وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه باید نظام ارزیابی مهارتی ایجاد کنیم تا شاهد جهش در مهارتیتر شدن دانشجویان باشیم، گفت: نظام نمرهدهی باید حذف یا جایگاه آن تضعیف شود و ارزیابی بر اساس توانمندی و مهارت دانشجویان صورت بگیرد.
به گزارش شهروند آنلاین، دکتر حسین سیمایی صراف در مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه ملی مهارت تاکید کرد: متاسفانه ما با صاحبان مدرکی مواجه هستیم که مهارت ندارند؛ حتی در رشتههایی که آموزش دیدند نمیتوانند برای خودشان نیز کاری انجام دهند. این شکاف بین دانش و مهارت موجب شده که بازار کار از فارغالتحصیلان استقبال نکند. یکی از عوامل بیکاری و افزایش نرخ بیکاری ضعف در مهارت و توانمندی است.
وزیر علوم تاکید کرد: قانون تلاش کرده است شکاف فوق را پر کند؛ به طوری که باید ۴۰ درصد آموزشها مهارتی باشند.
سیمایی صراف افزود: ما در وزارت علوم حمایت خوبی از دانشگاه ملی مهارت خواهیم کرد؛ به طوری که افزایش فوقالعادهای در بودجه جاری دانشگاه داشتیم و بودجه دانشگاه ۸۰ درصد رشد داشته است.
او با بیان اینکه باید برای کلیت دانشگاه ملی مهارت برنامه جامعی داشته باشیم، گفت: باید بررسی کرد کدام بخشها باید تجمیع یا توسعه یابد؛ ضمن اینکه تجهیزات کارگاهی و آموزشگاهی باید بهروز شود تا شاهد تربیت جوانان ماهر باشیم؛ چرا که صرف تحصیل در دانشگاه خیلی خوب برای آنها آینده خوبی را رقم نمیزند.
وزیر علوم با بیان اینکه آینده ایران با دستان ماهر ساخته میشود، افزود: برای رسیدن به این منظور باید سرفصلهای آموزشی منطبق بر نیازهای صنعت بازنگری شود و زیرساختهای آموزشی و مهارتی توسعه یابد؛ ضمن اینکه اساتید مهارتی نیازمند توانمند شدن هستند و باید بتوانیم اساتید را به روز کنیم.
سیمایی صراف خاطرنشان کرد: باید نظام ارزیابی مهارتی ایجاد کنیم تا شاهد جهش در مهارتیتر شدن دانشجویان باشیم؛ به طوری که نظام نمرهدهی باید حذف شود یا جایگاه آن تضعیف شود و ارزیابی بر اساس توانمندی و مهارت دانشجویان صورت بگیرد و معدل آنها بر اساس مهارت نرخگذاری شود، نه تستزنی.
او بر ضرورت تقویت همکاری با صنایع تاکید کرد و افزود: این موضوع در دانشگاه ملی مهارت تا حدودی عملی شده است و تعدادی استاد از صنعت برای تدریس و آموزش دانشجویان حضور مییابند./ایسنا