تصمیم آتشین یک مادر روی ویرانه‌های یک سرپناه

گزارش «شهروند» از پشت پرده یک تراژدی تکان‌دهنده این‌بار در بندرعباس

صدای ضجه‌هایش است که این تراژدی را غمگین‌تر می‌کند. اشک‌های کودکانه‌اش تمام مردم ایران را تحت‌تأثیر قرار داده است. فریادهایش برای اینکه بتواند مانع تخریب شود، فایده‌ای ندارد. انگار که صدایش را هیچ‌کس نمی‌شنود. آنهایی که برای تخریب آمده‌اند آجرها را یک‌به‌یک برمی‌دارند. روی زمین می‌اندازند. در عرض چند ثانیه دیوار بلند فرو می‌ریزد و اشک‌های دختربچه بیشتر می‌شود. با صدای بلند جیغ می‌کشد و می‌گوید: «خراب نکنید. مگر نمی‌شنوید.»

زنی با چادر سفید مضطرب و پریشان از این سو به آن سو می‌رود. حال خودش آن‌قدر بد است که نمی‌تواند به اشک‌ها و التماس‌های کودکانه این دختربچه توجه کند. می‌گوید بس کنید، اما خانه که نه سرپناه کوچک‌شان خراب می‌شود. جوری که دیگر قابل استفاده نباشد.

تکرار درد در بندرعباس

اینجا محله 22 بهمن بندرعباس است. همانجایی که سکانس‌های دلخراش تراژدی آسیه پناهی بار دیگر به تصویر کشیده شد. زنی که در کرمانشاه او را خانه خراب کردند. آسیه اما تاب نیاورد. ۳۰ اردیبهشت ‌سال ۹۹، مأموران واحد اجراییات شهرداری کرمانشاه برای تخریب تعدادی از خانه‌هایی که حاشیه‌نشینان ظاهراً بدون مجوز در شهرک سجادیه ساخته بودند به محل رفتند. آنها تعدادی خانه، ازجمله اتاقک آسیه پناهی و خانواده‌اش را تخریب کردند.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. مأموران شهرداری و نیروهای کمکی آنها در درگیری با آسیه و دیگر حاشیه‌نشینان از اسپری گاز فلفل استفاده کردند. آسیه پناهی خود را روی چنگک بیل مکانیکی انداخته بود تا مانع تخریب شود. اما به گفته شاهدان، آسیه پناهی دچار بیماری تنگی نفس بود. او در مقابل اسپری فلفل طاقت نیاورد. او در پی این ماجرا و در مسیر انتقال به کمپ «چشمه سفید» درگذشت. علّت مرگ را ظاهراً حمله قلبی اعلام کردند.

خودسوزی مادر بی‌سرپناه

حالا همان ماجرای تلخ این‌بار در بندرعباس رخ داده است. زن سرپرست خانواده به همراه دو زن و پنج فرزند دیگر در یک آلونک کوچک زندگی می‌کردند، اما نیروهای شهرداری خانه آنها را خراب کردند. اتفاق دردناکی که باعث شد مادر دست به خودسوزی بزند. او به بیمارستان منتقل شد و بقیه اعضای خانواده نیز آواره و سرگردان شده‌اند. این تخریب زندگی آنها را نابود کرده است.

سرگردانی یک خانواده

آواره شده‌اند. در خانه همسایه‌ها زندگی می‌کنند. آنهایی که از هیچ نهادی حمایت نمی‌شدند. آنهایی که تنها با پول یارانه زندگی می‌کردند و دلشان خوش بود که یک سقف، هرچند ناچیز بالای سرشان دارند، اما خراب کرده‌اند سقف‌شان را؛ دیگر هیچ سقف و دیواری نیست که خودشان و بچه‌ها در آنجا روزگارشان را بگذرانند. حالا مادر در بیمارستان است. دو زن و پنج بچه نیز در خانواده همسایگان. «ما به مسئولان شهرداری گفته بودیم که جایی برای ماندن نداریم. گفته بودیم که هیچ سرپناهی نداریم و از روی اجبار در این خانه‌ها زندگی می‌کنیم، اما انگار کسی صدای ما را نشنید.»

