۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ها؛ خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای

رئیس انجمن قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور از نگهداری ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های مردم به عنوان کالای سرمایه‌ای خبر داد و تأکید کرد که کاهش قیمت خودرو در بازار می‌تواند این خودروها را وارد بازار کرده و منجر به کاهش قیمت‌ها شود. وی همچنین به مشکلات قطعه‌سازان از جمله تأخیر در پرداخت مطالبات و سیاست‌های انقباضی بانک‌ها اشاره کرد که فشار زیادی بر این صنعت وارد کرده است.

به گزارش شهروندآنلاین، حسین اخوان، رئیس انجمن قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور گفت: ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های مردم به عنوان کالای سرمایه‌ای وجود دارد که کاهش قیمت خودرو در بازار می‌تواند این خودروها را وارد بازار کند و منجر به کاهش قیمت‌ها شود.

مشکلات قطعه‌سازان و تأخیر در پرداخت مطالبات

اخوان با بیان اینکه تعهدات خودروسازان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان ۱۲۰ روزه است اما بیش از ۱۲۰ روز است که مطالبات قطعه‌سازان پرداخت نشده است.

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات فشار زیادی بر صنعت قطعه‌سازی وارد کرده است. خودروسازان وعده دادند از محل افزایش قیمت فروش محصولات، مطالبات معوق  خود را پرداخت کنند.

ظرفیت قطعه‌سازی و نیاز به تأمین نقدینگی

اخوان ظرفیت قطعه‌سازی در کشور را تولید قطعات مورد نیاز برای ساخت بیش از دو میلیون دستگاه خودرو سالانه در کشور عنوان کرد و گفت: در صورت تأمین نقدینگی و مواد اولیه مورد نیاز، امکان افزایش این ظرفیت وجود دارد.

وی اظهار کرد: تولید قطعات به تأمین به‌موقع و کافی مواد اولیه وابسته است. در صورت تحقق این امر، قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی به میزان کافی تولید می‌شود. این موضوع باعث افزایش تولید خودرو، کاهش قیمت درب کارخانه و تعدیل قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

وی به برخی آمارها مبنی بر تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای نزد مردم اشاره کرد و گفت:  ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ منازل مردم نگهداری می‌شود که واقعی‌سازی قیمت بازار و کارخانه شرایط را بهبود خواهد بخشید.

تأثیر نرخ ارز نیمایی بر صنعت قطعه‌سازی

مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، به تفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد، اشاره کرد و این اختلاف را عامل ایجاد رانت در کشور دانست. وی همچنین بر ضرورت تک‌نرخی شدن ارز برای تمامی صنایع و تولیدکنندگان تأکید کرد.

وی همچنین گفت: نیمی از ارز نیمایی به واردات قطعات مونتاژی اختصاص یافت و از مجموع ۷.۵ میلیارد دلار، ۴ میلیارد دلار به این بخش تعلق گرفت که رقم قابل توجهی است.

بیگلو بر اهمیت حفظ کیفیت خودروها حتی با استفاده از قطعات وارداتی، تاکید کرد و گفت: کیفیت خودرو موضوعی فنی و پیچیده است. اما طبق آخرین آمارها، ۵۳ درصد از مشکلات کیفی خودروها ناشی از زنجیره تولید است.

نامه قطعه‌سازان به رئیس‌جمهور برای حل مشکلات

وی به نامه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: این نامه به امضای ۱۰۰ شرکت قطعه‌ساز رسید. در این نامه به مسائلی مانند پرداخت نشدن مطالبات قطعه‌سازان، قراردادهای یک‌طرفه خودروسازان و کمبود ارز مورد نیاز اشاره شد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.