با انگیزه و پرانرژی؛ در مسیر ایمنی

«شهروند» در گفت‌وگو با اعضای جوانان یزد، استقبال مسافران نوروزی در سراسر کشور، از پست‌های هلال‌ احمر را روایت می‌کند

سیما فراهانی| یکی از برخورد محترمانه اعضای جمعیت هلال‌ احمر می‌گوید و دیگری احساس امنیتی که با دیدن آرم هلال‌ احمر در محورهای مواصلاتی دارد را توصیف می‌کند. مسافران که از نقاط مختلف به پست‌های نوروزی هلال‌ احمر مراجعه می‌کردند، همگی از ریزترین تا بزرگترین اقدامات این جمعیت، به شدت رضایت داشتند. در طول سالیان گذشته، همواره چادرها و پست‌های هلال‌ احمر در محورهای مواصلاتی، به ویژه در ایام نوروز، نقش بسیار مهمی در تأمین ایمنی و رفاه مسافران داشته‌اند. این فعالیت‌ها به‌طور ویژه در ایام تعطیلات نوروزی با حجم ترافیک در جاده‌ها افزایش می‌یابد. پست‌ها و چادرهای هلال‌ احمر در ایام نوروز و در محورهای مواصلاتی نقش حیاتی در تأمین ایمنی و رفاه مسافران دارند. این پست‌ها نه‌تنها خدمات امدادی ارائه می‌دهند بلکه به‌عنوان یک کانال اطلاع‌رسانی و آموزشی برای مسافران عمل می‌کنند. از این‌ رو، حضور فعال هلال‌ احمر در جاده‌ها به کاهش حوادث، افزایش امنیت و سلامت مسافران و حتی ایجاد حس همبستگی اجتماعی کمک می‌کند.

تقدیر از ادب و احترام جوانان هلال‌ احمری

یکی از اعضای جمعیت هلال‌ احمر یزد، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» روایتی از پست‌های نوروزی و ارائه خدمات به مسافران دارد و از صحبت‌های جالب مردم در ایستگاه‌های جمعیت هلال‌ احمر می‌گوید. او استقبال و رضایت مردم را اینگونه توصیف می‌کند: «ما معمولا بعد از مراجعه، اعلام رضایتمندی از مسافران را دریاف می‌کردیم. مسافران از سراسر نقاط کشور، همگی از خدمات هلال‌ احمر، حتی در شهرها و استان‌های دیگری که رفته بودند، رضایت داشتند و خدمات را بسیار مطلوب می‌دانستند.

مردی به نام سیدجوادفراهانی از استان گلستان برای دریافت اطلاعات مورد نیاز خود به پست مسافران نوروزی ما مراجعه کرد. وقتی سوالات خود را پرسید و پاسخ گرفت، از این موضوع استقبال کرد و گفت که اقدامات گسترده جمعیت هلال‌ احمر در تمامی ایام سال بویژه در ایام نوروز قابل تحسین است. او به ما گفت وقتی در تمامی طول مسیر و درمبادی ورودی شهرها،‌ پایگاه‌ها، کانکس‌ها و چادرهای مربوط به جمعیت هلال‌ احمر به چشم می خورد، این وضعیت نشان‌دهنده برنامه‌ریزی درست و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای اجرای اینگونه طرح‌ها و ارائه خدمت به شهروندان است. این میهمان شمالی همچنین از برخورد توام با ادب و احترام جوانان هلال‌ احمری تقدیر و تشکر کرد.»

رضایت از ابتکار برپایی خیمه‌های نماز

این جوان هلال‌ احمری که سال‌هاست عاشقانه در پست‌ها و طرح‌های هلال‌ احمر فعال است، درباره دیگر مسافران می‌گوید: «یکی از مسائلی که مسافران پس از مراجعه به ما، از آن استقبال می‌کردند، پویش طرح بهرفت و مباحث آموزشی امدادی بود. هرکس که مراجعه می‌کرد، هرچند کوتاه ولی مباحثی از مسائل امدادی را به او آموزش می‌دادیم که مردم نیز به شدت از این موضوع استقبال می‌کردند.

یادم می‌آید مرد دیگری از زنجان، جهت اقامه نماز به خیمه نماز ایجاد شده در کنار پست ما مراجعه کرد و با دیدن اقدامات هلال‌ احمر، گفت که ابتکار برپایی خیمه‌های نماز اقدام بسیار پسندیده‌ای بود که در کنار پست‌های ایمنی و سلامت مسافران نوروزی ایجاد شد. می‌دانم بچه‌های هلال‌ احمر به ازای خدماتی که ارائه می دهند هیچ چشمداشت مادی ندارند اما مطمئن هستم اجرشان نزد خداوند محفوظ خواهد ماند.»

