یک سقف از جنسِ مهربانی

کمک مؤمنانه طلاب داوطلب جمعیت هلال‌احمر خراسان‌شمالی برای یاری مستمندان

در هفته‌ای که گذشت، عکس‌هایی از چند طلبه‌ در حال فعالیت ‌عمرانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. عکس‌ها مربوط به یکی از روستاهای شهرستان اسفراین در استان خراسان‌شمالی است که با استقبال کاربران فضای ‌مجازی روبه‌رو شد. در این تصاویر روحانیون در حالی که عبا و عمامه خود را کنار گذاشته‌اند، مشغول فعالیت جهادی به منظور ساخت یک خانه برای یک خانواده مستمند هستند. آنچه در ادامه می‌آید گزارش کوتاهی از این پویش نوعدوستانه است.

خبر این بود: «جمعی از طلاب جوان عضو هلال‌احمر اسفراین در قالب گروه جهادی با ساخت منازل مسکونی کام مستمندان و نیازمندان روستاهای این شهرستان را شیرین کردند.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد رضایی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در هلال‌احمر خراسان‌شمالی در توصیف این خبر می‌گوید: «در این پویش گروهی از طلاب متشکل از هفت نفر، کار خود را در سطح شهرستان آغاز کردند و به یاری مستمندانی که از داشتن خانه ایمن و مناسب محروم هستند،  شتافتند و توانستند در مناطق محروم شهرستان  به ارایه خدمات بهسازی و بازسازی منازل مسکونی و همچنین ساخت واحدهای مسکونی و سرویس‌های بهداشتی بپردازند.» مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در هلال‌احمر خراسان‌شمالی در همین ارتباط تصریح کرد: «در هلال‌احمر می‌توان خالصانه و صادقانه به مردم خدمت کرد. این پویش نیز نتیجه این خدمات صادقانه است.»

 خدمت داوطلبانه چند لایک دارد؟

انتشار خبر و عکس تعدادی از طلاب که در حال  بهسازی و بازسازی منازل مسکونی هستند، در روزهای اخیر با واکنش‌ بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. عکس و شرحی که نشان‌دهنده تلاش گروه‌های مختلف داوطلبی و جهادی در عرصه خدمت‌رسانی است. یکی از کاربران در توصیف این اتفاق نوشت: «خدمت داوطلبانه چند لایک دارد؟»

خدمات داوطلبانه؛ تجلی همبستگی انسان‌ها

یکی از این روحانیون «حسین حجی‌زاده» طلبه‌ جوان استان خراسان‌شمالی است. طلبه‌ای  بیست‌وپنج ساله که در اردوهای جهادی  نیز حضور دارد.  او در این‌باره می‌گوید: «ما داوطلب هستیم. داوطلب باید در چنین شرایطی با توجه به اصول و اهداف داوطلبی، یعنی یاریگری، ورود پیدا کند، برای همین آستین‌ها را بالا زدیم.»

این طلبه جهادگر در توصیف فعالیت‌های هلال‌احمر می‌گوید: «خدمات داوطلبانه هلال‌احمر تجلی همبستگی انسان‌هاست. جمعیت هلا‌‌ل‌احمر نهادی یاریگر است که اتکا بر خدمات داوطلبانه یکی از اصول اساسی آن به شمار می‌رود و باید با اتکا به این خدمات، رسالت خود را تداوم بخشد.»

بلدَند چطور جوانی کنند

«بلدَند، چطور جوانی کنند»، در مورد «حسین رضایی»، «مهدی قنبری»، «امیرحسین خیرآبادی»، «علی‌اصغر نادری»، «محمد قادری» و «محمدابراهیم لطفی» حرف می‌زنم، همان‌ هفت طلبه‌ای که  لباس سرخ‌وسفید بر تن می‌کنند. آنها با یک دنیا امید به سمت ایثار ‏و مشارکت اجتماعی گام ‏برمی‌دارند. آنها در روستاهایی که فاصله زیادی تا شهر دارد و از کمبود زیرساخت‌ها رنج می‌برد، حاضر می‌شوند تا برای کمک به مردم و همنوعان خود زکات علم‌شان را همراه با جهادی که در پیش گرفته‌اند، عملیاتی سازند. صبح ‌و شب برایشان فرقی ندارد.

خدمت طلاب در دل مناطق محروم

حجی‌زاده در توصیف این ایثارگری می‌گوید: «در این روستاها برنامه تبلیغی را نیز دنبال می‌کنیم. اما در پیشرفت و آبادانی روستا نیز با مردم این مناطق همراه هستیم. تاکنون گروه ما بهسازی و بازسازی  دو منزل مسکونی را در این مناطق تکمیل کرده است. این طلبه جهادگر معتقد است: «نیاز امروز جامعه این است که روحانی در دل روستا و در جمع مردم باشد. این نیاز بیشتر و مهم‌تر از آن است که من طلبه بخواهم هنوز به دنبال درس باشم. من در همان زمان تحصیل به دنبال این بودم تا به روستا بروم و در قالب برنامه‌های مختلف به مردم کمک کنم.»

سرپناهی برای نیازمندان

حسین حجی‌زاده در توصیف چگونگی این خدمت هم می‌گوید: «با توجه به شناسایی میدانی اولیه، ما توانستیم برای کمک به نیازمندان در روستاها تحقیق لازم‌ را انجام دهیم و سرپناهی برای آ‌نها ایجاد کنیم.»
بنا به گفته این روحانی جهادگر با تلاش‌های انجام‌شده نوسازی و ساخت دو منزل مسکونی با زیربنای ۵۰متر در روستای ولی‌آباد و زیربنای ۹۰ متر در روستای قاسم‌آباد در دست کار قرار گرفت‌. لازم به ذکر است بخش قابل توجهی برای تکمیل منازل (در حدود 40 میلیون ‌تومان) از کمک خیرین تأمین شده است‌.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.