وزیر علوم با اشاره به روز ۱۶ آذر و نیاز دانشگاهها و دانشجو به امید گفت: دانشجو احساس می کند اثرگذاری در کشور ندارد.
به گزارش شهروند آنلاین، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم در برنامه تلویزیونی به مناسبت 16 آذرماه روز دانشجو اظهار داشت: آذرماه به دانشجویان اختصاص دارد، 5 آذر هفته بسیج است و ما نهاد بسیج دانشجویی و استادان را داریم. 16 آذر روز دانشجو و 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه است و در این ماه ارتباط ما با بدنه دانشگاه بیشتر از قبل است.
او با اشاره به تاریخچه روز دانشجو و 16 آذر توضیح داد: دلیل آن مبارزه با استعمار خارجی بود و در این روز دانشجویان برای مخالفت با سفر ریچارد نیکسون، معاون وقت رئیس جمهور آمریکا و ارتباط دوباره با دولت انگلیس به صحنه آمدند و سه تن از دانشجویان شهید شدند.
وزیر علوم با تشریح رویکرد خود به فضای دانشگاه گفت: فضای دانشگاه را مطلوب ارزیابی نمیکنیم از حیث امید، نشاط و اعتماد؛ دانشجو در وضعیت روحی خوبی به سر نمیبرد. دلیل آن این است که دانشجو احساس میکند اثرگذاری در کشور ندارد. نسبت به آینده شغلی نگران است و از اینکه مراودات بینالمللی کم است خوشبین نیستند و این برای توسعه کشور خطرناک است.
او تاکید کرد: بازگشت امید و نشاط به دانشگاه ضروری است. من در این صد روز سعی کردم، نشان دهم به دانشگاه اعتماد داریم و نظام از نظر دانشجو حمایت میکند. انتخابات ریاست جمهوری امید نسبی در جامعه دانشگاهی ایجاد کرده است و ما سعی کردیم اعتمادسازی کنیم نسبت به قشری که یأس دارد.
سیمایی گفت: رویکرد دوم بنده نسبت به دانشگاه این است که دانشگاه باید امن باشد؛ اما امنیتی نباشد. برخیها سوء ظن دارند نسبت به دانشگاه. من این افراد را به تاریخ یکصد ساله تحولات دانشجویی ارجاع میدهم. اگر تاریخ تحولات دانشجویی را در یکصد سال گذشته بررسی کنیم، در دهه 20 نواندیشی دینی از دانشگاه آغاز شد. نهضت ملی نفت دانشجویان در صحنه بودند و بعد انقلاب اسلامی را داریم. بیشترین قشر در ارتباط و تماس با رهبران نهضت دانشجویان و دانشگاهیان بودند.
او افزود: شهید مرتضی مطهری بیشتر سخنرانی خود را در جمع دانشجویان انجام میدادند. رهبر معظم انقلاب وجهه دانشگاهی و ارتباط ایشان با دانشگاه به قبل از انقلاب باز میگردد. ارتباط دانشگاهیان با رهبران نهضت فراوان بود؛ اما در این دوران ارتباط روحانیت با رهبران نهضت دانشجویی کم بود. در دوران دفاع مقدس بیشترین رزمنده و شهید متعلق به دانشگاه و دانشجو بود.
وزیر علوم گفت: وقتی میگوییم به دانشگاه اعتماد کنید باید به ذات آن توجه کرد. روحیه علمی یک روحیه آزاد است و این روحیه به عالم و پژوهشگر و دانشجو سرایت میکند. دانشگاهی وقتی که وارد انتقاد میشود، ممکن است زبان گزنده داشته باشد. ما امروز با پدیده نسل زد مواجه هستیم و باید آنها را درک کنیم.
او افزود: نسل زد ساختار بالا به پایین را نمیپذیرد. دانشجو تحمل تکگویی را ندارد و فرمان و دستور نمیپذیرد. این خوب است که مدیران باید بپذیرند که گفتوگو کنند. امیدوارم فضای امن همراه با شادکامی و نشاط به ایران بازگردد تا ایرانی آباد و آزاد داشته باشیم.
توضیح در مورد تغییر رئیس دانشگاه فردوسی
وزیر علوم درباره ماجرای انتخاب سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: قاعده من این است به صرف اینکه افراد در گذشته رئیس دانشگاه بودند، فرد را تغییر نمیدهم. اکنون معاونانی در وزارتخانه داریم که ابقا شدهاند اما شکی نیست با تغییر دولت مطالبه تغییر در دانشگاههای بزرگ وجود دارد. البته بنا نداریم همه را تغییر دهیم.
او افزود: ما در انتخاب رئیس دانشگاه علاوه بر معیار علمی، تعهد به شعار وفاق ملی و باور به گفتمان دولت و معیار مقبولیت در دانشگاه را مدنظر قرار میدهیم و بعد استعلامها انجام میشود و در ادامه به سراغ تغییر میرویم.