حضور چشمگیر هلال‌ احمر در طول محورهای مواصلاتی

یکی دیگر از مسائلی که مسافران را به جمعیت هلال‌ احمر نزدیک‌تر می‌کرد، حضور پررنگ و چشمگیر هلال‌ احمر در طول محورهای مواصلاتی استان بود. جوان فعال هلال‌ احمری در استان یزد می‌گوید: «امسال حضور در محورها پررنگ‌تر از همیشه بود. مردم هم این موضوع را متوجه شده بودند. چراکه یکی از آنها به من گفت که من هر سال در ایام نوروز به یزد می‌آیم، به نظرم امسال حضور بچه‌های هلال‌ احمر پررنگ‌تر شده است.

این خانم که از سمنان مهمان ما بود و به یکی از پست‌های امداد و نجات جاده‌ای یزد مراجعه کرده بود، با مطلوب توصیف کردن حضور جمعیت هلال‌ احمر در طول محورهای مواصلاتی و مبادی ورودی شهرها گفت که من با کارکردهای امدادونجات جمعیت هلال‌ احمر آشنایی کامل دارم و بدرستی می‌دانم که خدمات جمعیت هلال‌ احمر بسیار متنوع و گسترده است، با این وجود متاسفانه در رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته شده است.

این مسافر نیز برخورد مودبانه و متواضعانه جوان‌ها و نوجوانان مستقر در پست‌های راهنمایی مسافران نوروزی را شایسته تقدیر توصیف کرد. مینا جعفرنژاد از مشهد هم با بیان اینکه وجود پایگاه‌های هلال‌ احمر با پرچم سفید باعث اطمینان خاطر هر ناظر و بیننده می‌شود، گفت که حضور جمعیت هلال‌ احمر در طول مسیر سفر بسیار چشمگیر بوده است.»

هلال‌ احمری‌ها عاشق‌اند

او در خصوص ماهیت فعالیت‌های هلال‌ احمر در مناسبت‌های مختلف از جمله نوروز می‌افزاید: «امسال علی‌رغم تبلیغات محیطی و چاپ بروشورهای اطلاع‌رسانی، پخش برنامه‌های متنوع در خصوص طرح‌های نوروزی جمعیت هلال‌ احمر از طریق شبکه‌های مختلف صدا و سیما و فضای مجازی نیز بسیار مطلوب بود و مردم نیز استقبال کردند. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که «هلال‌ احمری‌ها عاشق‌اند». عاشق خدا و عاشق اشرف مخلوقاتش. همین هم باعث شد که من جذب هلال‌ احمر شوم. اعضای این تشکیلات مردم نهاد به مهربانی می‌اندیشند و آرمان بزرگ آنان صلح و عدالت است. آنها به اعتقاد بسیاری از شهروندان، فرشتگان نجات در هنگامه نیاز همنوعان هستند.»

استقبال 80 هزار مسافر نوروزی از خدمات بشردوستانه هلال‌ احمر یزد

این در حالی است که در استان یزد، با توجه به حجم زیاد مسافران، خدمات ارزنده‌ای به مردم ارائه شد.  به طوری که با پایان یافتن طرح ملی خدمات نوروزی 1404، هلال‌ احمر یزد به 80 هزار و 874 تن از مسافران نوروزی خدمات ارائه شده است. محمدعشقی مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» با ارائه این آمار می‌گوید: «در 13 پست ثابت و 8 پست سیار و تیم سحاب بشردوستانه با مشارکت پرانرژی نزدیک 1649 نفر عضو جوان به مسافران نوروزی خدمت‌رسانی شد.

در این طرح، خدماتی از جمله ایستگاه سلامت، ایجاد فضای دوستدار کودک برای سرگرمی و بازی کودکان همراه با آموزش، آموزش امداد و کمک‌های اولیه، آموزش مهارت‌های ایمنی، خیمه‌نماز، تیم‌های سحاب و… ارائه شده است. 35 هزار و 630 مسافر نوروزی از خدمات ایستگاه‌های ایمنی و سلامت مسافران نوروزی استفاده کردند و و 11 هزار و 684 نفر نیز به خیمه‌های نماز مراجعه داشته‌اند.»

آشنایی مسافران با نقاط حادثه‌خیز توسط تیم‌های سحاب

مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر استان یزد با اشاره به فعالیت 8 پست پیاده و دوچرخه سحاب در نقاط مختلف گردشگری و بافت قدیم استان و شهرستان‌ها می‌افزاید: «بیش از 12 هزار و 881 مسافر توسط اعضای تیم سحاب با نقاط حادثه‌خیز و ایمنی در سفر آشنا و خدمات امدادی دریافت کردند. فضای دوستدار کودک، یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌های این پست‌ها بود که پذیرای بیش از 17 هزار و 172 کودک با فضایی ایمن، آموزشی و شاد بود تا خانواده‌ها با توقفی کوتاه در این پست‌ها بتوانند با سلامت به مقصد برسند. پویش «بهرفت» نیز با هدف ترویج رفتارهای صحیح ترافیکی، توانست حدود 13 هزار و 288 نفر را به رعایت نکات ایمنی دعوت و به این پویش بپیوندند.»

