خداحافظ آقای راستگو!

محمدحسن راستگو، روحانی معروف دهه شصتی ها درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو از کارشناسان مسائل کودک و نوجوان امروز یکشنبه در سن ۶۷ سالگی در قم دارفانی را وداع گفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو، یکی از قدیمی‌ترین روحانیونی که در ایجاد نشاط اجتماعی و شادی در رسانه‌ها پیشگام بود، محمدحسن راستگو، معروف به عمو روحانی است.

روحانی‌ای که در دهه شصت مبتکر برنامه ویژه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان به صورت کلاس، اردو، دروس کلاسیک برای مربیان پرورشی، مراکز تربیت معلم، حوزه‌های علمیه و صداوسیمای جمهوری اسلامی بود. او با بهره‌گیری از مضامین طنز در زمینه‌های عقاید، تعلیم و تربیت، روانشناسی، اخلاق، احکام، تاریخ، قصص قرآن، قصص کودکان و نوجوانان، مشاوره و راهنمایی، تفسیر قرآن، مسائل اجتماعی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، شعر و برنامه‌ریزی درسی فعالیت داشت.

در سال‌های ابتدایی دهه 60 که تلویزیون برنامه‌هایی با محوریت روحانیونی چون محسن قرائتی و محمدحسن راستگو تهیه و پخش کرد، برنامه‌های آقای راستگو با استقبال مخاطبان زیادی مواجه شد. ویژگی مهم همه این برنامه‌ها این بود که تخته سیاه را به محیط تلویزیون آورده بود. مثلا راستگو توانست کلاس‌های معروفش را تشکیل دهد و مفاهیم دینی را به شکل ساده و در عین حال جذاب به مخاطبان کم سن و سال خویش عرضه کند. قصه‌گویی یکی از مهمترین نقاط قوت کار راستگو بود که با بیانی شیوا برای مخاطب کودک و نوجوان قصه‌هایی را روایت می‌کرد. محمدحسن راستگو متولد ۱۳۳۲ در مشهد بود.

لحن شیرین او در عین حال اجرای نقاشی با گچ با هر دو دست به طور همزمان با قصه گوئی اش در برنامه از جذابیت های کار او بود که خاطراتی را برای کوکان و نوجوانان و حتی والدین شان در دهه شصت به یادگار گذاشته است.

مبتکر شیوه خاصی از آموزش و تفریح برای کودکان

از مرحوم راستگو به عنوان «مبتکر شیوه خاصی از آموزش و تفریح برای کودکان» نام برده می‌شود. تحقيقات او در زمينه‌های عقايد، تعليم و تربيت‌، روانشناسی‌، اخلاق، احکام، تاريخ، قصص قرآن، قصص کودکان و نوجوانان، مشاوره و راهنمايی، تفسير قرآن، مسائل اجتماعی، ادبيات عرب، ادبيات فارسي، شعر و برنامه‌ريزی درسی است.

در زمينه شعر هم آثاری از ايشان می‌توان ديد، دو جلد کوچک آی بچه‌ها آی بچه‌ها‌، گرد‌آوری کتاب شعر و سرود (سرودهای اسلامي) با همکاری آقای سالاری از آن جمله است. در زمينه قصه هم آثار متعددی را مي‌توان از ايشان يافت از آن جمله می‌توان‌: الياس پيغمبر خدا‌، مهاجرت به حبشه‌، با شهامت می‌پرم و‌. . . را نام برد.

وی سال‌ها مدیریت مرکز مربی کودکان در حوزه علمیه و همچنین به مدت ۳۵ سال اجرای برنامه‌های متعدد تلویزیونی برای کودکان را برعهده داشت. او پس از تحصیل علوم حوزوی تا خارج فقه و اصول به فعالیت در زمینه کلاس‌های ویژه کودکان و برپایی اردو پرداخت. راستگو در ده‌ها کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی به اجرای برنامه پرداخته‌است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.