وزیر علوم درباره حواشی انتخاب سرپرست دانشگاه فردوسی گفت: دو جلسه حضوری با رئیس دانشگاه مشهد داشتیم و صادقانه به او گفتم تغییر ضروری است و در ادامه هشت بار با رئیس دانشگاه مشهد تماس گرفتیم که پاسخگو نبودند و به دوستان هم اعلام کردیم و در همان جلسه معارفه سرپرست جدید شایعه شد که بیاخلاقی شده است. من به سرپرست گفتم اگر بیاخلاقی شده باشد عذرخواهی کنم اما بررسیها نشان داد بیاخلاقی نشده است.
وزیر علوم درباره بخشش دانشجویان اخراجی و حواشی آن توضیح داد: در مورد اینکه یکی از بازگشتیها شاکیان دارد من از سه دانشجو، مدیر قبلی و مدیران حوزه آموزش عالی خواستم این دانشجو را معرفی کند زیرا دانشگاه جای بیاخلاقی و بیعفتی نیست . من هماکنون هم میگویم نظام آموزش عالی نسبت به بیاخلاقیها بیتفاوت نیست و میگویم اگر موردی بود معرفی کنید.
او بیان کرد: ما دانشجوی اخراجی نداشتیم؛ فقط یک مورد بوده است و بقیه موارد در دولت قبل تعیین تکلیف شده بود. حدود 150 دانشجوی تعلیقی داشتیم که پرونده همه آنها تک به تک بررسی شده است. با وجود ایرادات با فهرست گفتیم به دانشگاه برگردند اما اگر جایی تخلف کردیم جایزالخطا هستیم، اگر موردی درست نباشد به ما اطلاع دهند.
او ادامه داد: موارد و ایرادات حقوقی دیدیم که حتی اگر به دیوان عالی کشور هم مراجعه میکردند، رسیدگی میشد. این پروندهها با کارشناسان حقوقی دولت قبل بررسی شد.
وزیر علوم در خصوص مهاجرت اساتید و دانشجویان گفت: مهاجرت را نباید تکعاملی بررسی کرد. مهاجرت یک آسیب اجتماعی و روند جهانی شدن است و از دهه 60 میلادی مهاجرت از کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعهیافته آغاز شد. در ایران هم از دهه 40 شروع شد و این موضوع در بررسی نشان داد که با پیروزی انقلاب مهاجرت نخبگان کاهش مییابد و در دفاع مقدس مهاجرت کند میشود و از سال 67 دوباره مهاجرت شروع میشود.
او ادامه داد: مهاجرت دو دلیل دارد؛ ناشی از روند جهانی شدن است و جابهجایی آسان شده است و تعلقات کم شده است و ما با این مهاجرت نمیتوانیم برخورد کنیم. البته این گروه میتوانند با کشور رابطه داشته باشد. نوع دیگر مهاجرت به دلیل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، معیشت و مسکن است. امروز استادیار پایه 1 در بدو استخدام دانشگاه ماهی 21 میلیون تومان حقوق میگیرد و استاد تمام بعد از 40 سال خدمت با محاسبه حقوق به دلار ماهی یک هزار دلار دریافت میکندة در حالی که دانشجوی همین استاد که به خارج از کشور رفته، ماهی بیش از هفت هزار دلار حقوق دریافت میکند. این نوع مهاجرت، نوعی فرار کردن ناخواسته است و باید جلوی آن را گرفت.
وزیر علوم درخصوص راهکار مقابله با مهاجرت گفت: برای دانشجویان باید کمک هزینه بدهیم اگرچه منابع محدود است و این موضوع را دنبال میکنم. دوم اینکه به دنبال ساخت خوابگاه متاهلی هستیم و درچهارسال 30 هزار خوابگاه متاهلی خواهیم ساخت.
او ادامه داد: راهکار دیگر مسکن اساتید است. در این سه ماه یکی از اولین دغدغههای بنده بود و در همین راستا مشاور تعیین کردیم و بر این موصوع کار میکنیم . امیدوارم مدلی آغاز کنیم که تعمیم یابد.
سیمایی تاکید کرد: توسعه ایران بدون علم ممکن نیست. صد سال است مردم نسبت به توسعه حساس شدند و راه توسعه علم است و علم در دانشگاه است منتها حکمرانی علمی نداریم و کشور عالمانه اداره نمیشود.
او تاکید کرد: ما با تورم تصمیمات غیر علمی مواجه هستیم خیلی از دولتها گفتند دانشگاه به ما ایده بدهد اما خودمان با معما مواجه هستیم چگونه این امر محقق نشده است.
وزیر علوم افزود: رابطه ارگانیک بین نهاد علم و تصمیمگیری قطع است و پشت درهای بسته تصمیم میگیریم. دانشگاه آمادگی دارد اتاق فکر دولت باشد اما مسأله این است که چطور فکر دانشگاهی به تصمیم دولت نفوذ کند. ما فکر میکنیم و راه حل داریم. انجمنهای علمی اعلام امادگی برای کمک به دولت کردند و کمیسیونها هم اعلام کردند که تفکرات علمی و انجمنهای علمی را بپذیرند با نگرانی این مشکل را پیگیری میکنیم./تسنیم