تعطیلی کشور کلید قفل زنجیره کروناست؟

کشور تا دوهفته قرار است تعطیل شود اما نه تعطیلی کامل؛ بلکه نیمه تعطیل. اما این موضوع که آیا این تعطیلی می‌تواند راه نجات از دست این ویروس سمج باشد، موضوعی است که «شهروند» آن را پیگیری می‌کند

ملیحه محمودخواه، شهروند آنلاین: ماه‌ها از شروع کرونا می‌گذرد و آمارها هر روز از افزایش  مبتلایان و فوتی‌ها گزارش دارد، این درحالی است که همچنان شاهد ترافیک سنگین در جاده‌ها و مبادی ورودی شهرهای تفریحی هستیم؛ وقتی یک مغازه حراجی می‌گذارد، تجمع شلوغی صدها نفری می‌تواند جان صدها نفر را در معرض خطر قرار دهد، میهمانی‌های شبانه و دید و بازدیدها نیز همچنان ادامه دارد و زنجیره کرونا به جای شکسته‌شدن روز به روز محکم‌تر می‌شود.

اینها نشان می‌دهد که مردم این ویروس بدقواره را که ناگهانی و بدون دعوت به زندگی همه مردم دنیا ورود پیدا کرده است را هنوز جدی نگرفته‌اند  و مرگ را برای همسایه می‌بینند. این درحالی است که کرونا از رگ گردن به افراد نزدیک‌تر است.

کرونا در هر فردی یک رو از خودش نشان می‌دهد

این موضوعی است که نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران آن را در گفت‌وگو با «شهروند» مطرح کرده و می‌گوید: «دلیل آنکه کرونا نسبت به سایر بیماری‌ها خطرناک‌تر و هولناک‌تر خودش را نشان می‌دهد این است که کرونا در هر فردی می‌تواند واکنش متفاوتی داشته باشد و این سبب می‌شود که نتوان درمان مشترکی برای همه مردم درنظر گرفت و از آنجایی که داروی تأثیرگذاری هم برای آن وجود ندارد، کار برای کادر درمان سخت‌تر شده است.»

در 2روز قبل از شروع محدودیت‌ها جاده‌ها شلوغ بود

او از افزایش سفرها در چند روز منتهی به شروع تعطیلات می‌گوید: «مردم رعایت نمی‌کنند و فکر می‌کنند که کرونا با آنها کاری ندارد، درحالی که این‌طور نیست و هیچ فردی از شر این ویروس مصون نیست.»

او ادامه می‌دهد: «این روزها سرما به مشکلات اضافه شده است و آنفلوآنزا،رعایت‌نکردن مردم و… شرایط را سخت کرده و وقوع مرگ‌های چهار رقمی را بسیار محتمل کرده است.»

تعطیلات می‌تواند نقش مهم در قطع زنجیره کرونا داشته باشد

دکتر توکلی معتقد است که تعطیلات دوهفته‌ای پیش‌رو می‌تواند نقش موثری در قطع زنجیره کرونا داشته باشد. زمانی که مغازه‌ها و فروشگاه‌های غیرضروری تعطیل شوند و اداره‌ها و سازمان‌ها نیز با یک‌سوم ظرفیت کارمندان خود به فعالیت بپردازند، خود به خود میزان ارتباط افراد کاهش می‌یابد و حمل‌ونقل شهری که عامل عمده انتقال ویروس کروناست، کنترل می‌شود. طبیعتا موضوعات ذکرشده و اعمال محدودیت‌ها سبب می‌شود زنجیره انتقال ویروس تا حدی کم شود.

کاهش مراجعه به بیمارستان در کنار محدودیت‌ها

به اعتقاد این متخصص، محدودیت‌ها پیش‌رو می‌تواند تا حدودی بار بیماری و مراجعه به مراکز درمانی را کم کند و این فرصت را به این مراکز بدهد که بتوانند سرویس مناسب‌تری در اختیار بیماران قرار دهند، زیرا درحال حاضر یکی از مشکلاتی که دلیل آمار بالای مرگ‌ومیر در کشور شده و کادر درمان را مشکل روبه‌رو کرده، پربودن مراکز درمانی و خالی‌نبودن تخت برای بیماران است که فرآیند درمان را تا حدودی با مشکل روبه‌رو می‌کند.

او ادامه می‌دهد: هدف عمده طرح تعطیلی دوهفته‌ای مشاغل و اعمال سایر محدودیت‌ها مانند محدودیت تردد بین استانی و شبانه این است که یک آرامش نسبی برای کادر درمان فراهم کنیم، هرچند که این اقدام هم درمان قطعی واقعه نیست.

