صدمین سرویس کارکنان به پالایشگاه نرسید

۴ کشته در واژگونی هولناک اتوبوس در گردنه کوه سرخ

اتوبوس حامل کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان در کمربندی جدید شهرستان خمینی شهر_ نجف‌آباد واژگون شد. ۴ سرنشین این اتوبوس جان باختند و ۱۷ نفر مصدوم شدند.
این اتوبوس یکی از ۱۰۰ سرویس حامل کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان بود.

ساعت ۶ و ۱۰دقیقه بامداد یکشنبه این حادثه تلخ رقم خورد. پس از مخابره‌شدن گزارش مرگبار واژگونی اتوبوس، تیم‌های امدادی اورژانس، هلال‌احمر و آتش‌نشانی و تیم‌های راهداری و نیروهای انتظامی به محل حادثه اعزام شدند. زمین لغزنده بود و شرایط جوی مساعد نبود اما تیم‌های امدادرسان به سرعت وارد فاز نجات و کمک‌رسانی شدند.

 

حبس ۱۴ سرنشین اتوبوس

بررسی های اولیه محل حادثه نشان می‌داد ۴ سرنشین اتوبوس جان باختند. این درحالی بود که ۱۴ کارمند پالایشگاه اصفهان در میان آهن‌پار‌ه‌های اتوبوس حبس شده بودند.

نیروهای عملیاتی با استفاده از اهرم‌های نجات و با بریدن قسمت‌های فلزی اتوبوس گرفتارشدگان را نجات دادند. محبوس‌شدگان با ۱۲ آمبولانس به بیمارستان ۹ دی خمینی‌شهر و گلدیس شاهین‌شهر منتقل شدند.

اعزام ۳ تیم امدادگر هلال‌احمر

محمدباقر محمدی، معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر در این رابطه به «شهروند» گفت: «ساعت 6 و10دقیقه صبح یکشنبه، اتوبوس کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان که از یزدانشهر به سمت پالایشگاه اصفهان حرکت می‌کرد، دچار حادثه شد. در این حادثه ۴نفر در صحنه جان باختند و ۱۷نفر نیز مصدوم شدند.»

معاون عملیات سازمان امدادو نجات هلال‎احمر ادامه داد: «بلافاصله پس از وقوع حادثه نیز،؛ سه تیم عملیاتی جمعیت هلال‌احمر در منطقه حضور یافتند و پوشش امدادی لازم داده شد.»

عملیات در گردنه خطر

غفور راستین در گفت‌وگو با «شهروند» بیان کرد: «ساعت 6 و 15 دقیقه صبح امروز خبر واژگونی یک دستگاه اتوبوس به اتاق فرمان اورژانس رسید.»

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان ادامه داد: «امدادگران اورژانس بلافاصله از نزدیک‌ترین پایگاه‌ها با هفت دستگاه آمبولانس از اورژانس و سه دستگاه آمبولانس از هلال‌احمر به گردنه خمینی‌شهر به سمت شاهین‌شهر اعزام شدند.»

راستین خاطرنشان کرد: «در این حادثه واژگونی که مربوط به سرویس پالایشگاه اصفهان بود، ۱۷نفر از سنین 32 تا 59ساله مصدوم و 4نفر از سنین 40 تا 50ساله جان خود را از دست دادند.»

راننده ناتوان 

رئیس‌پلیس راهور استان اصفهان درباره علت این حادثه گفت: «علت این حادثه ناتوانی راننده در کنترل خودرو و رعایت‌نکردن سرعت مطمئنه در شرایط لغزندگی جاده بوده است.»

رئیس‌پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه صبح یکشنبه، واژگونی خودروهای سنگین به‌ویژه در بزرگراه‌های شهید اقارب‌پرست و دستجردی افزایش داشت، ادامه داد: «بارها در خصوص شیب تند این بزرگراه‌ها تذکر داده‌ایم اما کار تخصصی و کارشناسی برای بررسی جنس آسفالت این معابر نیز باید انجام شود.»

افزایش واژگونی خودروهای سنگین

او می‌گوید: «از سوی دیگر نیز باید توجه داشته باشیم که در بارش‌های اولیه محورها لزج و لغزنده هستند و رانندگان حرفه‌ای و به‌ویژه رانندگان پایه یک خودروهای سنگین در این زمینه آگاهی لازم را دارند.»

سرهنگ محمدی گفت: «تکرار واژگونی خودروهای سنگین در محورهای درون‌شهری اصفهان رو به افزایش است و باید در این زمینه بررسی جدی صورت گیرد.»

بارندگی و شیب جاده علت حادثه

محمدصادق حاجیان، مدیر روابط عمومی شرکت پالایش نفت اصفهان نیز گفت: «لغزندگی جاده و انحراف از شانه خاکی و افتادن در چندمتر پایین‌تر از سطح جاده علت واژگونی اتوبوس بود. اتوبوس به لحاظ ایمنی فاقد مشکل بود و معاینه فنی داشت. راننده اتوبوس هم جزو رانندگان خوب سرویس‌ها بود ولی بارندگی و شیب مسیر باعث وقوع این حادثه شد.»

۱۰۰ سرویس برای کارکنان پالایشگاه

مدیر روابط عمومی شرکت پالایش نفت اصفهان می‌گوید: «این شرکت حدود ۱۰۰ سرویس برای رفت و برگشت کارکنان دارد. تعداد سرویس‌ها در شیفت‌های روز بیشتر است ولی در عصر و شب تعداد سرویس‌ها خیلی کمتر است.»

او در ادامه گفت: «این اتوبوس به همراه راننده ۲۱ سرنشین داشت که ۴نفر جان باختند و ۱۷نفر مصدوم شدند. ۱۳نفر از مصدومان به بیمارستان ۹دی خمینی‌شهر منتقل شدند و ۴ مجروح دیگر در بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر بستری شدند.»

حادثه‌ای مشابه

این محور که به گردنه کوه سرخ معروف است، بارها شاهد حوادث تلخی بود. سال 94 هم حادثه تلخ دیگری برای دانشجویان دانشگاه آزاد نجف‌آباد در این محور رخ داده بود. در  این حادثه هم 17نفر مصدوم و دو نفر جان خود را از دست دادند.

بر اساس اعلام دانشجویان حاضر در محل حادثه، سرعت غیرمجاز و ناتوانی کنترل اتوبوس در یکی از پیچ‌های کمربندی خمینی‌شهر به نجف‌آباد عامل این حادثه بود.

نیروهای امدادی حاضر در صحنه فرسوده و از رده خارج‎ بودن اتوبوس حامل دانشجویان را نیز از دیگر عوامل این حادثه عنوان کرده بودند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.