واکسن «Moderna» برای همه؟

موفقیت واکسن‌های اخیر خبر خوبی است، اما قیمت بالا ممکن است محدودیت در دسترسی ایجاد کند

پس از فایزر، شرکت Moderna هم اعلام کرد آزمایش‌هایش موفقیت‌آمیز بوده است، بیشتر از دیگران، تا 94.5 درصد. موفقیت واکسن‌های اخیر خبر خوبی است، اما قیمت بالا ممکن است محدودیت در دسترسی ایجاد کند. مادرنا شرکتی تجاری است که علاقه خود را برای کسب سود به وضوح بیان کرده است. به دلیل قیمت و پیوند به دولت ایالات متحده، بقیه جهان باید منتظر بمانند و کشورهای کم‌درآمد ممکن است مجبور شوند گزینه‌های دیگری را در نظر بگیرند و به جایی دیگر امیدوار باشند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: پس از شرکت‌های Pfizer/BioNTech ، شرکت Moderna هم اعلام کرد آزمایش‌های واکسن کرونایش موفقیت‌آمیز بوده، حتی موفقیت‌آمیزتر از آزمایش واکسن دو شرکت قبلی.

فایزر گفته بود آزمایش‌ها نشان داده واکسنش بیش از 90 درصد موثر است و مادرنا گفته 94.5 درصد.

هر دو واکسن با استفاده از فناوری جدیدی به نام  messenger RNA (mRNA) تولید شده‌اند که برخی از آن به عنوان آینده همه واکسن‌ها یاد می‌کنند.

همچنین هر دو واکسن فایزر و مادرنا شامل دو دوز با فاصله چند هفته هستند.

مادرنا شرکتی تجاری است که علاقه خود را برای کسب سود به وضوح بیان کرده است. به دلیل قیمت و پیوند به دولت ایالات متحده، بقیه جهان باید منتظر بمانند و کشورهای کم‌درآمد ممکن است مجبور شوند به جایی دیگر امیدوار باشند.

مانند شرکت فایزر، مادرنا هم اعلام کرده شرکت‌کنندگان در آزمایش واکسنش، شامل بیش از 30 هزار نفر، از سنین و قومیت‌های مختلف بوده‌اند. این مهم است، زیرا مطالعات متعدد نشان داده افراد مسن یا از قومیت‌های خاص بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.

از جمله تفاوت‌های دو واکسن این است که واکسن مادرنا را می‌توان در یخچال معمولی در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد به مدت یک ماه نگهداری کرد. نگرانی بزرگ درباره واکسن فایزر این است که باید بین دمای منفی 70 تا منفی 80 درجه سانتیگراد نگهداری شود که ذخیره‌سازی و انتقال واکسن را در بیشتر کشورها واقعا دشوار می‌کند و در کشورهای کم‌درآمد، بدون کمک چشمگیر خیرین، تقریبا غیرممکن است.

تیم تحقیق مادرنا می‌گوید اگر نیاز باشد این واکسن برای مدت طولانی‌تری نگهداری شود، می‌توان تا 6 ماه آن را در دمای منفی 20 درجه سانتیگراد حفظ کرد، در حالی که در دمای اتاق تا 12 ساعت هم دوام می‌آورد.

با این حال، همانند نتایج هفته گذشته آزمایش‌های فایزر، یافته‌های جدید هم هنوز نیاز به بررسی دارد و آزمایش‌ها کامل نشده است. در میان سوالات مهم یکی این است که هنوز مشخص نیست ایمنی واکسن مادرنا چه مدت ممکن است دوام بیاورد.

اما سوال حیاتی را، که قرار است بسیار اهمیت یابد، واکسن مادرنا پیش کشیده است. واکسن مادرنا بسیار گران است. در تابستان مادرنا قیمت هر دوز از واکسن را 37 دلار (28 پوند) پیش‌بینی می‌کرد که بسیار بالاتر از دیگران است، مثل جانسون اند جانسون با 10 دلار و فایزر با 20 دلار. این قیمت برای مقادیر کمتر واکسن بود و بدیهی است مذاکره برای کاهش قیمت در خرید عمده انجام خواهد شد، اما مادرنا شرکتی تجاری است که علاقه خود را برای کسب سود به وضوح بیان کرده است.

برنامه « Covax» سازمان ملل متحد برای در دسترس قرار گرفتن انواع واکسن کرونا، به کشورهای فقیر یارانه می‌دهد، اما با قیمتی که مادرنا مطالبه می‌کند، ممکن است بسیار هزینه‌بر باشد.

بازار ایالات متحده اولین هدف مادرنا است. واکسن مادرنا مراحل پیشرفت خود را با کمک موسسات ملی بهداشت با بودجه فدرال و وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده طی کرده است.

این شرکت 2.48 میلیارد دلار از دولت آمریکا دریافت کرده است. این واکسن مهم‌ترین امید برنامه «Operation Warp Speed» دونالد ترامپ بود.

هدف مادرنا این است که تا پایان امسال 20 میلیون دوز از این واکسن برای استفاده در ایالات متحده در دسترس داشته باشد.

به دلیل قیمت و پیوند به دولت ایالات متحده، بقیه جهان باید منتظر بمانند و کشورهای کم‌درآمد ممکن است مجبور شوند گزینه‌های دیگری را در نظر بگیرند و به جایی دیگر امیدوار باشند.

برنامه « Covax» سازمان ملل متحد برای در دسترس قرار گرفتن انواع واکسن کرونا به کشورهای فقیر یارانه می‌دهد، اما با قیمتی که مادرنا مطالبه می‌کند، ممکن است بسیار هزینه‌بر باشد.

جنبه مثبت موضوع این است که مادرنا مشکلات دسترسی را تشخیص داده است. هر شرکتی در این مسابقه تولید واکسن احتمال واکنش‌های بسیار منفی را در آینده خواهد داد؛ که مردم هنوز در برخی کشورها از کووید-19 می‌میرند، در حالی که دیگران از آن عبور کرده‌اند. مادرنا گفته است حق ثبت اختراع را برای مدت‌زمان همه‌گیری روی واکسنش اِعمال نمی‌کند. این امکان می‌دهد تولیدکنندگان در هند یا چین بتوانند ورژن ارزان‌تری بسازند.

اما فعالان در کمپین‌ها خشنود نیستند. کمپین دسترسی پزشکان بدون مرز می‌گوید شرکت‌ها نباید بتوانند در مورد پایان همه‌گیری تصمیم بگیرند و قیمت را افزایش دهند، با اشاره به اینکه AstraZeneca  گفته است تا جولای سال آینده از واکسنی که با دانشگاه آکسفورد تولید می‌کند، سود نخواهد برد.

Photograph: Boston Globe/Getty Images

به نظر می‌رسد واکسنی که به کار می‌آید و ما را از قرنطینه، تنهایی و فاجعه اقتصادی خارج می‌کند، در راه است. چنین واکسنی باید به همه کمک کند و این بسیار مهم است ؛همان‌طور که مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفته است کرونا تمام نمی‌شود تا در همه جا تمام نشود.

منبع: گاردین

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.