سانسور، فصل دوم «زیرخاکی» را از تلویزیون گرفت

جلیل سامان در اعتراض به سانسور از ادامه ساخت سریال «زیرخاکی» انصراف داد

بازپخش «زیرخاکی» از همان قسمت‌های اول به خاطر موارد سانسوری- که گاه عجیب و باورنکردنی بودند- جنجال به پا کرد

شهروند آنلاین: فصل دوم سریال «زیرخاکی» ساخته نمی‌شود و سانسور فصل دوم «زیرخاکی» را از تلویزیون گرفت. حتی اگر هم این اتفاق بیفتد، دیگر «جلیل سامان» کارگردان آن نخواهد بود. ساعاتی پیش رسانه‌ها به نقل از خود این کارگردان خبر از انصرافش از ادامه ساخت «زیرخاکی» دادند.

اعتراض به سانسور

«جلیل سامان» کارگردان سریال «زیرخاکی» گفت که به دلیل سانسورهای عجیبی که در بازپخش این سریال اعمال شده، از ادامه ساخت این مجموعه منصرف شده است. این درحالی است که این کارگردان همین چند روز پیش از تدارک تصویربرداری فصل جدید این سریال خبر داده بود.

«جلیل سامان» در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «با پوزش از مخاطبان دوست‌داشتنی سریال زیرخاکی، به علت سانسور بی‌دلیل آن در بازپخش و سیاست‌های دوگانه و متناقض تلویزیون از ادامه ساخت آن انصراف می‌دهم».

آغاز درگیری

ماجرا زمانی آغاز شد که اعلام شد سریال «زیرخاکی» که ماه رمضان روی آنتن شبکه یک سیما رفته و یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های ماه‌های اول سال لقب گرفته بود، یک‌بار دیگر از این شبکه بازپخش می‌شود. این سریال که از اول آذرماه هر روز حوالی ساعت 18 روی آنتن رفته، از همان قسمت‌های اول به خاطر موارد سانسوری- که گاه عجیب و باورنکردنی بودند- جنجال به پا کرد؛ جنجال‌هایی که مهم‌ترین‌شان هم همین کناره‌گیری «جلیل سامان» از ادامه ساخت این سریال است.

زیرخاکی

سریال «زیرخاکی» جزو سریال‌های محبوب چندسال اخیر بوده است. سریالی که با روایت شیرین، زبان مفرح و طنز جذابش داستانی در بازه زمانی سال‌های قبل انقلاب را به تصویر کشیده است. داستان «زیرخاکی» درباره مردی است که دنبال زیرخاکی می‌گردد و برای یافتن گنج، درگیر ماجراهای هیجان‌انگیزی می‌شود. او طی داستان به نحوی تصادفی درگیر مسائلی مانند دستگیری به جرم پخش اعلامیه ضد شاه، کمک به برادرش در تعمیر موشک و شرکت در فعالیت‌های انقلابی می‌شود- درحالی که در همه این موارد از ماجراهایی که اتفاق می‌افتد، بی‌خبر است.

در سریال «زیرخاکی» پژمان جمشیدی و ژاله صامتی نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. هادی حجازی‌فر، نادر فلاح، امید روحانی، ایرج سنجری، اصغر نقی‌زاده و گوهر خیراندیش از دیگر بازیگران این سریال هستند. «زیرخاکی» در نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما با جلب‌نظر بیش از ۵۰درصد مخاطب، تاکنون یکی از موفق‌ترین سریال‌های سال ۹۹ تلویزیون بوده است.

یک یادآوری

اعتراض «جلیل سامان» در شرایطی منجر به کناره‌گیری او از ادامه ساخت سریال شده؛ که در روزهای پخش «زیرخاکی» تهیه‌کننده سریال، رضا نصیری‌نیا درباره سانسور سریال گفته بود: «به هرحال سازمان ضوابط خودش را دارد که نمی‌توان به آن سانسور گفت و قاعدتا ضوابط پخش باید لحاظ شود. به هرحال شکرخدا تاکنون از این ماجرا اذیت نشده‌ایم و قاعدتا پخش شبکه هم خیلی ما را همراهی کرده و تاکنون چیزی که بخواهد محتوای ما را دچار تغییراتی کند، نداشته‌ایم. درنهایت باید بگویم که کیفیت کار دچار لطمه‌ای نشده است».

تهیه‌کننده «زیرخاکی» چندی پیش درباره تصویربرداری فصل دوم این سریال نیز گفته بود: «مهم‌ترین مسأله برای تصویربرداری سریال بازیگران هستند که درحال حاضر با پروژه‌های دیگر قرارداد بسته‌اند. بازیگرانی چون پژمان جمشیدی و ژاله صامتی و حتی هادی حجازی‌فر و نادر فلاح هم درحال حاضر با پروژه‌های دیگر قرارداد دارند».

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.