صعود ۲۷ پله‌ای تهران بر نردبان گرانی جهان

هیچ شهر بزرگ دیگری در جهان افزایش گرانی را به اندازه تهران تجربه نکرده است

مجله اکونومیست در تازه‌ترین پژوهش خود براساس مقایسه ۱۴۰ مورد مایحتاج روزانه زندگی، ۱۳۳ شهر گران جهان را رده‌بندی کرده است

شهروندآنلاین: مجله اکونومیست در گزارش سالانه خود که به‌تازگی منتشر شده است، می‌نویسد: «با محاسبه افزایش قیمت‌ها بر پایه دلار آمریکا، تهران در میان همه شهرهای بزرگ جهان بزرگ‌ترین افزایش در گرانی را طی یک سال گذشته داشته است.»

در گزارشی که هر ساله از طرف واحد اطلاعاتی مجله اکونومیست تهیه می‌شود، قیمت ۱۴۰کالا و خدمات در ۱۳۳ شهر بزرگ جهان با یکدیگر مقایسه شده و گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای جهان معرفی می‌شوند. در رده‌بندی جهانی تازه مجله اکونومیست، پاریس، هنگ‌کنگ و زوریخ به‌ عنوان گران‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۰ معرفی شده‌اند.

بنا بر این گزارش جدید، تهران که سال گذشته صدوششمین شهر پرهزینه جهان برای ساکنانش براساس دلار آمریکا بود، امسال با پرش ۲۷ رتبه به بالا، هفتادونهمین شهر از این نظر شده که حاکی از افزایش شدید هزینه زندگی در پایتخت ایران برای افرادی است که درآمد ریالی دارند.

اکونومیست می‌نویسد طی سالی که گذشت هیچ شهر بزرگ دیگری در جهان افزایش گرانی را تا این حد تجربه نکرده است. این نشریه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را از عوامل این روند ذکر می‌کند.

این گزارش می‌نویسد تهران ۲۷ پله بر نردبان گرانی جهان صعود داشته، اما قیمت‌ها در این شهر هنوز بسیار پایین‌تر از سه شهر بسیار گران جهان یعنی هنگ‌کنگ، زوریخ و پاریس است.

از ۱۰ شهر گرانی که در این گزارش آمده چهار شهر در اروپا و چهار شهر در آسیا قرار دارند.

به نوشته اکونومیست، هزینه زندگی در شهرهای قاره آمریکا، آفریقا و اروپای شرقی از سال گذشته ارزان‌تر شده است، در حالی که شهرهای اروپای غربی گران‌تر شده‌اند.

به نوشته این گزارش، این تا حدودی نشان‌دهنده افزایش ارزش ارزهای اروپایی در برابر دلار آمریکاست.

مجله اکونومیست در این گزارش یادآور شده است که اقتصاد کشورهای جهان تحت تأثیر بحران کووید-۱۹ قرار گرفته‌اند و علت عمده تغییر این رتبه‌بندی هم شیوع این بیماری است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.