آماده‌تر از همیشه در قلب بحران

گزارش «شهروند» از برگزاری طرح ملی تابان که برای نجاتگران سراسر کشور اجرا شد

سیما فراهانی| امدادرسانی به موقع و مؤثر به آسیب‌دیدگان و متأثران از سوانح و بلایا مهم‌ترین وظیفه ذاتی جمعیت هلال‌ احمر است. امدادگرانی که باید بی‌توجه به شرایط سخت و خطرناک، نجات جان انسان‌ها را در اولویت قرار دهند و به مردم آسیب‌دیده یاری برسانند. بنابراین آنها باید از هرجهتی آماده باشند تا در شرایط بحران بتوانند یاری‌رسان مردم شوند. جمعیت هلال‌ احمر، در این زمینه برای به‌روزرسانی مهارت و اطلاعات نیروهای امدادونجات، طرح ملی تابان را برگزار کرده است. طرحی که طی چند روز دوره‌های فشرده، میزان آمادگی و مهارت‌های فنی و تخصصی نجاتگران را می‌سنجند و آموزش‌های جدید را به منظور برنامه‌ریزی برای حفظ و ارتقای توان عملیاتی نجاتگران ارائه می‌دهند.

حضور ۱۲۸ امدادگر و نجاتگر از ۳۰ استان

طرح ملی تابان با حضور ۱۲۸ امدادگر و نجاتگر از ۳۰ استان و در قالب ۳۳ تیم در استان مازندران برگزار شده است و تا روز 30 دی‌ماه ادامه دارد. هدف از برگزاری این طرح، آمادگی هر چه بیشتر نیروهای عملیاتی پایگاه‌های امدادونجات در حوادث و رویکرد قوی‌تر در اجرا و عملیات‌های جمعیت هلال‌احمر کشور است. این دوره از ۲۶ تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۳ در اردوگاه شهید هاشمی نژاد بهشهر برگزار شد.

در این دوره، به بازآموزی مباحث اسکان اضطراری، طراحی و مدیریت اردوگاه، کاربری، سرویس و نگهداری تجهیزات تخصصی جست‌وجو و نجات در آوار، پیش‌بیمارستانی، ارتباطات و مخابرات، آشنایی با عملکرد سگ‌های جست‌وجو نجات (آنست)، نجات در ارتفاع و کوهستان و کار مدیریت حادثه از آغاز تا پایان عملیات فرضی می‌پردازند.

به‌روزرسانی مهارت امدادگران

مجتبی امامیان معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌ احمر، در خصوص جزئیات این طرح به خبرنگار «شهروند» گفت: «طرح ملی تابان مخفف توان‌افزایی برادران یا بانوان امدادونجات است. این دومین بار است که این طرح در کشور اجرا می‌شود. اولین بار سال گذشته برای بانوان برگزار شد. امسال نیز برای آقایان برگزار شد که از هر استان چهار نفر شرکت کردند.

این طرح برای نجاتگرانی است که در پایگاه‌های امدادونجات سراسر کشور فعالیت دارند. نجاتگران با گذراندن این دوره‌ها، آگاهی و مهارت بالاتری نسبت به موارد مختلف امدادرسانی پیدا می‌کنند. درواقع هدف از به‌روزرسانی مهارت امدادگران، این است که اقدامات در پایگاه‌های سراسر کشور، به یک شکل انجام شود. اطلاعات نجاتگران با یکدیگر تفاوت نداشته باشد و همه با یک برنامه منسجم پیش بروند. آنهایی که در این دوره آموزش می‌بینند، بعد از به‌روزرسانی اطلاعاتشان به شهرهای خود می‌روند و آموزه‌های خود را به بقیه نجاتگران آموزش می‌دهند.»

آموزش مباحث جدیدتر و اطلاعات به‌روزتر

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «ما در بحث امدادونجات مباحث زیادی داریم که مرتب باید به‌روزرسانی شود. در این سری که برای آقایان در نظر گرفتیم، مهمترین موضوع، اسکان اضطراری، طراحی و مدیریت اردوگاه، کاربری، سرویس و نگهداری تجهیزات تخصصی جست‌وجو و نجات در آوار، بود. گاهی اوقات تجهیزات جدیدی وارد جمعیت می‌شود که این دوره‌ها، استفاده بهتر از این وسایل را آموزش می‌دهد. یا مثلا همان وسایل و تجهیزات قدیمی ممکن است دچار مشکل شود و مربیان ما در این دوره، رفع اشکال این تجهیزات را نیز می‌آموزند و تجربیات خود را منتقل می‌کنند.

مثلا به نجاتگران می‌گویند، اگر خواستید فلان دستگاه را تمیز کنید دقیقا باید چه کاری انجام دهید تا به آن دستگاه آسیب وارد نشود. دواقع این دوره، یک توان‌افزایی و مهارت‌افزایی در این حوزه‌ها محسوب می‌شود. همچنین در بحث توزیع چادرها در اردوگاه‌ها و نصب آنها نیز مباحثی آموخته می‌شود. البته تمام امدادگران و نجاتگران در همه این مباحث باید حرفه‌ای باشند. در این دوره‌ها مباحث جدیدتر و اطلاعات به‌روزتر آموزش داده می‌شود.

مثلا اسکان اضطراری وظیفه ذاتی هلال‌ احمر محسوب می‌شود که همه امدادگران باید با آن آشنایی داشته باشند. یا نسبت به تجهیزات، مهارت کافی را داشته باشند تا بتوانند خودشان آن را تعمیر و نگهداری کنند. مثلا ممکن است یک نجاتگر هنگام استفاده از یک دستگاه برای نجات جان انسانی، دچار مشکل شود و آن دستگاه کار نکند، باید آنقدر مهارت داشته باشد که دوباره بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن آن را راه‌اندازی کند. این طرح، به همین مباحث می‌پردازد و مهارت امدادگران را در این حوزه‌ها بالا می‌برد.»/

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.