نتیجه طرح یک‌ماه زمان می‌برد

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با تأکید بر اینکه زمان زیادی نیاز است که نتیجه این طرح را ببینیم، تأکید می‌کند: «نتیجه اجرای طرح تعطیلی دوهفته‌ای را می‌توانیم دوهفته پس از تمام‌شدن این طرح ببینیم اما نکته اینجاست که از روز شنبه این طرح به‌طور جدی اجرا می‌شود و افرادی که قوانین این طرح را اجرا نمی‌کنند، با جرایم سنگین روبه‌رو می‌شوند.»

تعطیلات برای سلامتی

این تعطیلات برای حفظ سلامتی است و زمان مناسبی برای سفر نیست. این موضوعی است که توکلی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «این ویروس از بین نمی‌رود، مگر آنکه مردم همراهی داشته باشند، به همین دلیل نکته مهم این است که سلامت همه ما در گروی سلامت دیگران است و به همین دلیل همه برای سلامت خود و دیگران باید تلاش کنند.»

او تأکید کرد که جلوگیری از تردد بین‌شهری در این روزها سبب می‌شود که مردم کمتر به مسافرت بروند اما در روز پنجشنبه و جمعه شاهد شلوغی جاده‌ها بودیم که این اتفاق برازنده مردم ایران نیست.

جهش ویروس کار درمان را سخت می‌کند

او با اشاره به اینکه این ویروس بارها جهش داشته است و هر روز یک رو از خودش را نشان می‌دهد، گفت: «جهشژ‌های اخیر این ویروس سبب شده است که آمار ابتلای افراد به این ویروس بیشتر شود و افراد بیشتری با آن دست‌وپنجه نرم کنند.»

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مردم هنوز درک درستی از خطرناک‌بودن این ویروس ندارند، تأکید می‌کند: «مردم به اندازه کافی نسبت به عوارض و آسیب‌های ویروس کرونا توجیه نشده و درک درستی از خطرات آن ندارند.»

بسیاری از مردم گمان می‌کنند که پیش از این، ویروس کرونا آنها را تهدید نمی‌کند. این افراد درک درستی از ویروس ندارند و از زدن ماسک ممانعت می‌کنند یا اینکه پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و در تجمعات حاضر می‌شوند و با این کارها هم خود و هم دیگران را به خطر می‌اندازند. اما نکته اینجاست که هیچ تضمینی برای اینکه فردی از این ویروس مصون باشد، وجود ندارد

او با گلایه از اینکه هر تلاشی که صورت می‌گیرد، باز هم برخی حاضر نیستند برای سلامت خود و دیگران تلاش کنند، ادامه می‌دهد: «تلاش شده است که با ایجاد محدودیت و کم‌کردن ساعات کار در برخی از مشاغل مردم خطر این ویروس را بیشتر احساس کنند و یک تلاش جمعی برای قطع زنجیره کرونا انجام شود.»

همه باید خطر کرونا را درک کنند

او تأکید می‌کند: «اعمال محدودیت در اکثر موارد اثرات کوتاه‌مدت داشته و سبب قطع زنجیره انتقال بیماری در آن زمان محدود می‌شود و برای ادامه این روند، مردم باید خطر کرونا را به درستی درک و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.»

توکلی با اشاره به اینکه در ترددها باید تلاش کرد تا حد امکان مواجهه با افراد دیگر را کاست، اظهار می‌کند: «بعد از سپری‌شدن تعطیلی دوهفته‌ای، باید ساعت کار را شناور کرد تا از ازدحام‌ها در صبح و بعدازظهر در حمل‌ونقل عمومی کم کرد و سبب کاهش تماس‌های مردم با یکدیگر شود.

به اعتقاد این کارشناس، استفاده از وسیله نقلیه عمومی پرازدحام، یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس کرونا محسوب می‌شود، پس به جای کم‌کردن ساعات کار وسایل نقلیه عمومی باید تعداد این وسایل یا حداقل ساعات کار آنها افزایش داده شود که پیش از این قرار بود این اتفاق رخ دهد و به تازگی ساعت حضور قطارها در متروی تهران را افزایش داده است.

همراهی مردم رمز شکست کرونا

او با اشاره به اینکه اغلب مردم از تصمیمات مبتنی بر شواهد علمی تمکین می ‌نند، گفت: «علاوه بر اینکه مردم در تصمیم‌گیری‌ها باید شریک باشند، با استدلال‌های علمی می‌توان آنان را قانع کرد. در این صورت اغلب مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی پایبند خواهند بود و به شکستن زنجیره انتقال کمک موثر خواهند کرد.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.