تکانه‌های یک استعفا

موافقان و مخالفان معاون مستعفی وزارت بهداشت همچنان در حال جدال رسانه ای هستند

با گذشت چند روز از استعفای جنجالی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت واکنش‌ها به اتفاق همچنان ادامه دارد. حالا و در نبودِ ملک‌زاده در سمت معاونت وزارت بهداشت، صحبت‌ها و اخباری منتشر می‌شود که برخی از آنها باورش سخت و البته نگران‌کننده و دردآور است. هرچند امروز معاونت حقوقی این وزارتخانه با موضع‌گیری میانه‌ای که انتظار می‌رفت، سعی در آرام‎کردن جو ایجاد شده داشت.

از جمعه‌شب گذشته که معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دراقدامی دور از انتظار خبر استعفایش را همراه با نامه‌ای آتشین و تند خطاب به وزیر بهداشت، رسانه‌ای کرد؛ پیش‌بینی می‌شد که این اقدام در روزهای پیش‌رو موجی از اخبار و و حواشی ریز و درشت را با خود به همراه داشته باشد.

از همان ساعت اولیه روز شنبه هم واکنش‌‎ها به این اقدام بالا گرفت. عده‌ای با استقبال از رفتن ملک‌زاده معتقد بودند که انتقادات شخص وزیر که منجر به استفعای معاونش شد، هرچند دیر اما اقدام درست و به جایی بوده است. درمقابل هم اما برخی افراد در دفاع از عملکرد معاون تحقیقات و مجموعه تحت امرش این استعفا را در این شرایط کرونایی به ضرر نظام سلامت کشور قلمداد کردند.

جدا از صف موافقان و مخالفان این اتفاق، در این چند روزه چهره‌های شناخته‌شده حوزه سلامت به موضوعاتی دراین خصوص اشاره کردند که به نظر می‌رسد استعفای ملک‌زاده و نامه سرگشاده او خطاب به نمکی فراتر از یک اختلاف‌نظر کارشناسی است.

با هر متخلفی بی‌تعارف برخورد می‌شود

اما امروز معاونت حقوقی وزات بهداشت در نخستین واکنش رسمی به اتفاقات پیش‌آمده در وزارتخانه مطبوعش سعی کرد تا حد امکان از دامن‌زدن به حواشی پرهیز کند.

طاهر موهبتی درباره استعفای ملک‌زاده و حواشی مربوط به آن گفت: «من نشنیده‌ام که تخلفی صورت گرفته است و باید توجه کرد که موضوع به چند روز اخیر مرتبط است. اگر تخلفی باشد، بازرسی وزارت بهداشت به موضوع رسیدگی می‌کند.»

او در نشست ویدیوکنفرانس با خبرنگاران به موضوع مطرح‌شده در محافل خبری درخصوص تخلفات حوزه پژوهش اشاره کرد و در این‌باره گفت: «زمانی که مستندی به دست ما نرسد، حرفی نمی‌توانیم بزنیم. در عین حال اگر مستندات ارایه کنند، ما آن را به قوه‌قضائیه ارایه می‌دهیم. افرادی که معتمد نظام هستند یا دانشمندانی نکاتی را مطرح می‌کنند، اولین قدم درخواست مستندات است. طبیعی است که دستگاه‌های نظارتی آنها را بررسی می‌کنند. مهم این است که ما نباید تعارف داشته باشیم. اگر به این رسیدیم که کسی تخلفی انجام داده، حتما باید مجازات شود.»

موهبتی همچنین به آن بخش از اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره تخلف در آزمایش یک دارو روی مردم هم اشاره کرد: «اگر به شخص خاصی حرفی زده شده، آن فرد می‌تواند شکایت کند یا نکند و اگر نسبت به دولت یا وزارت بهداشت ادعایی مطرح شده، باید مستندات آن ارایه شود و سپس تصمیم‌گیری شود. ما مستندات درباره این اظهارات نداریم و باید مستندات را ارایه دهند.»