مهربانی داوطلبان در بسته‌های معیشتی و سفره‌های افطار

مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر استان یزد از اجرای سه طرح داوطلبانه هلال رحمت، نیابت و داوطلب یار امداد، در نوروز 1404 در استان و بهره‌مندی بیش از 45 هزار نفر از خدمات حوزه داوطلبان خبر می‌دهد و می‌گوید: «این‌ ایام بهانه‌ای شد تا مهر خیرین و داوطلبان رنگ تازه‌ای بگیرد. بیش از 3013 نفر-روز نیروی داوطلب در اجرای پویش ملی «هلال رحمت» مشارکت داشتند. در این طرح، 3 هزار و 100 بسته معیشتی میان خانواده‌های کم‌برخوردار توزیع شد و بیش از 27 هزار و 500 نفر از سفره مهربانی افطار با مشارکت خیرین در خانه‌های هلال، مساجد،‌ حسینیه‌ها و پست‌های خدمات بشردوستانه نوروزی بهره‌مند شدند.

همچنین، طرح نیابت با هدف تکریم خانواده‌های شهدا، سالمندان، بیماران و خانواده‌های کم‌برخوردار اجرا شد که 3 هزار و 124 نفر از خدمات آن بهره‌مند شدند. 4 هزار و 809 نفر نیز در این ایام از خدمات طرح هلال رحمت بهره‌مند شدند. حضور 596 پزشک و پیراپزشک در قالب طرح داوطلب یار امدادونجات در پایگاه‌های امدادی و پست‌های بشردوستانه بخش دیگری از خدمات داوطلبانه ایام نوروز بود. همه این اقدامات در راستای تحقق اهداف بشردوستانه جمعیت هلال‌ احمر و با تکیه بر توان داوطلبی انجام شد و نشانگر عمق همدلی و مشارکت مردمی در شرایط حساس اجتماعی و اقتصادی بود.»

آموزش و آمادگی پیش از حادثه 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد همچنین با اشاره به فعالیت‌های ایستگاه‌های آموزشی هلال‌ احمر استان در نوروز 1404 اشاره می‌کند و می‌گوید: «در پست‌های بشردوستانه یک بخش از فعالیت‌های آن به آموزش کمک‌های اولیه با مشارکت مربیان با انگیزه و با تجربه هلال‌ احمر اختصاص داشت که آموزش‌های کاربردی را به بیش از 30 هزار و 734 نفر از مسافران و مردم استان منتقل کردند. این آموزش ها با حضور 483 نفر روز مربی در این ایستگاه‌ها صورت گرفت. این آموزش‌ها در قالب ایستگاه‌های آموزشی برای تحقق شعار هر خانواده یک امدادگر در سراسر استان بود. به‌علاوه این آموزش‌ها، مساجد و خانه‌های هلال نیز یک پایگاه مهم آموزشی در ماه مبارک رمضان بودند که با آموزش 9 هزار و 761 نفر از مردم در شهرها، روستا و محلات نقش مؤثری در ارتقای سطح آمادگی عمومی داشتند.»

دوره اموزشی هشت نجات

عشقی با اشاره به طرح ابتکاری جمعیت هلال‌ احمر استان یزد در مبحث آموزش و عنوان دوره آموزشی هشت نجات می‌گوید: «دوره اموزشی هشت نجات یک طرح ابتکاری هلال‌ احمر استان برای ایام ماه مبارک رمضان و نوروز بود که هر شب ساعت 20 بمدت 30 دقیقه از طریق فضاهای مجازی هلال‌ احمر استان و کشور به صورت زنده پخش و در پایان ازمون و به قبول شدگان مدرک اهدا می‌شد که در این مدت بیش از 175 هزار و 532 نفر از خدمات این دوره‌های مجازی استفاده کردند.»

مراجعه بیش از سه هزار نفر به داروخانه هلال‌ احمر یزد در ایام نوروز

این در حالی است که محمدعلی غنی زاده معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌ احمر استان یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» از خدمات درمانی هلال‌ احمر یزد می‌گوید: «از ابتدای اجرای طرح خدمات یکپارچه نوروزی، سه هزار و 237 نفر به داروخانه هلال‌ احمر استان مراجعه کردند. در طرح خدمات یکپارچه نوروزی این جمعیت از ۲۵ اسفند ماه با ارائه خدمت به مراجعه‌کنندگان در یک داروخانه، واکسیناسیون حجاج و درمانگاه و توانبخشی فعالیت داشته است. همچنین در این ایام 25 نفر به مرکز توانبخشی هلال‌ احمر استان مراجعه داشتند. 700 نفر نیز به مراکز درمانی و درمانگاه هلال‌ احمر استان مراجعه کردند.»/

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.