بهره‌برداری از راه‌آهن میانه – اردبیل تا شهریور ۱۴۰۴

پروژه راه‌آهن میانه – اردبیل پس از ۲۰ سال انتظار، به گفته وزیر راه و شهرسازی، فاز نخست آن تا شهریور ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه نقش مهمی در اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی این منطقه ایفا خواهد کرد.

به گزارش شهروندآنلاین، پروژه راه‌آهن میانه – اردبیل، که یکی از طرح‌های کلیدی حمل‌ونقل کشور است پس از حدود ۲۰ سال انتظار، طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، فاز نخست آن تا شهریور ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه بخشی از طرح بزرگ‌تر راه‌آهن میانه – اردبیل – پارس‌آباد است که با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی این منطقه طراحی شد.

بهره‌برداری از راه‌آهن میانه – اردبیل تا شهریور ۱۴۰۴

پروژه راه‌آهن میانه-اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر از ایستگاه زاویه در مسیر راه‌آهن میانه – تبریز آغاز شد. که با عبور از شهرستان کوثر به اردبیل می‌رسد. این مسیر که گامی مهم در تحقق ترابری سبز و حفظ محیط زیست شناخته می‌شود، اهداف متعددی دارد. از جمله: اتصال اردبیل به شبکه ریلی کشور، تسهیل حمل مواد اولیه کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی، کاهش مصرف سوخت و استهلاک ناوگان جاده‌ای، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای، توسعه اقتصادی، صنعتی و گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار و کاهش محرومیت در مناطق کمتر توسعه‌یافته.

  • مشخصات فنی راه‌آهن میانه – اردبیل

    این پروژه از نظر فنی با طراحی ویژه‌ای اجرا شد. راه‌آهن میانه – اردبیل با سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری، ظرفیت جابه‌جایی سالانه ۶۰۰ هزار مسافر و ۲.۵ میلیون تن بار را در مراحل اولیه بهره‌برداری دارد. پیش‌بینی می‌شود این ظرفیت در سال بیستم بهره‌برداری به ۱.۵ میلیون مسافر و چهار میلیون تن بار افزایش یابد.

    این راه‌آهن شامل هفت ایستگاه است که چهار ایستگاه مسافری و سه ایستگاه پشتیبانی را در بر می‌گیرد. این پروژه، با عبور از ۴۰ درصد مسیر تپه ماهوری، ۴۰ درصد دشت و ۲۰ درصد مسیر کوهستانی، پیچیدگی‌های فنی بالایی دارد.

    در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی از این پروژه، اعلام شد که برای تکمیل ایستگاه راه‌آهن اردبیل، ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار و برای سه ایستگاه دیگر ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است. همچنین تجهیز ساختمان‌های پشتیبانی و صنعتی مرتبط با واگن‌ها و لکوموتیوها از اولویت‌های اجرایی این پروژه است.

    پیشرفت ساخت راه‌آهن و زمان‌بندی بهره‌برداری

    عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، اعلام کرد که اتمام این پروژه نیازمند ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است. از این میزان، هزار میلیارد تومان معوقات پیمانکاران است. وی تاکید کرد که در صورت تامین اعتبار، فاز نخست این پروژه تا شهریور ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

    با بهره‌برداری از راه‌آهن میانه – اردبیل، نه تنها دسترسی استان اردبیل به شبکه ریلی کشور تسهیل می‌شود، بلکه این پروژه با کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، افزایش ایمنی و توسعه اقتصادی و گردشگری، گامی بزرگ در جهت توسعه پایدار و کاهش محرومیت در این منطقه خواهد بود.

    مزایای زیست‌محیطی

    این مسیر ریلی، به عنوان یکی از پروژه‌های ترابری سبز، نقش مهمی در کاهش آلودگی زیست‌محیطی و مصرف سوخت ایفا خواهد کرد. کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای و تصادفات جاده‌ای از دیگر مزایای زیست‌محیطی این پروژه است.

    این پروژه با سرعت طراحی بالا و ظرفیت حمل مسافر و بار، یکی از پروژه‌های مهم زیرساختی کشور محسوب می‌شود و با ویژگی‌های فنی منحصربه‌فرد خود، نقش مهمی در افزایش ایمنی و بهره‌وری حمل‌ونقل ریلی ایفا خواهد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.