دعوای موافقان و مخالفان ادامه دارد

درحالی که در فضای مجازی و موافقان و مخالفان طرفین درحال ابراز نظراتی متفاوت و گاه متناقض هستند، برخی از اعضا جامعه پزشکی هم موضع گرفته اند.

محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح‌دانشوری تهران به شدت به معاون پیشین وزارتخانه تاخته و به او اتهامات زیادی زده است.

وی گفته: تعجب کردم که آقای ملک‌زاده در نامه استعفا چطور به مسائل درمان‌های دارویی کرونا نقد وارد می‌کند و از وزیر شاکی است. در جلساتی که بنده در کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا بودم فقط ایشان نظر می‌داد و مدیریت کرونا در کشور در اختیار ایشان بود، وزیر انصافا در این مسائل جزئی شرکت نمی‌کرد. بحث واکسن را دکتر ملک‌زاده بارها عنوان کرده بود که واکسن تاثیری ندارد و تاثیر آن کم است و تا 50درصد بیشتر واکسن تاثیر ندارد و مردم دلسرد می‌شدند یا بحث گرمای هوا و اثرگذاری آن بر کنترل کرونا که صحبت می‌شد و همه مردم می‌رفتند و در جنوب کشور عروسی می‌گرفتند، همه از نظرات ایشان بود!

هاشمیان افزوده: ایشان باید ریز بودجه‌هایی که برای کارهای تحقیقاتی به ایشان پرداخت شده را اعلام کند. باید توضیح بدهد چرا ایمنی گله‌ای را برای ایران طراحی کرد؟ چرا جواب ایمنی گله‌ای را نمی‌دهد؟ چرا نمی‌گوید مطالعه رمدسیویر به من ارتباط نداشته و به فوق‌تخصص ICU ربط داشته و من مطالعه سازمان بهداشت جهانی را دست خود گرفته‌ام؟ چرا نمی‌گوید وقتی مطالعه در ایران انجام می‌شد و گفتم داروی کلروکین در درمان کرونا تاثیر ندارد، باز به مردم تجویز کرد؟

در مقابل دکتر ملک حسینی، پدر پیوند کبد در ایران از آقای ملکزاده دفاع کرده و خدمات او را در ایران ستوده است.

وی گفته: دکترملک زاده از خصوصیات برجستهٔ زیادی برخوردار است از آن جمله کمک به ایجاد فضای مناسب برای پیشرفت تمام کسانی بود که به ایشان مراجعه می کردند بسیاربلند نظربودند وازالقاء هر گونه یأس ونو امیدی بدور بودند.

ملک حسینی افزوده: بدون هیچگونه اغراقی باید عرض کنم که دکترملک زاده درتمام چهل سال گذشته باکمال دلسوزی شب وروزش صرف پیشرفت وتعالی کشورشده ودرخشانترین کارنامه را درمیان تمامی اساتید ومحققین کشوردارند. آقای دکتر ملک زاده جاده صاف کن کارهای سخت وبه نظر خیلی ها ناممکن درکشوربوده وبرای مثال خدمت شما دوستان عرض کنم زمانی که بنده وهمکارانم در سی سال قبل به فکر راه اندازی پیوند کبد بودیم تقریباً تعداد کم وانگشت شماری مارابه انجام کار تشویق می کردند که دکتر ملک زاده دررأس آنان قراداشت. این درحالی بود که مسئولین طرازاول بهداشت ودرمان وقت انجام پیوند کبد را کاری عبث می پنداشتند ومی گفتند ما باید منابع مالی را صرف اسهال واستفراغ کنیم، طرح های تحقیقاتی که دکترملک زاده مجری آن بوده مخصوصاً طرحی که در گنبد وترکمن صحرا اجرا شده و هنوز ادامه دارد از افتخارات جمهوری اسلامی است.

هرچه هست همچنان منتقدان منصف در این دعوا، معتقدند که الان زمان مناسبی برای برون فکنی اختلافات درونی وزارت بهداشت نبود و همه امیدوارند که طرفین این دعوا و طرفداران علمی و رسانه ای شان هرچه زودتر از این مرحله تاریخی عبور کنند!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.