هر ۱۷ ثانیه یک اروپایی قربانی کرونا می‌شود

هشدار سازمان جهانی بهداشت؛ منتظر کریسمس متفاوت باشید

با اقدامات سختگیرانه‌تری که دولت‌ها در پیش گرفته‌اند، ابتلا موارد هفتگی جدید را از بیش از دومیلیون در هفته گذشته، به 1.8 میلیون در هفته جاری رسانده است: «این یک نشانه کوچک است، با این وجود یک نشانه مثبت تلقی می‌شود.»

راضیه زرگری، شهروندآنلاین: سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به منحنی صعودی مرگ‌ومیر بر اثر بیماری کرونا در اروپا هشدار داده است. مدیر منطقه‌ای این سازمان می‌گوید: «در دو هفته گذشته شمار قربانیان این بیماری در اروپا ۱۸درصد افزایش داشته و هر ۱۷ ثانیه یک اروپایی قربانی کرونا می‌شود .»

هانس کلوگه، مدیر بخش اروپای سازمان بهداشت جهانی روز (پنجشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین در کپنهاگ خبر از افزایش ۱۸درصدی تلفات کووید-۱۹ در  مدت دو هفته در حوزه اروپا داد. به گفته او ۲۹هزار نفر در هفته گذشته در اروپا جان باخته‌اند که معنایش مرگ یک نفر در هر ۱۷ثانیه بر اثر دچارشدن به این بیماری است.

فرانسه پیش از سایر کشورها از مرز دو میلیون آمار ابتلا به کرونا گذشته و از هنگام شیوع کرونا بیش از ۴۷ هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت و درمان ایتالیا روز چهارشنبه بیست‌وهشتم آبان از ۳۴ هزار و ۲۸۳ مورد جدید ابتلا به کرونا در مدت یک روز خبر داد و همچنین ۷۵۳ نفر در یک روز اخیر در ایتالیا جان باخته‌اند.

به گزارش زوم نیوز، همچنین لوتار ویلر، رئیس مؤسسه پژوهشی روبرت کخ در آلمان مجددا مردم را به رعایت مقررات کرونا فراخواند. او می‌گوید: «هنوز اوج این بیماری را پشت سر نگذاشته‌ایم و با افزایش عده بیماران ممکن است ظرفیت بیمارستان‌ها پر شود. به همین دلیل نیز باید از ابتلای بیشتر شهروندان به کرونا جلوگیری شود.»

فرانسه پیش از سایر کشورها از مرز دو میلیون آمار ابتلا به کرونا گذشته و از هنگام شیوع کرونا بیش از ۴۷ هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

درگیری کامل سیستم‌های بهداشتی

به گفته کلوگه بیش از 80درصد کشورها نرخ 14 روزه ابتلای این روزها را با ابتلای  100نفر از هر 100 هزار نفر گزارش کردند؛ رقمی که نزدیک به یک‌سوم بالاترین نرخ ابتلا یعنی بیش از 700 نفر مبتلا در هر 100 هزار نفر  را ثبت می‌کند: «در نتیجه، ما شاهد افزایش سیگنال‌های مرتبط با درگیری همه‌جانبه سیستم‌های بهداشتی هستیم.» او خاطرنشان می‌کند كه بخش‌های مراقبت ویژه در فرانسه 10 روز  است که با ظرفیت 95درصد و در سوییس با ظرفیت كامل فعالیت می‌کنند.

کلوگه می‌گوید با اقدامات سختگیرانه‌تری که دولت‌ها در پیش گرفته‌اند، ابتلا موارد هفتگی جدید را از بیش از 2 میلیون در هفته گذشته، به 1.8 میلیون در هفته جاری رسانده است: «این یک نشانه کوچک است، با این وجود یک نشانه مثبت تلقی می‌شود.»

به گفته  مدیر بخش اروپای سازمان بهداشت جهانی اخبار اخیر در مورد کارایی واکسن Covid-19 و پیشرفت‌های اخیر در آزمایش‌های سریع تشخیصی یا آنتی ژن نیز «یک امید بزرگ در جنگ علیه این ویروس» تلقی می‌شود.

