جوشکاری مرگبار در اورهال پتروشیمی خارک

2 کارگر در حادثه آتشین جزیره جان باختند

جوشکاری در قسمت اورهال پتروشیمی خارک حادثه‌ساز شد. دو کارگر جان باختند یکی بر اثر ضربه مغزی و دیگری به دلیل شدت سوختگی. در این میان 4 مرد دیگر هم مصدوم شدند. این نخستین باری نیست که پتروشیمی خارک حادثه‌ساز شده است. سال 89  هم 4 کارگر در آتش‌سوزي انفجار بويلر مرکزي واحد قديم مجتمع پتروشيمي خارک جان خود را از دست دادند. 7 مرد هم مصدوم شدند.

15 دقیقه آتشین

عصر پنجشنبه بود که خبر انفجار قسمتی از پتروشیمی روی خط خبرگزاری‌ها قرار گرفت. با مخابره شدن این گزارش به نیروهای آتش‌نشان، تیم‌های امداد و نجات به سرعت خود را به محل آتش رساندند. اطفای حریق کلید خورد و ماموران توانستند آتشی را که ساعت 17 پنجشنبه آغاز شده بود را در مدت 15 دقیقه خاموش کنند.

مرگ دو کارگر

در این حادثه پنج کارگر مصدوم شدند.  در میان مجروحان کارگری بود که پس از انفجار ی از ارتفاع به پایین پرتاب شده بود. او نخستین مصدومی بود که دقایقی پس از انتقال به بیمارستان  صنعت نفت خارک  به دلیل ضربه مغزی جانش را از دست داد. با اعلام این حادثه قرار شد بالگرد شرکت نفت، حادثه‌دیدگان را به مراکز درمانی اعزام کند. اما تاریکی هوا  و فاصله زیاد محل فرود بالگرد تا بیمارستان گناوه، مانع شد. به همین خاطر  تصمیم بر این شد که مجروحان با شناور ناجی اعزام شوند.

سه مصدوم به بیمارستان سوانح و سوختگی و یک نفر هم به بیمارستان امیرالمومنین(ع) انتقال یافت.  شدت سوختگی زیاد بود، اما این پایان حادثه انفجار پتروشیمی نبود. مجروحان تحت درمان قرار گرفتند و معالجات پزشکی آغاز شد. 19 ساعت از حادثه می‌گذشتکه  یکی دیگر از مصدومان  هم با صد‌درصد سوختگی روی تخت بیمارستان جان باخت.

اما پیش از مرگ کارگر دوم حادثه پتروشیمی،  صبح جمعه  3 مصدوم دیگر حادثه با توجه به اینکه سوختگی‌شان  4‌درصد بود ترخیص شدند.  این در حالی است که هنوز یکی از مصدومان با سوختگی 30‌درصدی، در بیمارستان تحت مداوا قرار دارد.

انفجار در دومین روز تعمیرات

این انفجار درحالی رخ داد که پتروشیمی خارک درحال تعمیرات سالانه بود. تعمیراتی که به‌طور معمول ۱۵ روز طول می‌کشد. این حادثه در دومین روز از این تعمیرات، رخ داد.

علت حادثه

حادثه‌ای که گفته می‌شود به دلیل جوشکاری بر اثر انتشار گاز در فضا، رخ داده است. ابراهیمی، بخشدار ویژه خارک دراین‌باره می‌گوید: « مخازنی کوچک در پتروشیمی وجود دارد که مواد پتروشیمی به صورت روزانه در آن نگهداری و پس از کیفیت‌سنجی  این مواد به مخازن بزرگ فرستاده می‌شود.»

او بیان کرد: «از مایعی به نام لیونل برای شست‌وشوی این مخازن کوچک استفاده می‌شود که مقداری از این مایع وارد کانال آب شده بود که هنگام جوشکاری دچار اشتعال شد و این حادثه رخ داد.»

بخشدار  ویژه خارک با اعلام جزییات حادثه گفت: « در حادثه آتش‌سوزی مجتمع پتروشیمی خارک به این مجتمع خسارتی وارد نشد و تنها یک مخزن خالی دچار آتش‌سوزی و مهار شد.»

پرونده آتش‌سوزی روی میز دستگاه قضا

رئیس دادگستری خارک دراین‌باره  گفت: «درپی حریق  یکی از کارخانه‌های پتروشیمی جزیره خارک بلافاصله دستگاه قضائی جهت بررسی موضوع و دستورات به قضیه ورود کرد.»

دستورات قضائی برای تشکیل پرونده انجام شده است و جهت بررسی دقیق‌تر علت وقوع حادثه، کارشناس و بازرسان مربوطه به محل اعزام خواهند شد.

او می‌گوید: « این موضوع  به دقت بررسی خواهد شد و در صورت احراز هرگونه تقصیر یا سهل‌انگاری از ناحیه شخص یا اشخاصی در بروز حادثه یاد شده، مسببان تحت تعقیب کیفری قرار خواهند گرفت.

یک حادثه قدیمی و مشابه

دوم مرداد ماه ‌سال 89 هم حادثه‌ای مشابه در واحد قديم مجتمع پتروشيمي جزيره خارک رقم خورد. در این آتش‌سوزی اما 4 کارگر جان باختند. هفت کارگر هم به دلیل گرما‌زدگي و گازگرفتگي در بيمارستان بستري شدند. علت اين آتش‌سوزي  هم انفجار بويلر مرکزي واحد قديم مجتمع پتروشيمي خارک اعلام شد.

پتروشیمی خارک در جزیره خارک

مجتمع پتروشیمی خارک دو واحد دارد که واحد تولید پروپان و بوتان مایع، گوگرد و نفتا ‌سال ۱۳۴۸ راه‌اندازی شده و واحد تولید متانول از ‌سال ۱۳۷۸ کار خود را شروع کرده است.

این مجتمع سالانه ۶۶۰‌هزار تن متانول، ۱۷۰‌هزار تن گوگرد، ۱۱۵‌هزار تن پروپان، ۱۲۰‌هزار تن بوتان مایع و ۷۰‌هزار تن نفتا یا گسولین تولید و صادر می‌کند.

جزیره خارک  در ۵۷ کیلومتری بوشهر واقع شده است و بیش از ۹۰‌درصد نفت کشور از این جزیره صادر می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.