مدیرعامل اسبق راهآهن جمهوری اسلامی ایران، محسن پور سید آقایی، تأکید کرد که تکمیل خط ریلی شلمچه – بصره میتواند به توسعه مراودات اقتصادی بین ایران و عراق کمک کند، اما به همکاری جدی طرف عراقی نیاز دارد.
به گزارش شهروندآنلاین، محسن پور سید آقایی، مدیرعامل اسبق راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: طرف عراقی جدیتی برای تکمیل پروژه ریلی شلمچه – بصره ندارد. اگر خط ریلی شلمچه – بصره تکمیل شود، توسعه مراودات اقتصادی ایران و عراق بهطور چشمگیری افزایش خواهد یافت. این خط ریلی نهتنها به اتصال خطوط ریلی ایران به عراق کمک میکند، بلکه موضوع جابهجایی کالا و مسافر در ایام خاص را نیز پررنگ میسازد.
عدم جدیت عراق در احداث پروژه
وی افزود: کشور عراق باید جدیتی برای احداث خط ریلی شلمچه – بصره داشته باشد، زیرا ایران بخش خرمشهر به شلمچه را طی سالهای اخیر ساخت. طرف عراقی اعلام کرد اگر این خط ریلی برای ایران مهم است، اقدام به سرمایهگذاری، ساخت و تکمیل کند. اما با توجه به درآمد نفتی دولت عراق، دلیلی وجود ندارد که ایران چنین اقدامی کند، زیرا از سوی دیگر عراق در حال سرمایهگذاری و توسعه خطوط ریلی خود در «بندر فاو» است.
چالشهای همکاری و فشارهای خارجی
عضو علمی دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: حتی اگر ایران برای تکمیل خط ریلی شلمچه – بصره در کشور عراق سرمایه گذاری کند، زمانیکه دولت عراق همکاری ندارد، قطعاً در آینده هم همکاری ترانزیتی از این محور نخواهد داشت، البته به نظر میرسد، عدم تمایل دولت عراق برای همکاری در ساخت این خط ریلی به علت فشار کشورهای خارجی از جمله آمریکا باشد تا اجازه ندهند تا مراودات ایران و عراق توسعه یابد.
توسعه مراودات اقتصادی ایران و عراق و نقش کریدور شرقی – غربی در توسعه تجاری
پور سید آقایی تاکید کرد: توسعه مبادلات تجاری از خط ریلی شلمچه – بصره به عزم و اراده کشورهای عراق و سوریه بستگی دارد. زیرا این خط ریلی قابلیت کریدور شرقی – غربی را دارد که از ایران به سمت عراق، از عراق به سمت «بندر لاذقیه» و «دریا مدیترانه» در سوریه حرکت کند و همچنین از سوی دیگر میتواند به ترکیه متصل شود.
وی گفت: ترانزیت به دو بخش اقتصادی و سیاسی تقسیم میشود. کشورهای مرتبط باید عزم سیاسی کافی برای استفاده از خط ریلی شلمچه – بصره داشته باشند تا بتوانند به این توسعه کمک کنند.