رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد: ۸۰ درصد خودروها و وسایل نقلیه کشور مصرف استاندارد نداشته و بیش از حد استاندارد متعارف در دنیا سوخت مصرف میکنند.
به گزارش شهروند آنلاین،سردار سید تیمور حسینی در گفتوگو با ایرنا مبنی بر ملاحظات پلیس راهور درباره ناترازی سوخت اظهار داشت: بخش قابل توجهی از ناترازی سوخت به دلیل خودروهای بیکیفیت و یا با کیفیت پایینتر از استانداردهای روز دنیا است.
او با بیان اینکه همچنین بخش دیگری از ناترازی سوخت مربوط به خودروهایی با موتورهای پرمصرف نسبت به توان خروجی است، افزود: ناترازی سوخت به خصوص در بخش بنزین و گازوئیل ناشی از مصرف بیرویه و غیراستاندارد وسایل نقلیه است.
رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد وسایل نقلیه فعال کشور مصرف بیرویه سوخت دارند که خارج از استاندارد تعریف شده جهانی است.
سردار حسینی درباره راهکار برونرفت از این چالش توضیح داد: چند سالی است که تاکید و اعلام شده که باید خودروهای کممصرف وارد کشور شود اما هنوز این هدف محقق نشده است.
او همچنین با اشاره به اینکه محدودیتهای اعمال شده بر واردات خودروهای خارجی کاملاً بیقواره و نامتعارف است، گفت: این محدودیتها باید برای خودروهای باکیفیت خارجی برداشته شود.
سردار حسینی معتقد است: محدودیتهایی همچون حجم موتور و سقف قیمتی نامتعارف و توجیهناپذیر است و این محدودیتها کشور و مردم را از بهرهمندی خودروهای روز و باکیفیت محروم کرده است.
به گزارش ایرنا، موضوع مصرف بی رویه سوخت از معضلات اصلی بخش انرژی کشور است که طی چند دهه اخیر گریبان جامعه را گرفته است. این مساله نه تنها پیش زمینه اصلی آلودگی هوا محسوب میشود، بلکه در بخش یارانه سوخت نیز هزینه سنگینی را به دولت، مردم و در مجموع کشور تحمیل کرده است.
بنابر گزارش رسمی پلیس، حدود ۹۰ درصد موتورسیکلتها، ۴۰ درصد خودروهای سواری و ۷۰ درصد ناوگان سنگین حمل و نقل و اتوبوسی از سن فرسودگی عبور کرده و ضرورت دارد از جادههای کشور خارج و غیرفعال شوند.
این درحالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان تعدادی از خودروهای تولید داخل نیز مصرف غیر استاندارد داشته و با سنجش کیفیت کنونی جهانی مطابقت ندارد. موضوعی که سال گذشته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی آن را تایید کرده است.
با توجه به حجم گسترده خودروهای فرسوده ، کیفیت پایین موتورهای محرک ساخت داخل وسایل نقلیه و روند کُند اسقاط و جایگزینی آنها، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند بهترین راهکار واردات خودرو و پاسخگویی سریع به نیازهای داخلی از طریق واردات وسایل نقلیه با استانداردهای روز دنیا است.
در حالی واردات وسایل نقلیه کممصرف راهکار اغلب کارشناسان است که به اعتقاد پلیس قوانین موجود برای وارد کنندگان عملاً به بزرگترین مانع آن تبدیل شده است.
اصلاح و بازنگری قوانین واردات خودرو از مهمترین مطالبات پلیس، مردم، کارشناسان و همچنین مسئولان محیط زیستی کشور است که آن را راهکار دستیافتنی برای جلوگیری از آلودگی هوا میدانند./