اینها را حسن‌زاده یکی از زنان ساکن در آن خانه می‌گوید:  «در این خانه سه زن سرپرست خانوار زندگی می‌کردیم. ما از شرایط اقتصادی در وضع اسفباری به‌سر می‌بریم. تنها با هزینه یارانه دولتی و کمک همسایگان زندگی خود را می‌گذرانیم. تحت پوشش هیچ‌یک از نهادهای حمایتی هم نبوده و نیستیم. دو ماه پیش بود که به این خانه آمدیم. حالا هم با ویران شدن این خانه در منزل همسایگان زندگی می‌کنیم. مشخص نیست وضع زندگی فرزندان‌مان و تحصیل‌شان چه می‌شود. بنابراین امیدوارم وعده‌های داده شده از سوی مسئولان عملی شود.»

حال مادر بندرعباسی رو به بهبود است

از بیمارستان اما خبرهای خوبی رسید. اینکه مادر سوخته، در وضع خوبی به‌سر می‌برد. دکتر فاطمه نوروزیان، درخصوص آخرین وضع این زن ۳۵ ساله بندرعباسی می‌گوید: «به دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان همه روند درمان این زن به‌طور منظم بررسی می‌شود. درحال حاضر در وضع بهبودی به‌سر می‌برد. او دچار سوختگی ۱۷‌درصد از ناحیه دست و قفسه سینه شده بود و حالا تحت درمان و نظارت است. امیدواریم با ادامه همین روند، هفته آینده از بیمارستان ترخیص شود.»

دیوارکشی غیرقانونی

حالا شهرداری پیگیر این ماجرا شده است. عوامل شهرداری با عیادت از مادر آسیب‌دیده همه هزینه‌های درمان او را تقبل کرده است. شهرداری اما این برخورد را قانونی اعلام کرد و توضیحاتی دراین‌باره داد.

اسماعیل موحدی‌نژاد معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس درباره این ماجرا توضیح داد:   «ملک مورد نظر در محله ۲۲ بهمن، در محدوده بلوار ثارالله، جزو اراضی دولتی بود و در مسیر سیلاب قرار گرفته بود که طی اقدام قانونی، رفع تصرف شده است. چهارشنبه گذشته یعنی روز ۲۸ آبان‌ماه، براساس اعلام مردمی به سامانه ۱۳۷ شهرداری بندرعباس، گزارشی مبنی بر تصرف اراضی موردنظر دریافت شد. به دنبال آن، مجموعه مدیریت تخلفات شهرداری بندرعباس موضوع را پیگیری کرد. براساس بررسی‌های صورت گرفته، یک قطعه زمین توسط فردی تصرف و دیوارکشی انجام شده بود. پس از رسیدگی‌های بعدی، مشخص شد این اراضی با کاربری فضای سبز متعلق به راه‌وشهرسازی است. طی هماهنگی مدیریت تخلفات شهرداری بندرعباس و یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی راه‌وشهرسازی، بر حسب وظیفه قانونی چهار دیواری مورد نظر تخریب شد. البته این اراضی هنوز از سوی راه‌وشهرسازی به شهرداری تحویل نشده است.»

براساس بررسی‌های صورت گرفته، یک قطعه زمین توسط فردی تصرف و دیوارکشی انجام شده بود. پس از رسیدگی‌های بعدی، مشخص شد این اراضی با کاربری فضای سبز متعلق به راه‌وشهرسازی است. طی هماهنگی مدیریت تخلفات شهرداری بندرعباس و یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی راه‌وشهرسازی، بر حسب وظیفه قانونی چهار دیواری مورد نظر تخریب شد.

برخورد، قانونی بوده است

او در ادامه توضیحاتش می‌گوید: «اقدام غیرقانونی در این مورد صورت گرفته است. همچنین اراضی تصرف شده در مسیر رودخانه و محل روانه شدن آب‌های سطحی بوده است. در صورت عدم رسیدگی، با اولین بارندگی مشکلات جانی و مالی قابل توجهی رقم می‌زد. تأکید شهرداری در تخریب این ملک، حفاظت از جان شهروندان و حفظ اراضی دولتی بوده است.»

این مقام مسئول همچنین درخصوص اقدام به خودسوزی فرد متصرف، گفت: «شهرداری بندرعباس هزینه‌های درمان این شهروند را متقبل شده است.»

قانون را به شیوه صحیح اعمال کنید

بازرس کل استان هرمزگان اما به‌شدت از این ماجرای دلخراش انتقاد کرد. او از شهرداری خواست تا در این زمینه پاسخگو باشد. رضا مختاری دراین‌باره می‌گوید: «به محض اطلاع از موضوع، بازرسی کل استان هرمزگان به صورت قاطعانه و سریع، به قضیه ورود کرد. این سازمان با فراخواندن شبانه شهردار و عوامل دخیل در این تخریب برای پاسخگویی، ضمن تذکر شدید به عوامل موضوع دستور رفع مشکل را به قید فوریت صادر کرد. در این خصوص با عوامل و مقصران موضوع بدون اغماض برخورد قانونی خواهیم داشت.»

