زمستان سرد و طولانی و ترسناک هالیوود

صدرنشینی «عجیب و غریب» چهار میلیونی در باکس‌آفیس

این واقعیت که پرفروش‌ترین فیلم سینماهای آمریکا تنها 4 میلیون دلار فروخته، زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است

پولاد امین، شهروند آنلاین: باکس‌آفیس این هفته هم به سیاق تمام هفته‌های بعد از کرونا آینده‌ای ناامیدکننده برای سینما در ماه‌های آتی ترسیم می‌کند و زمستان سرد و طولانی و ترسناک هالیوود ادامه دارد. هفته‌ای که به گفته «ورایتی» پرفروش‌ترین فیلمش تنها چهار میلیون دلار فروخته و این بی‌تردید حکایت از یک زمستان سخت و طولانی برای سینمای آمریکا می‌کند. سینمایی که هنوز که هنوز است گیشه‌هایش که زمانی داغ بودند، یخ‌زده و سرد و راکد به انتظار اندک گشایشی نشسته‌اند، اما دریغ از حتی یک فیلم که تکانی به مخاطبان بدهد.

تازه‌وارد شش میلیون دلاری

پرفروش‌ترین فیلم این هفته فیلم تازه‌وارد «عجیب و غریب» بود. فیلمی با بازی دو بازیگر نه چندان شناخته شده چون «وینس وو» و «کاترین نیوتون»- که در اولین هفته اکران در صدر جدول باکس‌آفیس آمریکا نشست. ورایتی فروش فیلم «عجیب و غریب» را در اولین آخر هفته اکرانش ۳.۷ میلیون دلار عنوان کرده که باعث صدرنشینی این فیلم در جدول باکس‌آفیس شده است. این فیلم البته تنها در آمریکا روی پرده نرفته. «عجیب و غریب»  در خارج از آمریکا در حدود بیست بازار بین‌المللی هم حدود دو میلیون دلار فروخته تا مجموع فروشش در سطح جهان به ۵.۶ میلیون دلار رسیده باشد. هزینه ساخت «عجیب و غریب» به گفته کارگردانش «کریستوفر لندون» ۶ میلیون دلار بوده و با توجه به نقدهای خوبی که از منتقدان گرفته، امید زیادی برای سودآوری در هفته‌های آتی دارد.

عجیب و غریب

«عجیب و غریب» داستان یک قاتل سریالی با بازی «وینس وو» را روایت می‌کند که در یک روز جمعه مصادف با سیزدهم ماه بدنش با جادوی یک خنجر خاص با بدن یک دختر دبیرستانی با بازی «کاترین نیوتون» جابه‌جا می‌شود و دختر مدرسه‌ای خود را در بدن قاتل پیدا می‌کند. آنها فقط ۲۴ ساعت زمان دارند تا جادو را باطل کنند و به بدن خود برگردند وگرنه تا ابد به همان صورت خواهند ماند. یک فیلم ترسناک است که با استفاده از شرایط کرونایی سینمای دنیا و عدم تمایل مردم برای رفتن به سینما با فروشی نه چندان قابل ذکر ،صدرنشین جدول گیشه‌های آمریکا شده است.

رهایش کن

بعد از «عجیب و غریب» که سازندگانش فروشش را افتتاحیه‌ای خوب در دوران پاندمی خوانده‌ و ابراز امیدواری کرده‌اند که  به دلیل نداشتن رقبای چندانی در گیشه عمر بیشتری برای اکران داشته باشد؛ «رهایش کن» در جایگاه دوم باکس‌آفیس هفتگی نشسته است.

این فیلم با بازی کوین کاستنر و دایان لین که هفته پیش فیلم اول جدول گیشه‌ها بود، این هفته ۱.۸ میلیون دلار دیگر فروش کرد تا مجموع فروشش در آمریکا به ۷ میلیون دلار برسد.

دنباله‌روها

«جنگ با پدربزرگ» و «بیا بازی بکنیم» نیز در رتبه‌های سوم و چهارم جدول فروش قرار دارند. کمدی خانوادگی «جنگ با پدربزرگ» با بازی رابرت دنیرو این هفته یک میلیون و سیصد هزار دلار فروخت و با مجموع فروش بیش از پانزده میلیون دلار در 6 هفته در جایگاه سوم باکس‌آفیس قرار گرفت.

دیگر فیلم ترسناک روی پرده، یعنی «بیا بازی کنیم» نیز با فروش ۱.۱ میلیون دلار در جایگاه چهارم نشسته است. این فیلم پس از سه هفته اکران ۷.۴ میلیون دلار فروخته است.

تمهید موفق

یکی از موفق‌ترین استودیوها در دوران کرونا یونیورسال بوده که در مقایسه با استودیوهای رقیب فیلم‌ها و فروش‌های بهتری را به ثبت رسانده است. اصلی‌ترین دلیل این موفقیت هم معامله‌ای است که یونیورسال با سینماهای زنجیره‌ای ای‌ام‌سی داشته است. در شرایطی که فیلم‌ها معمولا ۷۵ تا ۹۰ روز بعد از اکران بر روی پرده‌های بزرگ می‌توانند وارد سیستم اجاره برای سیستم‌های دیجیتال شوند؛ طبق قرارداد مذکور این استودیو موافقت کرده تا پس از ۱۷ روز فیلم‌هایش وارد سیستم اینترنتی- کرایه‌ای شوند.

البته یونیورسال فیلم‌های درجه یک خود مانند دنباله «سریع و خشمگین» یا «دنیای ژوراسیک: سلطه» را وارد این چرخه نکرده و آنها را برای دوران پس از پاندمی نگه داشته است.

سینمای کرونایی

در شرایطی که گفته می‌شود در آمریکا در این مقطع تنها ۴۸ درصد سینماهای آمریکا بازگشایی شده‌اند، اخبار رسیده حکایت از این دارند که بسیاری از این 48 درصد هم به دلیل نداشتن فیلم‌های کافی برای نمایش دوباره تعطیل شده‌اند.

در حقیقت با توجه به اینکه هنوز واکسنی برای کرونا وارد بازار نشده، زمستان سرد و طولانی و ترسناک هالیوود ادامه دارد و باید برای سینما، زمستانی سخت را پیش‌بینی کرد که به دلیل نبودن فیلم‌های پرفروش بالقوه، نمی‌تواند بلیت فروشی را بالا ببرد و سالن‌های نمایش فیلم را سرپا نگه دارد. از نظر کارشناسان تنها فیلمی که این قابلیت را دارد «زن شگفت‌انگیز 1984» است. یعنی امید سینمای دنیا بعد از «تنت» به «زن شگفت‌انگیز» دوخته شده است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.