل و کاناد در کنار ۵۱۸ کاربر بازی (Plants vs Zombies: Battle for Neighborville) جامعه آماری این پژوهش بودند. در جریان پژوهش از این افراد خواسته شد تا پرسشنامه‌های ارایه‌شده از سوی شرکت‌های سازنده بازی‌ها را درباره تجربه خود از بازی با توجه به وقتی که به آن اختصاص می‌دهند، بیان کنند.

خلأ شفافیت از سوی سازندگان بازی‌ها برای زمانی طولانی یکی از چالش‌های پژوهشگرانی بود که می‌خواستند رفتار مشتریان این دست سرگرمی را بهتر بفهمند. پژوهشگران تحقیق اخیر دانشگاه آکسفورد می‌گویند پژوهش‌های پیشین عمدتا با منظور ارایه مشاوره به والدین یا سیاست‌گذاران انجام می‌شد و از تکیه بر داده‌های قاطع و عینی، محروم بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.