آنتی‌بیوتیک کودکان را بیمار می‌کند؟

تحقیقات می‌گوید آلرژی، آسم و سایر بیماری‌ها در کودکان با مصرف آنتی‌بیوتیک مرتبط است

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد کودکان زیر دو سال که به آنان آنتی‌بیوتیک داده می‌شود به احتمال زیاد بیشتر در معرض بیماری هستند یا در آینده بیشتر بیمار می‌شوند.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: بر اساس تحقیق منتشرشده در مجموعه مقالات کلینیک Mayo، کودکانی که از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کردند بیشتر در معرض آسم، اگزما، تب یونجه، آلرژی غذایی، بیماری سلیاک، مشکلات مربوط به وزن و چاقی و اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی (ADHD) قرار داشتند.

این تحقیق دریافت که درمان‌های آنتی‌بیوتیکی زیر دوسال با مشاهده چندین بیماری در کودک همراه بوده است؛ بیماری‌هایی که بر اساس جنسیت و سن کودک، نوع دارو، دوز و تعداد دوزها متفاوت است.

ناتان لبراسور، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق در کلینیک Mayo گفت: «می‌خواهیم تأکید کنیم این مطالعه ارتباط و نه نسبت میان علت و معلول در این شرایط را نشان می‌دهد. این یافته‌ها فرصتی برای سامان‌‌دادن و هدف‌گراکردن تحقیقات آینده برای تعیین روش‌های مطمئن‌‌تر و ایمن‌تر در مورد زمان‌سنجی، دوز و انواع آنتی‌بیوتیک‌ها برای کودکان فراهم می‌کند.»

آنتی‌بیوتیک‌ها تمایزی بین باکتری‌های «خوب» و «بد» در دستگاه گوارش قائل نیستند؛ همه آنها را از بین می‌برند و روده را بدون توزیع مناسب میکروبیوم رها می‌کنند. بدن برای جذب مواد مغذی، تجزیه مواد غذایی در روده‌ و محافظت از کل سیستم هضم در برابر عوامل بیماری‌زا به باکتری‌های خاصی نیاز دارد

دوزهای بالاتر = بیماری‌های بیشتر

محققان داده‌های بیش از 14هزار و 500 کودک را که بخشی از پروژه اپیدمیولوژی روچستر هستند، تجزیه و تحلیل کردند؛ مطالعه‌ای طولانی‌مدت که سوابق پزشکی داوطلبان در مینه‌سوتا و ویسکانسین را تجزیه و تحلیل می‌کند. حدود 70درصد کودکان در این مطالعه حداقل یک‌بار آنتی‌بیوتیک و آن هم آنتی‌بیوتیک‌های چندگانه دریافت کرده بودند.

لبراسور و تیمش نوشتند: «در میان کودکانی که یک یا دو بار داروی تجویزشده دریافت کرده‌اند، فقط دختران به طرز قابل توجهی در معرض خطر بالای ابتلا به آسم و بیماری سلیاک قرار دارند، در مقایسه با سایر موارد.»

در مقابل، دریافت سه تا چهاربار داروی تجویزشده با بروز بالاتر آسم، درماتیت آتوپیک (التهاب‌های پوستی) و اضافه‌وزن در هر دو جنس؛ ADHD (اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی) و بیماری سلیاک در دختران و چاقی در پسران همراه بود.

این تحقیق دریافت که کودکان هر دو جنس که پنج ‌بار داروی تجویزشده یا بیشتر دریافت کرده‌اند خطر ابتلا به آسم، رینیت آلرژیک (التهاب، تورم یا تحریک قسمت داخلی بینی)، اضافه‌وزن، چاقی و ADHD به ‌طور چشمگیری در آنان بالاتر است. دختران بیشتر در معرض خطر بیماری سلیاک بودند.

این مطالعه نشان داد پنی‌سیلین، یکی از آنتی‌بیوتیک‌هایی که معمولا بسیار تجویز می‌شود، با افزایش خطر ابتلا به آسم و اضافه‌وزن در هر دو جنس و بیماری سلیاک و ADHD در دختران و چاقی در پسران مرتبط است. آنتی‌بیوتیک دیگری که معمولا تجویز می‌شود، سفالوسپورین است که بر اساس این مطالعه با بیشتر بیماری‌ها مرتبط بود؛ بخصوص اوتیسم و ​​آلرژی غذایی.

 پنی‌سیلین، یکی از آنتی‌بیوتیک‌هایی که معمولا بسیار تجویز می‌شود، با افزایش خطر ابتلا به آسم و اضافه‌وزن در کودکان از هر دو جنس، بیماری سلیاک و ADHD در دختران و چاقی در پسران مرتبط است. آنتی‌بیوتیک سفالوسپورین هم با بیشتر بیماری‌ها مرتبط است؛ بخصوص اوتیسم و ​​آلرژی غذایی

میکروبیوم و آنتی‌بیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌ها تمایزی بین باکتری‌های «خوب» و «بد» در دستگاه گوارش قائل نیستند؛ همه آنها را از بین می‌برند و روده را بدون توزیع مناسب میکروبیوم (گونه‌های مختلف باکتری و قارچ‌هایی که در یک همزیستی متعادل و در عین حال منحصربه‌فرد بخشی از مشخصات بیولوژیک ما را تشکیل‌ می‌دهند) رها می‌کنند.

ما برای جذب مواد مغذی، تجزیه مواد غذایی در روده‌ و محافظت از کل سیستم هضم در برابر عوامل بیماری‌زا به باکتری‌های خاصی نیاز داریم.

رشد سریع تحقیقات در مورد میکروبیوم نشان داده است که می‌تواند در همه چیز، از نحوه پاسخ به درمان دارویی گرفته تا مواد شیمیایی مغز و واکنش ایمنی، نقش داشته باشد.

دکتر جنیفر شو، پزشک متخصص اطفال و نویسنده کتاب «سلامت نوزاد و کودک» که در این مطالعه دخیل نبود، گفت: «به حداقل رساندن استفاده از آنتی‌بیوتیک می‌تواند برای جلوگیری از مقاومت آنتی‌بیوتیکی مفید باشد، اما بر اساس این مطالعه ممکن است نقشی در حفظ میکروبیوم داشته باشد. البته برای تأیید یا رد این یافته‌ها، مطالعات بیشتری لازم است.»

منبع: CNN

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.