او همچنین ضمن ابراز ناراحتی از این اتفاق که باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی شده است، ادامه داد: «این پرونده به صورت ویژه در دست بررسی است. تا حصول نتیجه به‌طور جدی و مستمر پیگیری خواهد شد. درست است که تصرف اراضی ملی به صورت غیرقانونی مجاز نیست و امری غیرقانونی است، اما باید به نوعی مناسب به دور از حادث شدن این‌گونه مسائل، قانون را به شیوه صحیح و درست اعمال کرد.»

تحویل خانه به مصدوم و خانواده‌اش

این درحالی است که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس نیز از تشکیل پرونده در این رابطه خبر داد. قهرمانی در این‌باره گفت: «پرونده قضائی برای متخلفان تشکیل و چگونگی رویداد در دست بررسی است. همچنین به سازمان‌های حمایتی هم دستور قضائی داده شده است که به این خانواده کمک فوری شود. همچنین به شخص مصدوم و خانواده‌اش از طرف بهزیستی خانه‌ای تحویل داده شد. در این زمینه دستوراتی داده شده است که باید در ۲۴ ساعت بررسی و اقدام شود. این دستورات شامل احضار همه عوامل دخیل در تخریب و بررسی شکایت مادر مصدوم شده است. در صورت تمایل معرفی به پزشکی قانونی، تحقیق درخصوص نقض حقوق شهروندی از طرف نیروهای شهرداری و رایگان شدن همه خدمات بیمارستانی برای این مصدوم است.»

پرونده قضائی برای متخلفان تشکیل و چگونگی رویداد در دست بررسی است. همچنین به سازمان‌های حمایتی هم دستور قضائی داده شده است که به این خانواده کمک فوری شود. همچنین به شخص مصدوم و خانواده‌اش از طرف بهزیستی خانه‌ای تحویل داده شد.

دستور تخریب از طرف مقامات قضائی صادر نشده بود

در پی انتشار تصاویر و فیلم این اتفاق هولناک در فضای مجازی علی صالحی، رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان نیز در این رابطه واکنش نشان داد. او ضمن عیادت از این زن دستورات لازم را جهت رفع هرچه سریع‌تر مشکلات وی صادر کرد.

علی صالحی دراین‌باره گفت: «پیگیری‌های لازم از طریق دستگاه‌های حمایتی صورت گرفته است. مقرر شده علاوه بر اعطای تسهیلات از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) و تأمین بخشی از هزینه‌های ساخت منزل، اداره کل بهزیستی استان نیز طی ۴۸ ساعت آینده نسبت به رهن یک خانه جهت استقرار خانواده این مادر اقدام کند. علاوه بر موارد فوق از طریق خیرین و دستگاه‌های حمایتی موضوع اختصاص زمین و ساخت منزل مسکونی در شأن این خانواده، در دستور کار قرار گرفته است. با همکاری مسئولان بیمارستان پیامبر اعظم(ص) همه هزینه‌های درمانی تا حصول بهبودی کامل به صورت رایگان به او ارایه خواهد شد. در اولین لحظات پس از این اتفاق بررسی‌های لازم در دستور کار دستگاه قضائی استان هرمزگان قرار گرفت. پس از بررسی جزییات حادثه مشخص شد، دستور تخریب سرپناه این زن از طرف مقامات قضائی صادر نشده است. بنابراین با متخلفان و ناقضان حقوق شهروندی بدون هیچ اغماضی برخورد خواهد شد.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. سیده سکینه عمرانی می‌گوید

    سلام علیکم
    چرا باید بعد از اقدامات خطرناکی نظیر خودسوزی و .. مسولین به فکر رسیدگی به امور محرومان بیفتند، خانه اجاره کنند، به عیادت بروند و…. نمیشد این آقایان قبل از این جنجالها سری به محلات محروم میزدند و نحوه صحیح مدیریت مشکل را بررسی میکردند؟
    این گونه اقدامات، این تفکر را در جامعه تقویت میکند و در سایر موارد هم رفتارهای آسیب به خود تکرار خواهد شد.
    بسیاری از این بندگان خدا حتی نمیدانند که میتوانند به نهادهای حمایتی مراجعه نمایند
    کاش کمی به سیره و روش بزرگان دینمان پایبند بودیم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.