ارتقای مهارت‌ کارمندان با آموزش‌های تخصصی

گزارش «شهروند» از برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی پیشرفته توسط جمعیت هلال‌ احمر

سیما فراهانی| هلال‌احمر همواره با برگزاری آموزش‌های مختلف، هم مردم و هم کارکنان و امدادگرانش را در مقابل حوادث و بحران‌های مختلف آماده می‌کند. به همین دلیل است که این جمعیت همیشه در بحث امدادرسانی و کمک به مردم در تمام بحران‌ها حضور فعالی دارد و همواره در تلاش بوده تا بتواند بهترین خدمت را در کشور ارائه دهد. این آگاهی‌بخشی‌ها می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در رشد و تقویت دیدگاه و نگرش مردم و کارکنان هنگام بروز سوانح و مخاطرات داشته باشد. آموزش‌هایی که تأثیر بسیار بالایی در رشد کارکنان جمعیت هلال‌احمر دارد. این تأثیر بالای آموزش ضمن خدمت در سایه استفاده کردن از استادان مجرب و بادانش و تهیه کردن امکانات مناسب آموزشی از طرف سازمان جمعیت هلال‌احمر محقق شده است.

چند روز پیش هم دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان گفت: «آموزش‌های جمعیت، برای مردم و ارتقای مهارت‌ کارمندان جمعیت اهمیت زیادی دارد و ما از این مهم غفلت نخواهیم کرد. چراکه با این مهارت‌افزایی است که توان و ظرفیت خود را در مقابله با مخاطرات افزایش می‌دهیم. در جمعیت هلال‌احمر ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و در بحران‌ها و حضور در عملیات عمرانی این ظرفیت را به اثبات رساندیم.»

دوره تخصصی پیشرفته جست‌وجو و نجات در کوهستان

در جدیدترین و تازه‌ترین اتفاق، صبح دیروز پیمان نامدار، معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر از برگزاری دوره تخصصی پیشرفته منطقه‌ای جست‌وجو و نجات در کوهستان ویژه نجاتگران یازده استان خبر داد و گفت: «با توجه به نیازسنجی و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش‌های تخصصی و توانمندسازی مبنی بر اهمیت برگزاری دوره‌های پیشرفته به عنوان پیش نیاز دوره‌های مربیگری و با توجه به ضرورت تأمین مربیان مجرب در رشته‌های نجات، دوره پیشرفته منطقه‌ای جست‌وجو و نجات در کوهستان به میزبانی جمعیت هلال‌احمر اصفهان برگزار می‌شود.

آشنایی با تجهیزات کوهستان، بقا در کوهستان، کمک‌های اولیه در کوهستان، بیماری‌های ارتفاع، جهت‌یابی و آموزش عملی صعود و فرود توسط مربیان مجرب کشوری و با هدف ایجاد توانمندی و مهارت‌آموزی نجاتگران رسته عملیاتی کوهستان در حوادث، از جمله مباحث آموزشی این دوره آموزشی است. دوره تخصصی پیشرفته جست‌وجو و نجات در کوهستان، با حضور 25 نفر از نجاتگران هلال‌احمر استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، یزد، مرکزی، فارس، خوزستان، هرمزگان، کرمان، اصفهان و مرکز مستقل کیش، از بیستم تا بیست و پنجم آبان ماه در مرکز بین‌المللی آموزش‌های تخصصی امدادونجات اصفهان برگزار می‌شود.»

مانور توان افزایی سیلاب

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه هم صبح دیروز از اجرای مانور توان‌افزایی ویژه نیروهای امدادی و عملیاتی شعب غرب استان کرمانشاه در شهرستان سرپل‌ذهاب خبر داد .

محمدباقر محمدی در این خصوص گفت: «هدف از اجرای این مانور، حفظ آمادگی نیروهای امدادی و عملیاتی در مواجهه با حوادث مختلف از جمله سیلاب است. این دوره با حضور ۷۰ نفر از نیروهای عملیاتی شعب اسلام آباد غرب، دالاهو، سرپل ذهاب، قصرشیرین، گیلان غرب و تیم واکنش سریع استان در سد تنگ حمام سرپل ذهاب برگزار شد.»

آموزش‌های پیوسته، برای رشد و ارتقای کارکنان

فایق عبداله‌زاده، مدیرکل آموزش‌های تخصصی و ضمن خدمت جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» توضیحاتی در این خصوص ارائه می‌دهد و می‌گوید: «آموزش‌های ما در حوزه‌های تخصصی، ویژه مربیان، ضمن خدمت و آموزش‌های کوتاه‌مدت کارکنان است. در حوزه مربیان هر ساله با توجه به نیاز استان‌ها، دوره‌های آموزش تربیت مربی و مدرس به‌صورت منطقه‌ای، کشوری و استانی، در رشته‌های مختلف مثل کمک‌های اولیه، کوهستان جاده و آوار و زلزله برگزار می‌کنیم. با این کار، کارکنانمان را آموزش می‌دهیم که به مرحله مربی‌گری برسند.

درواقع تربیت مربی داریم. اینها هر کدام هر ساله دوره‌های بازآموزی می‌ببینند و در این دوره‌ها به‌روزرسانی می‌شوند. آموزش‌های تخصصی در دو مرحله پایه و پیشرفته در رشته‌های مقدماتی امدادونجات و پیش بیمارستانی و حمایت روانی کوهستان، جاده، آوار و سیلاب و رشته‌هایی از این قبیل برگزار می‌شود. این افراد در دو سطح تخصصی و پیشرفته در این دوره‌ها شرکت می‌کنند که ویژه نجاتگران، امدادگران و اعضای داوطلبان و جوانان است. آنها به‌صورت تخصصی این دوره‌ها را آموزش می‌بینند. بحث دیگر نیز آموزش‌های ضمن خدمت است.

این موضوع براساس نیازمندی که استان‌ها و حوزه‌های ستادی به ما اعلام می‌کنند، در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود. هر موضوع و مسئله‌ای که نیاز آن شغل باشد و رسالتی که آن شغل دارد، آموزش داده می‌شود. مثلا در حوزه مالی بحث‌های مربوط به این حوزه، در حوزه امدادونجات بحث‌های مربوط به مدیریت بحران آموزش داده می‌شود. درواقع آموزش‌های ضمن خدمت ما، ویژه کارکنان در چهار حوزه اجرا می‌شود. آموزش‌های عمومی، شغلی و آموزش قبل از خدمت و آموزش‌های حوزه مدیریتی. کارکنان در این چهار حوزه آموزش می‌بینند.

برای مدیران نیز در سطح عالی و میانی، به‌صورت مستمر دوره‌های مختلف اجرا می‌شود. در اصل هیچ وقفه‌ای در هیچ‌کدام از آموزش‌های ما نیست. آموزش‌های ما برای رشد و ارتقای کارکنان‌مان، پیوسته اجرا و حتی برای همه گواهینامه صادر می‌شود. برای مربیان و نجاتگران نیز در سامانه مدیریت یادگیری گواهینامه الکترونیک صادر می‌شود. از زمانیکه این گواهینامه‌ها الکترونیکی شده، صرفه‌جویی زیادی در هزینه برای جمعیت شده است.»/

انتهای پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.