سینمای ٣٣ میلیون نفری ایران!
«شهروند» گزارش میدهد؛ رکورد مخاطبان ربع قرن اخیر سینمای ایران شکسته شد
[ شهروند ] … و بالاخره بعد از بیستوچهار سال تعداد مخاطبان سالانه سینمای ایران از مرز ٣٣ میلیون نفر رد شد- تا سینمای ۱۴۰۳ رکورد بیشترین میزان تماشاگر را از سال ۱۳۷۹ تاکنون به نام خود به ثبت رسانده باشد. در واقع آمار دقیق تماشاگران سالانه سینمای ١٤٠٣ از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب بوده- که چنین آمار و ارقامی را میتوان بهترین عملکرد در این حوزه قلمداد کرد. این در حالی است که تا پیش از این، آمار بیشترین تعداد مخاطب در ٢٤ سال گذشته در اختیار سینمای ۱۳۷۹ بود که در آن سال، حدود ۳۳ میلیون نفر به سینما رفته بودند. نکته جالب اینکه آمار مخاطبان سال ۱۳۷۸ نیز ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر ثبت شده است- که این آمار نیز قطعا تا قبل از آغاز اکران نوروزی سینماها (۸ اسفند) شکسته خواهد شد. این یعنی سینمای ١٤٠٣ در روزهای ابتدایی اسفند موفق به ثبت بیشترین میزان مخاطب طی ۲۷ سال اخیر خواهد شد…
رکورد بعد از کرونا
روز گذشته سینمای ایران درحالی تعداد مخاطبان خود را از ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب فراتر برد که این آمار برای سال گذشته، ۲۸ میلیون و ۲۶۰ هزار مخاطب بود- که به این معنی است که جذب مخاطبان سینمای ۱۴۰۳ تا امروز حدود ۱۸ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. البته ذکر این نکته نیز ضروری به نظر میرسد که این رکوردشکنی به رغم تعطیلات مناسبتی بیشتر امسال حاصل آمده است- که از این منظر میتوان گفت تعطیلات امسال سینماها در مقایسه با سال گذشته حداقل ۲ هفته بیشتر بود که این خود مانعی بزرگ و توقفی نسبی در روند استقبال از سالنهای تاریک را رقم زد.
درباره تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱ نیز میتوان گفت که دو سال پیش حدود ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر پای گیشه رفته بودند. این آمار برای سال ۱۴۰۰ نیز هفت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شده بود- که همه اینها به این معنی است که در چهار سال گذشته، هر چه از نقطه اوج کرونا دورتر شدهایم، تعداد مخاطبان سینما سال به سال فزونی بیشتری گرفته است.
رکورد ربع قرنی
رکورد ٣٣ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب سینمای امسال را تبدیل به پرمخاطبترین سال سینمای ایران در ٢٤ سال گذشته کرده است. این یعنی امسال بعد از بیستوچهار سال تعداد مخاطبان سالانه سینمای ایران از سال ۱۳۷۹ تاکنون از مرز ٣٣ میلیون نفر رد شده- تا سینمای ۱۴۰۳ رکورد بیشترین میزان تماشاگر را از سال ۱۳۷۹ تاکنون به نام خود به ثبت رسانده باشد. نکته جالب اینکه آمار مخاطبان سال ۱۳۷۸ نیز ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر ثبت شده- که این نیز قطعا تا یکی دو هفته دیگر- که اکران نوروزی سینماها آغاز خواهد شد- قابل دسترسی است و با توجه به آمار ٣١ ذمیلیون نفری مخاطبان سال ١٣٧٧ به نظر میرسد رکورد امسال بیش از ربع قرن اخیر را در اختیار سینمای سال ١٤٠٣ قرار خواهد داد.
رکوردهای جدید؟!
با این حال رسیدن به رکورد ثبتشده در سال ١٣٧٦ با اما و اگرهای زیادی مواجه است. اگر این موضوع را در نظر آوریم که میزان مخاطبان سال ۱۳۷۶ حدود ٤٠ میلیون نفر بوده؛ طبیعی است که رویاپردازی سینمای ایران برای رسیدن به چنین آماری در فاصلهای اندک تا پایان سال در بهترین شرایط سنگی بزرگ برای نزدن قلمداد میتواند شود. در واقع در این که امسال سینمای ایران در رسیدن به آمار ٤٠ میلیون مخاطب ناموفق و ناتوان خواهد ماند، تردیدی نیست. با این حال شماری از مدیران- و حتی کارشناسان سینمایی بر این باورند که طبق برآوردهای موجود سینمای ایران در سال ۱۴۰۴ خواهد توانست از این مرز عبور کرده و یک رکورد چشمگیر را به نام خود به ثبت رساند!
