رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: ایرلاینهای ایرانی بلیت یک کشور خارجی را به عنوان نمونه ۱۶۰ میلیون تومان به متقاضی میفروشند در صورتی که همان بلیت در ایرلاینهای خارجی ۴۰ تا ۵۰ میلیون و تقریبا یک سوم این مبلغ به فروش میرسد.
به گزارش شهروند آنلاین،حرمتالله رفیعی در گفتوگو با ایرنا در پاسخ به این پرسش که چرا ایرلاینهای ایرانی بلیتهای خارجی را گرانتر میفروشند، اظهار داشت: ایرلاینهای ایرانی در خارج از کشور نرخ بلیت را به دلار دریافت میکنند و اینگونه برای خارج کردن پول، مالیات نمیپردازند. اینگونه میلیونها دلار ارز از کشور خارج میشود و نرخ دلار افزایش مییابد؛ از سوی دیگر در حق مسافرانی که با پول رایج کشور بلیت خارجی خریداری میکنند اجحاف میشود چون باید یک بلیت را بیش از سه برابر گرانتر بخرند.
او افزود: چون رقابت بین ایرلاینها وجود ندارد، عرضه، کم و تقاضا زیاد است؛ شرکتهای هواپیمایی که بلیتهای خارجی عرضه میکنند از این شرایط سوء استفاده کرده و با بستن کلاس نرخهای متفاوت، بلیتها را به بالاترین نرخ و دیگر کلاسها را در خارج از کشور با ارز خارجی به مسافران عرضه میکنند. این سیاستگذاری تاراج بیتالمال است اگر مسائل را ریشهیابی کنید متوجه میشوید معاندین نظام چنین قوانینی را وضع و به مردم خیانت میکنند.
رفیعی ادامه داد: بعد از درگیریهای منطقه، پروازهای شرکت هواپیمایی لوفت هانزا به ایران چند ماه لغو شد و با کاهش ظرفیت ناوگان هوایی نرخ بلیتهای خارجی افزایش یافت اما به تازگی این شرکت به جمع شرکتهای هواپیمایی، ترکیش ایرلاین، امارات و قطر پیوست و با افزایش عرضه، به یکباره هر بلیت خارجی حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزانتر شد.
افزایش هزینههای سفر با انحصارطلبی ایرلاینها
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: در ایران ناوگان هوایی کم است. اگر روابط به گونهای مدیریت شود تا ایرلاینهای خارجی بتوانند به کشور بیایند نرخ بلیت ارزان میشود، ما راهکار ارائه دادیم و برای این کار راه قانونی وجود دارد اما غوغاسالاری ایرلاینها (انحصاری شدن) وجود دارد و آنها اجازه نمیدهند این اتفاق بیفتد و گوش شنوایی وجود ندارد.
رفیعی تاکید کرد: چون شرکتهای هواپیمایی در اختیار تعداد محدودی از افراد است حتی اگر عرضه به میزان مکفی باشد آنها بلیتها را محدود میکنند تا نرخها افزایش یابد.
او افزود: طبق قانون شرکتهای هواپیمایی باید عوارض خروج از کشور را بپردازند آنها هم عوارض را بر روی بلیت مسافران میکشند، از طرف دیگر مسافران باید عوارض خروج از کشور بدهند و هر مسافر ۱۰ یورو برای خروج از ایران به حساب فرودگاه واریز کند. اما مگر پول ما یورو است که چوب حراج به ارزش پول ملی میزنند با این زیادهخواهیها هزینه سفر بالا میرود.
به گفته او اگر گردشگران خارجی هم بخواهند به ایران بیابند با سختگیریهایی که میشود، علاوه بر اینکه سفر به ایران گران است آنها سرویسدهی را با دیگر کشورها مقایسه میکنند و از سفر به کشور پشیمان میشوند و کشورهای دیگری را برای مقاصد گردشگری انتخاب میکنند، بعد مسئولان با افتخار اعلام میکنند درآمد فرودگاهها نسبت به سال گذشته ۶ برابر افزایش یافته است که این افتخار ندارد چون ناشی از تورم است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تصریح کرد: در حضور رئیس جمهور، وزیر میراث فرهنگی و معاون اول رئیس جمهور گفتم شما نمیخواهید دست ما را بگیرید، پای ما را که گرفتید، رها کنید تا کار خود را انجام دهیم، نگاه به آمار و ارقامی که دوستان در دولت ارائه میدهند نداشته باشید، گردشگری چیزی نزدیک به صفر است. اگر کمیته حقیتیابی در نظر بگیرید متوجه میشوید از پنج هزار آژانس هواپیمایی دارای مجوز فقط ۵۰۰ آژانس مشغول فعالیت هستند.
رفیعی توضیح داد: ما موانع صنعت گردشگری را داد میزنیم و میگوییم این صنعت از رونق افتاده و به رکود رسیده و هزینههای سفر و اقامت در ایران گران است و نظارتی نیست./