ترامپ بولتون را هم اخراج کرد!

جان بولتون یکی از سرسخت‌ترین مخالفان ایران در کاخ سفید بود

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در حساب توییتر خود اعلام کرد: جان بولتون، مشاور امنیت ملی را به دلیل اختلاف نظر شدید اخراج کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا در حساب کاربری توئیترش نوشت: «شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر در کاخ سفید به خدمات او نیاز نیست. من و همین‌طور برخی از افراد دیگر در دولت با بعضی از پیشنهادهای او به شدت مخالف بودیم، بنابراین از جان خواستم استعفایش را تقدیم کند که او صبح امروز این کار را کرد. از جان بابت خدماتش بسیار متشکرم. هفته آینده مشاور امنیت ملی جدیدی معرفی خواهم کرد.»

لحظاتی بعد از توئیت دونالد ترامپ، جان بولتون در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «من دیشب پیشنهاد استعفا دادم و رئیس‌جمهور ترامپ گفت فردا درباره آن صحبت کنیم.»

بولتون با تاکید بر این که این اول خود او بوده که می‌خواسته استعفا دهد روایت رئیس جمهور از وقایع مربوط به برکناریش را نادرست خواند. در عین حال بولتون بعد از این توییت ترامپ ابتدا به یک مجری کانال فاکس نیوز در یک برنامه زنده پیامک داد که “من خودم استعفا کردم” و پس از آن به یک خبرنگار ان بی سی نیوز پیامک داد که رئیس جمهور آمریکا هرگز از او نخواسته از سمتش کنار برود.

بولتون ظاهرا در پیامکش به ان بی سی تصریح کرده است: شب گذشته من خودم پیشنهاد کردم که استعفا دهم، او هرگز از من مستقیم یا غیر مستقیم نخواست این کار را انجام دهم. من بعدا خوابیدم و صبح امروز استعفایم را اعلام کردم. بعد از اعلام برکناری بولتون از سوی ترامپ گزارش شد ماموران فدرال از محل خانه او در واشنگتن دی سی اموال دولتی شامل تجهیزات کامپیوتری و یک خرد کن کاغذ را خارج کردند.

گفته می‌شود خبر برکناری بولتون درست دو ساعت پیش از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی بولتون، با مایک پمپئو و استیو منوچین توسط ترامپ اعلام شد. پیش از این روزنامه واشنگتن پست گزارش داده بود در حالیکه دستیاران ارشد رئیس جمهوری در اوایل ماه جاری خود را برای شرکت در یک نشست در مورد آینده افغانستان آماده می کردند، یک مقام ارشد در لیست اصلی دعوت ها نبود: «جان بولتون، مشاور امنیت ملی.»

شبکه خبری سی. ان. ان نیز در بهار امسال از اختلاف میان بولتون و پمپئو خبر داده بود اما این اختلافات اخیرا شدیدتر شده است. به گفته سه منبع مطلع، این دو مقام دولت ترامپ خارج از جلسات رسمی، به ندرت با هم صحبت می‌کنند، به گونه‌ای که آنها چند هفته است که با یکدیگر صحبتی نداشته‌اند. به همین دلیل، هماهنگی امور کلیدی میان کاخ سفید و وزارت خارجه به کارکنان دون‌پایه محول شده است.

چارلز کوپرمن، معاون بولتون بلافاصله بعد از برکناری او موقتا مشاور امنیت ملی کاخ سفید شد. یک دستیار کاخ سفید روز سه شنبه گفت: این اتفاق حاکی از آن است که ترامپ سریعا او را هم در چارچوب یک پاکسازی در شورای امنیت ملی آمریکا کنار خواهد گذاشت. بلومبرگ‌نیوز  گزارش داده که نزدیکان به ترامپ برخی نامزدهای احتمالی جانشینی بولتون را شامل رابرت اوبرین، فرستاده رئیس جمهور برای امور مربوط به گروگانها و برایان هوک، مشاور ارشد پامپئو می‌دانند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.