اما اینکه چه رویدادها و روندهایی رسیدن به چشمانداز مخاطب ٤٠ میلیون نفری را قابل دسترسی جلوه میدهد، بسیاری از مدیران و کارشناسان گسترش ناوگان سینمایی در شهرهای مختلف کشور را یکی از اصلیترین عوامل این امیدواری میدانند. در حقیقت این عامل در کنار زمینهچینیهایی که در زمان جشنواره در حوزه ایجاد تنوع و تعدد تولیدات مشاهده شد، رکوردشکنی سینمای ١٤٠٤ را سهلتر از هر زمان دیگری کرده است. به خصوص که گسترش ناوگان سینمایی هم تعداد سالنهای سینما را در نقاط مختلف کشور بیشتر از همیشه کرده و هم اینکه زمینهچینیهای صورت گرفته در زمینه تنوع تولیدات سینمایی- که نمونهاش را در اکران نوروزی میتوان دید- فیلمهای اجتماعی، کمدی، کودک و دیگر ژانرهای محبوب بیشماری را در دسترس قرار داده است. اینها همه یعنی چشماندازی امیدوارکننده برای سینمای ١٤٠٤ وجود دارد و سال آینده اتفاقهای خوبی برای سینمای ایران چه در زمینه رشد مخاطب و چه افزایش سرانه گیشه روی خواهد داد.
٥ فیلم ٧٠ درصد!
از مجموع مخاطبان ٣٣ میلیون نفری سینمای ١٤٠٣؛ درصد قابل توجهی مدیون و مرهون اکران پنج فیلم بالانشین جدول فروش سالانه بودند. در واقع با توجه به تعداد مخاطبان فیلمهای بالانشین جدول فروش- و این واقعیت که کمدی «۷۰سی» بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار مخاطب، «تگزاس ۳» بیش از ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار مخاطب، «زودپز» ۴ میلیون و ۵۰ هزار مخاطب، «تمساح خونی» ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار مخاطب و «مست عشق» نیز ۲ ملیون و ۱۰۰ هزار مخاطب پای گیشه سینماها جلب کرده بودند- میتوان گفت که بیش از هفتاد درصد مخاطبان سالانه امسال را پنج فیلم پرفروش سال جذب کردهاند و در این بین سهم پنجاهوپنج فیلم دیگری که روی پرده آمدهاند، در حدود سی درصد بوده است.
مخاطبان سالانه
در شرایطی که آمار مخاطبان سالانه سینمای ایران در سالهای اخیر حول و حوش ٣٠ میلیون نفر است؛ فراموش نباید کرد که این آمار در سال ٩٩، یعنی در اوج تهاجم کرونا به زیر یک میلیون نفر و به طور دقیقتر به ٧٠٠ هزار نفر سقوط کرده بود و این در حالی است که سینمای ایران یک سال پیش از آن یعنی در سال ۹۸ بیش از ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار مخاطب داشت. شمار مخاطبان سینمای ١٣٩٧ نیز ۲۸ میلیون و ۵۴۰ هزار نفر بود و یک سال پیش از آن نیز ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر.
با این حال در فاصله سالهای ٨٠ تا ٩٤ شاهد افت محسوسی در تعداد مخاطبان بودیم. در شرایطی که تعداد مخاطبان سینمای ایران در سال ١٣٧٩ در حدود سی میلیون نفر است و در سال ١٣٩٥ نیز حدود ٢٦ میلیون نفر؛ اما در فاصله این دو سال در بهترین شرایط تنها ١٣ تا ١٦ میلیون نفر در سالنهای سینما حضور یافتهاند و حتی در مواردی مانند سال ١٣٩٢ تعداد تماشاگران سالانه سینما کمتر از ٩ میلیون نفر نیز بوده است…
رکوردشکنی با طعم بهبود کیفیت
به گزارش ایرنا؛ اینکه سینما بتواند تا پایان امسال، رکورد مخاطبان ۲۷ساله سینما را بشکند، رخدادی قابلتوجه است؛ سینمای ۱۴۰۳ در شرایطی به این مهم دست مییابد که تعداد فیلمهای تاثیرگذار برای رقم خوردن چنین آماری، به بیش از ۱۰ عنوان میرسد، حال آنکه این اتفاق در رقم خوردن مخاطبان سال گذشته، تحتتاثیر فروش تنها ۲ فیلم بود. این امر نشان داد روند افزایش تعداد بازیگران موثر اتفاق مهمی است که ادامه آن برای سال آینده نیز کارآمد است.ایرادی که سال گذشته به کیفیت استقبال مخاطبان وارد میآمد، محدود بودن این استقبالها به تنها ۲ فیلم «فسیل» و «هتل» بود. امسال این تعداد فیلمها افزایش یافته و شاخص کیفی بر روی «تجمع فیلمهای کمدی در رقم خوردن این آمار» معطوف شده است. به نظر میرسد که حفظ تعدد فیلمهای تاثیرگذار در میزان مخاطبان و افزوده شدن گونههای دیگری از جمله اجتماعی و کودک بتواند سال پرفروشتر و پرمخاطبتری را برای سینمای فردا برنامهریزی کند.