WHO هنوز معتقد است كه قرنطینه شدید باید به دلیل «خسارت‌های پیامدی قابل توجه» از جمله مشکلات بهداشت روانی، سوءمصرف مواد و خشونت خانگی، آخرین چاره باشد و اگر استفاده از ماسک به 95درصد برسد، نیازی به قفل نیست. با این حال، تجربه این ماه‌ها نشان داده است هنگامی که قرنطینه‌ها و محدودیت‌های شدید یکباره برداشته شدند، تأثیرات منفی را نیز شاهد بودیم و اغلب کشورها مجبور به استفاده مجدد از اقدامات سختگیرانه شدند.

کلوگه می‌گوید با اقدامات سختگیرانه‌تری که دولت‌ها در پیش گرفته‌اند، ابتلا موارد هفتگی جدید را از بیش از 2 میلیون در هفته گذشته، به 1.8میلیون در هفته جاری رسانده است: «این یک نشانه کوچک است، با این وجود یک نشانه مثبت تلقی می‌شود.»

منتظر کریسمس متفاوت باشید

کلوگه تأکید می‌کند باز نگه‌داشتن مدارس بسیار مهم است: «کودکان محرک اصلی انتقال محسوب نمی‌شوند و به همین ترتیب، تعطیلی مدارس به عنوان اقدامی موثر برای کنترل Covid-19 در نظر گرفته نمی‌شود.»

او از کشورهایی که قصد تعطیلی مدارس را دارند خواست تا اثرات نامطلوب را از نظر نتایج آموزشی و بهزیستی ذهنی و اجتماعی در نظر بگیرند و حداقل از کودکان در شرایط آسیب‌پذیر و با نیازهای ویژه حمایت کامل کنند.

کلوگه با نگاه به آینده عنوان می‌کند که قطعا کریسمس متفاوت خواهد بود: «اما این بدان معنا نیست که سال نو نمی‌تواند مبارک باشد. می‌توان راه‌حل‌های برگزاری مراسم آنلاین مشابه در ماه‌های گذشته را  نیز برای کریسمس پیاده کرد.»

اروپا ۶ ماه دشوار پیش‌رو دارد

سازمان جهانی بهداشت همچنین هشدار داده است اروپا که یک بار دیگر در مرکز بحران همه‌گیری کووید-۱۹ قرار گرفته، 6 ماه دشوار را در پیش‌رو دارد. هانس کلوگه تأکید کرده که با برقراری دوباره مقررات قرنطینه آمار ابتلا رو به کاهش است.

با سرعت گرفتن موج دوم همه‌گیری در ماه اکتبر، اغلب کشورهای اروپایی تدابیر سختگیرانه‌ای را برای مقابله با گسترش ویروس ازسرگرفته‌اند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت تاکنون ۱۵میلیون و ۷۳۸ هزار و ۱۷۹ نفر در اروپا به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و بیش از ۳۵۴ هزار نفر جان‌شان را از دست داده‌اند.

بخش عمده‌ای از این مبتلایان در کشورهای بریتانیا، روسیه، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آلمان هستند. در اروپا، بریتانیا با بیش از ۵۳هزار قربانی بالاترین نرخ مرگ‌ومیر را دارد.

کلوگه با نگاه به آینده عنوان می‌کند که قطعا کریسمس متفاوت خواهد بود: «اما این بدان‌معنا نیست که سال نو نمی‌تواند مبارک باشد. می‌توان راه‌حل‌های برگزاری مراسم آنلاین مشابه در ماه‌های گذشته را  نیز برای کریسمس پیاده کرد.»

گفتنی است  فرانسه در دومین دور قرنطینه کرونایی قرار دارد و وزیر بهداشت این کشور می‌گوید متوجه است که در آستانه کریسمس این همه‌گیری، سلامت روانی مردم را به خطر انداخته است.

در ایتالیا آمار مرگ‌ومیر نسبت به ماه اکتبر دو برابر شده است و ژوزپه کنته، نخست‌وزیر کشور هشدار داده که کریسمس امسال با همیشه متفاوت خواهد بود.

همچنین دانشمندانی که به دولت انگلیس مشاوره می‌دهند، نگرانی مشابهی را مطرح کرده‌ و گفته‌اند که رفت‌وآمد خانواده‌ها به ویژه برای افراد سالمند، خطر بالقوه زیادی دارد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.